Sovint oblidem que l'escola i la societat són dos espills que
s'escruten mútuament, dos espills amb quatre ulls que es
reflecteixen i emmirallen en l'escenari fluctuant del temps, que
anomenem història quan el poblen els personatges del drama, els
homes. L'una es contempla en l'altra amb els seus vicis i virtuts,
les seues mancances i contradiccions, les seues esperances i
defalliments. Per això les grans utopies socials, des dels
il·lustrats si més no, i amb especial èmfasi en els moviments
revolucionaris del XIX i el XX, han fet de la pedagogia l'eina
principal de transformació social, d'engendrament de l'home nou.
L'educació, convertida en dret elemental i raó d'estat,
universalitzada, laica i democràtica, havia de complir una funció
anivelladora de les desigualtats socials i escampar arreu els ideals
de justícia, fraternitat i llibertat. En la pràctica, però, la
institucionalització de l'escola també ha servit exactament per al
contrari, per a monopolitzar el control social, per alienar
l'individu i menar el ramat per les estretes sendes de déu, pàtria
o rei. Al potencial alliberador de l'ensenyament públic els
poderosos sempre hi han oposat la privacitat elitista, la catequesi
indissimulada, l'alliçonament a major glòria de la submissió i el
statu quo dominant. L'escola es mira en els ulls de la
societat i es pregunta si la imparable dessubstanciació de les
humanitats (i molt especialment la literatura en les seues diverses
formes) en els vigents plans d'estudi és un accident fortuït de la
història o respon a una mena d'evolució natural de l'homo
literatus a l'homo tecnologicus, entesos com realitats
irreconciliables. L'escola es mira en l'espill del seu doble i només
hi veu contradir sistemàticament els postulats que li donaven sentit
des del segle XVIII almenys, les arrels literàries de l'humanisme,
només hi veu la gasofa televisiva convertida en pinso social, el
menysteniment constant de la intel·ligència, la burla dels
autènticament savis, una banalització de la condició humana que no
sembla tocar fons. Es mira en el seu espill i no vol ser excepció a
la norma, no vol instruir en les arts i les lletres i el sentit
crític i creatiu dels joves. I per ofegar la mala consciència es
diu que així ho dicta el mercat, que ha d'adaptar-se als temps que
corren, que prémer un botonet ens estalviarà el gran esforç de
pensar i repensar-nos cada dia. A les nostres escoles –meritòries
excepcions a banda, que sempre n'hi ha– se celebra cada dia un
ofici de difunts per l'ànima de la literatura i totes les branques
de les humanitats mortes en acció de combat. O pitjor, s'hi segueix
mansament el cercle viciós de lleis perfectament inútils per a
l'educació enmig del silenci i la indeferència de la majoria. I
així l'homo tecologicus, convenientment desil·letrat,
sembla que ha arribat per quedar-s'hi, amb el seu analfabetisme
radical, el seu avorriment insondable mancat dels somnis i monstres
que engendra la raó. Només espere que després de tant de brou
insípid, de tant de mercantilisme de fum i canyot, algun dia tornem
a estar en disposició de reinventar la sopa d'all, d'aprendre per fi
que els fonaments de la cultura humana són valors imprescriptibles i
universals. Que així siga.
dissabte, 28 de gener del 2017
dissabte, 21 de gener del 2017
Neu, pluja, llum
Sense ser estranya, ni de bon tros, al país, sobretot a les
comarques més altes de l'interior, la neu tampoc no és visitant
puntual ni fidel dels nostres hiverns. No allò d'enfarinar de tant
en tant els cims més alts sinó la descàrrega lenta i copiosa de
neu que emblanquina el paisatge i trasbalsa la vida quotidiana i alça
parèntesis de temps en un procés que s'inicia amb alegria i que
sovint, passats els primers emmirallaments, acaba en disgust, en
molèstia, en càlcul de pèrdues. Excepte els més jovials, els
xiquets, que ho viuen amb un entusiasme sense defalliments, com un
escac i mat a la rutina, una hora de pati que pot durar dies. Deu ser
per la nostàlgia incurable de la infantesa que sempre trobem a
faltar la neu i ens fa l'efecte que ja no neva com antany, el mateix
que li passava a François Villon quan al segle XV es preguntava
«mais où sont les neiges d'antan?». Sí, ubi sunt? Però
una cosa és la generosa mà de pintura gràcies a la qual tota la
realitat se'ns transforma amablement i una altra de ben diferent el
fred que arrapa quan no hi ha manera de combatre'l. El lenitiu,
purament verbal, que un amic meu sol aplicar en aquests casos diu:
«Per a què vull tenir fred si no tinc abric?». A l'hora de la
veritat, però, el conjur poètic serveix de ben poca cosa. La
climatologia, també, s'acarnissa amb els més febles i indefensos;
és, diríem, una qüestió de classe, de poder, una necessitat
convertida en privilegi. Calefacció i aparells d'aire condicionat
són, encara, motiu de distinció social. Viure frescos a l'estiu i
abrigats i calentets a l'hivern, heus ací la frugal condició per a
la felicitat humana (i després, amb la panxa plena, a filosofar).
Per això resulten tan dramàtiques, insultants i esgarrifoses
aquelles fotografies de gent inerme, literalment pelada de fred i
xopa de dalt a baix sota la neu i la pluja, trepitjant el fang,
movent-se penosament en massa pels camins abandonats d'ahir i avui
d'una Europa pròspera, èticament i políticament tan pobra. Europa
reviu tragèdies passades, aquells camps de concentració i extermini
en blanc i negre, en els refugiats de les guerres d'avui, incapaç de
donar abric i un plat de sopa, d'assegurar la mínima dignitat
possible, als pàries d'aquests temps, autòctons o forasters. I quan
la pluja es desboca, com aquests dies de fúria i vent, sempre hi ha
els oportuns venedors de paraigües que a fi de comptes es guanyen
amb esforç el seu sou i són tan útils. Però hi ha les aus de
rapinya veritables, les grans companyies que gestionen la necessitat
elemental d'escalfor. «El negoci no té cor, el negoci no té
entranyes; ara guanyen les finances, ara guanya qui té l'or»,
cantaven els fabricants Weiss i Baun a El retaule del flautista,
la magnífica farsa de Jordi Teixidor que tan bé radiografia la
naturalesa del capitalisme: dels mals col·lectius els més
despietats sempre en trauen bons beneficis. Fa fred que arrapa i les
elèctriques, a la vista de l'augment en la demanda d'energia,
anuncien increments històrics del preu de la llum. El govern
espanyol diu que està al cas per evitar abusos. Ja ho veurem. El
mateix govern, no ho oblidem, va tenir la barra de carregar-se la
llei catalana contra la pobresa energètica sense parpellejar. O com
diu el mateix poeta surrealista citat més amunt: «El cielo está
tarambintantintulado. ¿Quién lo desentambintantintulará?».
Etcètera. Abrigue's.
[Imatge d'Alcoi apareguda a aramultimedia.]
dissabte, 14 de gener del 2017
Dos jutges d'un jutjat
En
rigor un jutge i una jutgessa, tot i que potser la distinció
genèrica no ha arribat encara a aquesta institució espanyola. I de
dos jutjats, el 3 i el 4 del Contenciós Administratiu de la mateixa
allunyada, estranyada, dissortada ciutat d'Alacant. I el penjat? I el
fetge que es mengen els jutges? Al Contenciós número 3 sentencia el
jutge titular, José Maria Magán, que un paper oficial arribat de la
Generalitat catalana siga retornat al seu origen i traduït del
català al castellà, ja que aquest idioma, el català, no és
oficial a [sic] la
Comunitat Valenciana. El jutge es menja el fetge del penjat,
interpreta la llei, com molts constitucionalistes, en la seua
literalitat o part més epidèrmica dels enunciats i inventa la sopa
d'all. Se'l menja en plat, això sí, amb forquilla i ganivet, i ens
estalvia la vergonya de dir-nos que no entén el català escrit en
cap de les seues variants (inclosa l'alacantina, o
exalacantina, vaja)
o que simplement no
li passa pels ous admetre a tràmit un
document perquè està escrit en la llengua del país, que per a ell
deuen ser (la llengua i el país) realitats massa
exòtiques o, pitjor,
provocacions intolerables, pures ganes d'emprenyar, atemptats a la
unitat de l'única pàtria indissoluble bla, bla, bla. Al segon
jutjat, el 4, comandat per María José Calvet Miró també els
agrada el fetge de penjat, que conté molt de ferro, a la planxa,
servit amb una fina salsa de franquisme ben lligada
amb memòria històrica en rama
de venjança permanent, malgrat
que aquest darrer ingredient provoca en
molts una abranor
insuportable.
Admesa, aquesta sí, a tràmit una al·legació del PP contra la
resolució municipal de substituir quaranta-sis noms franquistes que
encara pengen als carrers de la ciutat, el consistori haurà de
restituir-ne les plaques. Diu
la jutgessa en la seua sentència «que no hi havia raons d'urgència»
per a la substitució. I té raó, si els noms franquistes de la
humiliació i la venjança hi han estat 78 anys, res no impedeix que
hi siguen altres 78 més com a mínim, malgrat el paper mullat de la
denominada Llei de Memòria Històrica, que és un altre penjat que
es bressa al vent de la impunitat,
sense ulls i, el que és pitjor en aquest cas, sense fetge. Els
ciutadans d'aquest país, inclosos els vencedors a les urnes a la
dissortada, estranyada, allunyada ciutat d'Alacant, haurem de
menjar-nos els drets lingüístics proclamats per les lleis i
infinites sentències amb creïlletes i empassar-nos amb el nas tapat
els crims imprescriptibles del genocidi franquista. No té sort
aquesta ciutat germana, últim
bastió de la II República Espanyola, que
per als més grans encara vivia no fa tants anys amb una certa
consistència
la seua valencianitat. L'han volguda provinciana, d'esquena a les
comarques del sud de què es pretén vanament capital. Jutges i
jutgesses com els que ací mengen fetge són la punta de llança d'un
espanyolisme ferotge i inculte que fa d'Alacant territori estranyat i
alienat, colònia de
tota mena d'insensateses. I no pararan de menjar-se, de menjar-nos el
fetge, fins a extirpar-la del tot del seu àmbit històric. Cal
posar-se una bena als ulls per no veure que darrere d'ella anirem
tots els altres pobles
i ciutats, el país sencer. És
molta la gana dels jutges i poc el fetge amb què hi plantem cara.
dimarts, 10 de gener del 2017
Sense la por del llenguatge
Ramon
Ramon, Els temps interromputs.
Edicions del Buc núm. 8. La Pobla de Farnals, setembre de 2016.
· · ·
Cada
nou llibre de Ramon Ramon (Catarroja, 1970) és un tour de
force, un salt al buit del qual
l'acròbata n'ix airós, engrandit per la violència de l'impuls,
ennoblit pel risc de la seua aventura. Lluny d'acomodar-se a les
rutines de l'ofici i les inèrcies del poetitzar, sembla que només
el desig de superar els propis límits excite la libido de l'autèntic
creador. Dir a aquestes alçades, i amb el poemari que fa sis de la
seua collita personal, que Ramon Ramon és un dels poetes més
potents que tenim, una veu insubornable aliena als cants de sirena
que assetgen la singladura literària, és redundar en una obvietat.
Però en la mar de miquinòries i mesquineses que és sovint tot el
nostre paisatge literari i la calma exasperant que desunfla les veles
i atura els vaixells en la més cruel insignificança, cal almenys
pecar per obvis i seguir les vies de la insistència. Avís per a
navegants. Ramon Ramon ha declarat la guerra a mort al que alguna
vegada hem anomenat bellisme,
que badalla pansit en les fronteres de l'inane, i alhora al realisme
curt de gambals especialitzat a repetir fórmules caduques. Ramon
Ramon ha fet «un foc d'estelles dins la gola del llop» i el
postestellesisme ha rebentat pels aires per il·luminar com una
carcassa la nit valenciana, panxcontenta i estúpidament anodina. El
bumerang de la seua insolència, que rearma de raons la poesia,
travessa rabent els pulcres cordons sanitaris que l'autoritat li
imposa per a major glòria de la burrera. És hora, doncs, que
triomfe el bony del bac en les realitats amagades, que prospere el
sotrac i la convulsió, l'espasme i el terratrèmol que enderroquen
els murs de la ciutat, de les ciutats segrestades. Mentrestant,
llegim aquests temps interromputs.
En
la nota final dubta l'autor del caràcter unitari d'un llibre escrit
en el lapse de temps que va de 2002 a 2016. Però la unitat profunda
hi és, i ben sòlida (en temes i tons, en referències i
«personatges», fins i tot en encaixos formals), per molt que els
poemes hi apareguen clarament organitzats en dos blocs
complementaris: els 27 poemes primers i el llarg poema-novel·la
titulat «Cronicó del semental (tempus interruptus)». A la primera
part, diversa en les estructures poètiques elegides (del vers lliure
al poema en prosa narrativa o al sonet) i soldada amb força tant a
la història personal com a la col·lectiva, recorrem les reflexions
del poeta a propòsit de l'atemptat de Madrid de l'11 de març de
2004 («El problema és que el llenguatge passa gana, / s'aprima en
temps de pau»), la «Memòria històrica» sotmesa a una intervenció
quirúrgica fracassada, l'amor polièdric, l'oblit, la música (de
Beethoven), diverses postals
valencianes («Postal d'Albufera», «Estació del Nord»), quatre
poemes impagables datats a Exeter («Si un lleó fuig del circ
l'Estat / el caricaturitza: els gats han de menjar / l'estofat de la
raó trinxada»), ciutat viscuda des de l'estranyament d'un exili que
serveix per al ric cromatisme dels contrastos («Dartmouth» és la
millor descripció de l'Albufera que conec, i eficaç trituradora
dels tòpics més manits), el poema en prosa «Utopia», un
avançament del que serà la segona part, l'insomni de «Diazepan»,
dos poemes celebratius (nit
de Nadal i nit de Cap d'Any), el pou del
temps i els records, «Musa» («Vaig copular com un semental jove /
per deixar ben prenyada / aquesta paret blanca» [la poesia]) i,
finalment, el poema que dóna títol al conjunt del poemari («Estem
de pas en temps interromputs»).
La
segona part, o esclat final, traça la crònica del «semental» per
la València dels anys 80 ençà en vuit jornades: 1 de gener, 14 de
febrer, 17 de març, Dijous Sant d'abril, 1 de maig, 24 de juny-Sant
Joan (en corrandes) i el 18 de juliol i 15 d'agost en decasíl·labs
ben apamats. Salpebrat de cites que s'aclareixen en la nota final, el
personatge que condueix la diabòlica, hilarant, vertiginosa,
hiperbòlica travessia per València, alça un monument literari de
l'escatologia (en els diversos sentits de la paraula), amb un peu en
Joyce, un altre en Jaume Roig, i molts altres (la versatilitat té
aquestes coses) repartits ací i allà en un equilibri acrobàtic que
no defalleix mai. Superada la por al llenguatge, que és l'única
manera de prenyar la Poesia, quan el lector queda sense alè,
empastifat de dalt a baix pel fang de les paraules, purificat pel
doll seminal, alimentat per la mamella virginal que s'escampa la llet
des del quadre d'Antoni Peris, les veritats rotundes de la poesia
brollen prolífiques del gran retaule postestellesià, del nou coral
romput que dóna veu i cos a aquest temps nostre.
[Publicat a Saó núm. 421, desembre de 2016.]
dissabte, 7 de gener del 2017
Fills indeguts
Hi
va haver un temps, no massa llunyà, en què en aquesta ciutat es
nomenaven fills adoptius, predilectes o il·lustres (i ja em
perdonarà el lector que ignore en què consisteix cada un d'aquests
títols i d'altres de la mateixa família) amb una lleugeresa que
llavors ens semblava sospitosa i que avui ja podem qualificar
simplement d'estúpida o diabòlica. En els dies de vins i roses els
manaires tendeixen a pensar que s'estaran tota l'eternitat escalfant
la poltrona del poder, que res ni ningú no els farà abaixar mai del
burro. Però hi ha taques persistents que els anys no fan més que
enllegir. Fóra bo tenir a mà la llista de tots aquells honorats
pels focs fatus i els besamans institucionals per poder destriar amb
claredat el gra de la palla, el reconeixement als mèrits i valors de
l'homenatjat a la simple maniobra d'autobombo. No es tractaria, ben
entès, d'un exercici per traure velles vergonyes polítiques ja
denunciades en el seu moment sinó de netejar amb fregall democràtic
una llista excessivament plena d'impureses i, sobretot, redefinir els
termes amb què es concedeixen aquests guardons. Amb la dubtosa
excusa de la navegabilitat (que en termes polítics vol dir evitar la
tempesta, assegurar-se el favor de qui més mana, arriscar el mínim,
nadar i guardar la roba), massa sovint l'Ajuntament d'Alcoi ha caigut
en la improvisació, l'efectisme més rudimentari i la curtedat de
mires, quan no directament en l'insult a la intel·ligència i el
menyspreu al poble representat. En l'etapa crepuscular de Sanus (a
molts d'aquells aiguats devem aquests fangars), les pràctiques
dubtoses no van escassejar. Especialment clamorosos van ser els
regalets pictòrics a Zaplana i el nomenament de Federico Trillo com
a fill no-sé-què que ara retorna com un bumerang per colpejar el
bescoll de les vergonyes i inhibicions col·lectives fustigades per
l'il·luminat de torn. I bé, es preguntarà l'amable lector o
lectora, ¿quin mèrit intel·lectual, artístic, científic, polític
o humà reunien aquestes eminències (l'una fugada amb les butxaques
folrades en el negoci de la política; l'altre apartat del seu retir
de luxúria a l'Ambaixada de Londres gràcies als ecos de l'accident
del Iak-42 i al ¡Viva Honduras!)?
Cap ni un, i ens remetem a les proves. Si no és que haver nascut a
Cartagena (tots dos) o ser de la filà dels Gats (el segon, però
supose que ja no) atorga algun plus al curriculum. Farien bé els
actuals inquilins consistorials, vist el canyaret que s'ha armat, de
retirar els honors concedits a don
Federico. I de revisar els
protocols que fan servir per a aquestes distincions i així
evitar que en un futur més o
menys llunyà no ens n'hàgem de penedir. Fóra
especialment penós que ens tragueren els colors
en l'actual conjuntura
en què, gràcies als desvetlaments municipals i la seua
clamorosa falta d'idees per a
la ciutat, ja estem a punt de convertir-nos en la Ciutat Temàtica de
la
Festa,
enveja de tot Espanya i bona
part de l'estranger. I
que Déu ens guarde dels fills indeguts, que del llepaculisme com a
pràctica política inútil per a la ciutat, tan apreciada per
súbdits de tota mena, ja procurarem guardar-nos-en nosaltres
defensant drets i dignitat.
[Publicat a Tipografia La Moderna el dissabte 7 de gener de 2017.]