Havia
triat el moment en què el dia s'instal·la entre dues llums i va
transformant-se palpablement en nit –crepuscle, capvespre,
horabaixa– per posar rumb a Alcoi, on s'inaugurava l'exposició
Agorafilia. Confiava
que empès pels vents, l'onada d'altes temperatures que ha bressolat
el mes de febrer i la llibertària florida del ametlers, el paisatge
es transformaria en espectacle viu de formes i colors. L'avanç lent
de la vesprada, impulsat per la velocitat del cotxe, em va fer
desembocar en la Vall del Serpis just en el moment en què la gamma
de rojos i blaus muntava la seua festa jugant amb l'orografia i
esclatava en l'increïble cobalt que un pinzell prodigiós havia
pintat en el punt de fuga que marca la Font Roja. Bon aperitiu, em
deia, al que m'esperava a la plaça o mercat de Sant Mateu rebatejat
amb l'hel·lenisme àgora i que acollia l'exposició. No sé si és
bon símptoma que un espai destinat a l'alegre mercadeig dels
aliments s'haja transformat en sala de cultura, per molt que també
ella és una forma de gastronomia imprescindible, però és almenys
una resposta imaginativa a una crisi que ja sembla endèmica, una
alternativa plausible a la pitjor de les seues seqüeles, el
decandiment de la nostra ànima civil. En qualsevol cas, allà hi
havia el lúcid pòrtic a l'exposició, Calaveres amb
bufandes, de Jordi Botella, per
restablir el fil que uneix l'art amb les necessitats més
peremptòries, aquella tossudesa vitalista que fa de la gana motor de
supervivència i que fins es permet el luxe d'inventar una delicadesa
culinària amb les matèries més humils. I la riallada d'un humor
que per virtut de l'agorafília (amb accent) estimba els tòtems
sagrats de l'art, que sempre ballen en la corda fluixa de la
gratuïtat i la insignificància quan és vassall del poder, des de
dalt del Barranc del Cint. Així l'altre fil, el treball honest i
rigorós del pintor Manolo Antolí, atès feliçment el jubileu
escolar (no l'artístic, que sempre és jubilar), havia unit dotze
artistes gràfics amb sis escriptors perquè tramassen els seus
diàlegs creatius. I heus ací els primers fruits d'aquest diàleg
entre les formes, una exposició humil de dimensions i honesta de
pretensions i resultats, com un camí que s'enceta i no té punts
d'arribada, només horitzó. El secular amor per la plaça dels
alcoians va tornar a omplir el vell Mercat de Sant Mateu. Ben mirat
potser només l'agorafília, amb el degut accent, ens pot traure del
nostre ensopiment civil. I com les llibertàries flors de l'ametler,
donar-nos la força per escampar-la arreu.
[Publicat a http://www.tipografialamoderna.com/ dissabte 15 de febrer de 2014.]
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada