Eduard
Batlle, Registre fòssil.
XXXVè Premi Manuel Rodríguez Martínez – Ciutat d'Alcoi de
poesia. Pròleg d'Anton Not. Editorial Denes, Edicions de la Guerra
núm. 121, Paterna, març de 2018.
· · ·
Eduard
Batlle (Lleida, 1974) és fidel a la perspectiva que la poesia
ofereix com a eina de prospecció sobre el terreny de l'experiència
personal i el coneixement. Registre fòssil,
llibre que segueix Elogi del desassossec
(2010) i Suite borgenca (2016),
és de fet una excavació en tota regla cap a les profunditats de la
memòria que manlleva algunes eines lèxiques, transformades per
virtut de la metàfora, a la paleontologia (el mateix concepte marc
registre fòssil,
ammonit, nummulits, estrats...). Lluny, però, de la presumpta
asèpsia que caracteritza un registre científic, el que trobem ací
és –com no podia ser altrament tractant-se de poesia, i d'una
poesia que enfonsa les seues arrels en la filosofia i l'antropologia,
magnífiques companyes de viatge– l'apassionada verificació de la
naturalesa humana, presidida per la fadesa, la desolació, la mort i
l'oblit. Paradoxalment, allò que en el camp de la paleontologia
significa la permanència del passat en allò que en queda com a
prova vivent de les
tendències evolutives de les espècies, els fòssils, en la vida
humana és un horitzó sinistre per molt que amb l'efecte
distanciador de la ironia sovint se'n llimen aspreses i s'hi esquiven
inútils patetismes. Fet i fet aquest llibre és l'observació
atònita i adolorida, però serena, lúcida, agafada a l'íntim
consol que significa la bellesa i la imperiosa necessitat d'inventar
sentits per a la vida en què
consisteix l'aventura poètica, del procés que va convertint la
natura (i la naturalesa humana) en natura morta. Hi trobem, de fet,
un poema que es titula així, «Natura morta», que no m'estic de
reproduir en la seua integritat com a exemple de distanciament irònic
a què al·ludíem més amunt: «Llistó. Fenàs. Asfòdel. / Marges
derruïts. Terra campa. / Guineu. Aligot. Llebre. / Aragalls
profunds. Carrerada blanca. // Donem per fet que sempre ha estat
així. / Com si res.» En el fons, però, la consciència del destí
humà, la consciència de la mort, no es converteix mai, en la mirada
del poeta, en una acceptació rutinària i resignada, sinó en motiu
de rebel·lió, en crit, en poema. Si hi hagués déu, sembla dir-nos
l'Eduard Batlle, el blasmaríem eternament. El mal és que tampoc no
ens és permès el consol de l'insult, que no hi ha exorcisme per a
aquest dimoni.
Parteix
el llibre d'una cita de Jesús Moncada (hi ha una evident militància
en les cites d'autors de les Terres de Ponent: Anton Sala, Miquel
Lladó, Guillem Viladot, Carles Reig) que introdueix el tema
del poemari, clarament delimitat
pel poema que fa de pòrtic i que dóna títol al conjunt. Tota
construcció humana té la forma postrema del panteó, de la tomba (i
tot poema, hi podríem afegir, és una forma d'epitafi). Però a
partir d'ací, gràcies a una estructura molt ben travada que se
sosté sobre el manteniment amb variacions de la gran metàfora
fòssil (Exúvies,
Ossades, Estrats
i Fluids, seccions
integrades per 9 poemes cadascuna), l'abstracció de l'inici i que
plana com una ombra (sovint com una ombra de llum) al llarg de tot el
poemari dóna pas a concrecions bellíssimes ancorades en el propi
periple vital. «Ponent», per exemple, planteja el tema de
l'emigració del camp a la ciutat i la desolació del món rural,
tema que reapareix a «Casa» amb el suïcidi de dos ancians.
«Capvespre» és una marina
o escena de platja sobre l'ocultació del tedi que perpetrem amb mil
maniobres de camuflatge. Pertanyen a Exúvies.
A Ossades trobem
algunes instantànies precioses de la memòria com «Motos» i les
commovedores elegies «Sala de vetlla», «Camisa blanca» i
«Sabatilles de pelfa». A Estrats,
la tercera secció, el jo es transforma en un «Ammonit» «amatent
al colp de piqueta» que el descobrirà/salvarà. Hi trobem dues
peces, «Guardià» i el corprenedor «Deserts», sobre el dolor de
l'amor. En «Somni» i «Dorms» apareix l'única forma possible
d'amor intacte i permanent, el que ens torna en somnis, i el secret
fòssil que mantindrà incòlume la bellesa del diamant. A Fluids,
l'última part, Eduard Batlle es mou entre referents naturals més
vius, sovint provinents del món de les plantes i l'agricultura
(«Tanys», «Rompuda») per, sense renunciar al dur guany de la
lucidesa, abrigar-hi certes esperances, una «promesa de fertilitat»,
un «néixer tanys / en soques mortes» que contrabalancen la
consciència d'un desig que «se'ns fa vell» i que «Tot ens cansa,
/ perquè tot és massa». Un llibre, fet i fet, que cal llegir i
rellegir molt atentament, una proposta molt seriosa, un camí que
sens dubte hem d'anar resseguint.
[Publicat a Saó núm. 437, maig 2018.]
[El Jurat del XXXVè premi, d'esquerra a dreta: Núria Cadenes, Joan Navarro, Manel Rodríguez, Maria Josep Escrivà i Pau Sif, al carrer Comte Almodóvar de València, el 20 de gener de 2018.]
[L'autor a la dreta, amb el cantautor alcoià Jordi Gil, al Casal Ovidi Montllor la nit del dissabte 10 de març de 2018.]