La
tristament famosa estàtua, o el que siga, de Ripollès a l'aeroport,
o el que siga, de Castelló de la Plana xifra en el terreny simbòlic
més visible l'estat de defecció civil en què la societat
valenciana, o el que siga, es troba a hores d'ara, després d'anys i
panys (d'abús) d'omnipoder. Vull dir, mentre aquesta i altres
construccions sense trellat continuaran alegrement erectes, amb
aquesta virilitat fatxenda que no solament no es veu obligada a
demanar disculpes pel reiterat i impune assalt a les arques públiques
i el sentit comú sinó que s'exhibeix sense el menor indici de
vergonya o dubte, els valencians continuarem vivint en la inòpia
civil i democràtica. I de res no consola saber que aquests bunyols
de la prepotència i el mal gust estan sotmesos, com totes les coses
d'aquest món, a la lògica erosionadora del temps i a les fatigues
de la intempèrie, que tard o d'hora es presenten en forma de ferros
rovellats, esquerdes i humitats, perquè un té raons per alimentar
la sospita que la capacitat de reacció d'aquest poble, o el que
siga, és més lenta que la tectogènesi, dic per dir alguna cosa
d'exasperant lentitud en comparació amb la rapidesa amb què
transcorre la (mala) vida humana també per aquestes alegres
latituds. Encara com si aquests mastodonts de l'estupidesa erigits en
el paisatge urbà o natural, que com l'estàtua de don Carlos Fabra o
el mateix aeroport que presideix ja són autèntiques peces d'una
arqueologia del balafiament, cridassen l'atenció d'arquitectes com
els que a Sicília ja inventarien i analitzen estadis fantasmagòrics
alçats enmig del no-res, pinacoteques que no han arribat a albergar
cap obra d'art, urbanitzacions habitades només per la boira, la
ruïna i els crits de xiquets inexistents. El rovell que ataca
l'infantiloide monument de Ripollés anirà apoderant-se de mica en
mica d'altres objectes inútils que les generacions veuran
extingir-se com si es tractés del malson d'Edgar Allan Poe de La
caiguda de la casa Usher,
inclosos els sorolls amplificats de la mala consciència. Les
obres inútils construïdes per l'autobombo i la megalomania,
contenidors (i amb això ja és tot dit) de qualsevol fotesa o
caprici de nou ric, ja ocupen més lloc que tots els cementeris
valencians junts, amb la diferència que en aquelles només hi ha
enterrades esperances, dignitat i vergonya en nínxols d'impotència,
anomenada per ací menfotisme.
Publicat a Levante-EMV, dissabte 22 de setembre de 2012.
[Rovell al monument de Ripollés. Foto publicada a El País.]
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada