Com que s'havia allotjat al Palau d'Hivern d'El País els
darrers anys no el vaig seguir gaire, malgrat que segons sembla
Forges va ser fins al final un dels raríssims esperits lliures
aliens a la paranoia nacional i a l'estrucisme intel·lectual
espanyol. Alguns dibuixants o ninotaires, com altres artistes
escrutadors de l'actualitat diària, amb els anys acaben formant part
del cercle propi dels íntims, com un amic o un parent. Amb més raó
Forges, que ens acompanyava des dels temps ja cretàcics del Por
favor o el Hermano Lobo i les edicions antològiques o
monogràfiques de les seues vinyetes, que el pare col·leccionava amb
passió. Més que en altres disciplines artístiques, en l'ofici del
dibuixant es fa evident la sentència segons la qual l'estil és
l'home. Al primer colp d'ull el lector (perquè efectivament les
vinyetes es lligen) identifica l'humorista pel traç
personalíssim dels seus dibuixos, els escenaris on els situa, els
personatges que els donen vida. En el cas de Forges hi ha un altre
element clau, que constitueix tot un univers i que dota d'unes
característiques molt específiques i genials els seus treballs, la
paraula. La paraula inspirada en l'argot popular madrileny i en el
castellà més rural i agamenonista (el del cèlebre personatge del
Tío vivo), la paraula recreada fins al límit de l'absurd amb
llampecs que l'acosten al surrealisme, la paraula constituïda com a
contrapoder, en subversió contra les diverses paranoies
contemporànies típiques de Celtibèria, o més recentment
Hispanistan. Però la crítica insubornable de Forges als pitjors
vicis hispànics, el laberint burocràtic, el treball alienant de
l'oficina, la corrupció generalitzada, la misèria moral de les mil
cares quotidianes, la tirada a la violència i tot un univers de
referències extensíssim, sempre fou feta des de la tendresa. Forges
no fou mai jutge (un ofici tan desacreditat avui dia com sota el
franquisme) de la realitat sinó observador i còmplice entendrit del
lector, aliè per complet a la mala llet, i fins els seus personatges
més execrables obtenen en les seues historietes una darrera, lúcida
indulgència i una comprensió d'ordre quasi filosòfic. Forges ens
deixa orfes. La seua absència anirà pesant-nos més i més amb el
temps. Ens preguntarem com hauria tractat l'empresonament d'un raper
per una cançó o l'encausament judicial a un pallasso per acte de
servei, com hauria acarat la censura a una obra d'art sobre els
presos polítics o el segrest d'un llibre contra el narcotràfic, com
hauria rigut amb la persecució paranoica dels fantasmes nacionals
que Puigdemont tant excita, com hauria dibuixat el gran ridícul del
ministre de torn afirmant que l'1 d'octubre no va haver-hi càrregues
policials a Catalunya sinó «actuacions per fer complir el manament
judicial», com capgiraria la perversió del llenguatge que practica
el poder per transformar-la en una rialla còsmica, en un plaer per a
la intel·ligència, en una complicitat tan humana i tan senzilla.
Bufandes al vent, asseguts i mirant l'inabastable horitzó dels camps
de Castella mentre es pon el sol, els dos Blasillos, en una pausa de
la seua eterna i perplexa conversa, deixen caure sengles llàgrimes
silencioses.
[Publicat a Tipografia La Moderna el dissabte 24 de febrer de 2018.]