Sònia
Moll Gamboa, I Déu en algun lloc.
Cafè Central / Eumo Editorial, Jardins de Samarcanda número 73,
Vic, 2014.
· · ·
Les
paraules de Sònia Moll (Barcelona, 1974) són com cristalls que
brillen en la seua transparència. Després del poemari Non
si male nunc (2007) i la
novel·la Creixen malgrat tot les tulipes (2012)
l'autora ens lliura
aquest poemari profund i delicat, sostingut
pel dolor que fa la vida quan fereix de veres i que s'expressa,
gràcies al combat cos a cos amb les paraules, amb melodies
destinades a fer-nos renàixer, a tranformar en desig el desdesig, la
mort en vida, l'oblit en memòria, a buscar el cel que hi ha dalt de
tot laberint («I Déu en
algun lloc, / just quan no mires»), la llum que parpelleja al fons
del pou. Potser és aquesta lluita pel sentit la funció més noble
de la bona poesia,
l'emoció d'una veu que es despulla d'inútils estridències i, des
del moll de l'os de l'experència del poeta, ressona de nou en cada
lectura, atia el foc que ens habita i ens deixa en pau amb un silenci
que ja no és el mateix en la seua immutabilitat aparent. La mà del
poeta-demiürg ha ordenat el caos del món amb la matèria primera de
les paraules: aquesta és la sensació que el lector té quan llig
els poemes de Sònia Moll, que del raïm aixafat del dolor en
fa un vi que fa goig beure. És tal vegada aquest el Déu que es
troba en algun lloc quan no es mira i que inútilment pretenem
encabir en el cap. La poeta,
però, amb la mateixa
tossudesa que Agustí
d'Hipona, en una imatge retrospectiva de la seua
infantesa, vol fer «cabre
tot el mar / dins d'un clot». O
arribar a expressar l'indicible.
Els
trenta-nou poemes d'aquest
llibre s'organitzen en cinc seccions. L'obren quatre poemes breus que
ens situen en un dels motius nuclears del poemari –la mare, malalta
d'Alzheimer: l'orfenesa
avançada, la lluita de la paraula contra la desolació i l'oblit–
i es tanca amb un altre poema, també breu i en forma de pregunta
adreçada a la mateixa persona. A l'endemig, protegit per aquestes
fines parets («La mare cau. / Recules fins al ventre. / Desneixes
sola»), el ventre de les altres tres seccions del poemari, aquestes,
sí, amb noms propis: El cel del laberint,
Guants de llana sense dits
i I Déu en algun lloc
(títol de poema, secció i llibre). El laberint de la malaltia de
l'oblit no té fils d'Ariadna per
poder eixir-ne, però sí un cel, malgrat tot, per mirar, un horitzó
sense límits, com tota esperança. A partir del poema que inicia la
secció, «Lost», Sònia Moll assaja
en onze composicions un
diàleg que té dues destinatàries, la mare i el mateix jo líric.
Escenes de la vida quotidiana al costat de la malalta, la serena
acceptació de l'inevitable, la reinterpretació des de la realitat
present de la vida de la mare, la recuperació de records del passat
conjunt i el que em sembla més característic de la literatura que
els últims anys ha abordat l'Alzheimer: l'intent de sarzir el sentit
d'una vida que s'oblida amb el sòlid fil de les paraules. En aquesta
operació es rescaten també
les mateixes paraules de la mare en la forma del castellà de
Sud-Amèrica, els mots familiars que més bé centren el lligam comú.
Formalitzat aquest conjur, la
poeta decideix no tornar «a parlar mai més de tu» i deixar «caure
les paraules / com les fulles que queien al riu aquest hivern / i
miraré com marxen aigua avall, / avall, / sense més llàgrimes».
La
tercera part, que manté el to elegíac i el rigor compositiu de tot
el conjunt, ens endinsa
en un altre laberint íntim, el del desamor. La imatge dels «Guants
de llana sense dits» ens remet a la precarietat i impotència de
l'hora present. Amb ells la poeta toca les tecles de «l'amor [que]
ens desafina / com un piano vell». A «Pont de pedra» el
jo poètic passa comptes d'un
viatge a una Girona
retrobada «amb la meitat de
l'ànima enfonsada al riu» que «em convida a tancar el cercle»: «I
voler tornar a néixer». «Paraules (1)» i «Paraules (2)»
exposen, en forma de monòleg, l'esforç i la dificultat per trobar
les paraules, mentre que en «Acufen» («Donaries el món per un
silenci») i «Rescue» apareixen amb nitidesa els perfils d'un
desassossec profund. I Déu en algun lloc,
la part més extensa del poemari amb dotze poemes, és en certa
manera el tancament del cercle que s'anunciava en la secció
precedent, el comiat d'un amor i, alhora, el retorn als motius de la
mare i l'obertura cap a un altre paisatge, el d'una
Menorca evocada
on fins i tot es prefigura la mort «en una vida inèdita», una mort
escenificada amb extrema i lúcida bellesa. Aquest llibre és per
tenir-lo sempre a mà, aquesta poeta ens reclama que li seguim de ben
prop les petjades. Del combat amb els grans temes de la poesia Sònia
Moll n'ha eixit victoriosa. I el lector exigent s'hi reconforta i ho
agraeix.
[Publicat a Saó núm. 399, desembre de 2014.]
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada