«Ja sabeu com va anar la
cosa. Corria l'any 68 del segle XX. Allà al meu poble Alcoi… Jo
era un xicot més aviat tímid que de tant en tant es desbordava
d'energia i parlava pels descosits. I feia teatre mentre em guanyava
la vida amb treballs esporàdics i, tot s'ha de dir, divertits,
perquè això depèn de com t'ho prengues, i jo sempre m'he pres la
vida d'una manera seriosament, radicalment divertida. Per això me
n'havia anat a Barcelona, a cal tiet Rafel Mengual, germà de la
mare, per guanyar-me la vida
en mil oficis i poder assajar
teatre a les nits. Per a algú que venia del poble, fill de
treballadors anarquistes derrotats i humiliats pel franquisme, la
gran ciutat era un espai enorme per a la lluita i la llibertat,
l'amor i la creació, l'art i la vida. I llavors vaig entropessar amb
la cançó, que va rescatar del més fondo de mi una memòria musical
que havia tingut ma mare com a mestra
principal. Moltes nits,
després dels assajos, em deixava caure per algun dels locals on
actuaven Raimon o els Setze Jutges i discretament anava
col·leccionant acords per a guitarra. Això era magnífic! Que amb
la veu i la melodia i els gestos que anava afinant-me el teatre, i
l'ajuda de la guitarra, poguera dir tantes coses i que la gent les
entenguera i compartira, s'hi emocionara i m'ho agraïra! M'hi sentia
útil i unit a la gent en la lluita per la llibertat. Així va nàixer
«La fera ferotge», la meua primera cançó. En realitat era jo,
érem tots,
aquella «fera ferotge» aixafada i perseguida pel règim, els
rebels, demòcrates i dissidents, esquerrans i catalanistes, i era el
franquisme, el poder de llavors, que ens havia pintat així per
espantar el ramat de submises ovelletes en què havien convertit gran
part del poble. Sí, una «fera ferotge» de cor tendre però valent,
que només reclamava una gàbia un poc més gran i una mica més de
menjar. Poca cosa, si bé es mira, perquè
l'important era plantar-se davant la injustícia i recuperar la
dignitat, i per això em van apallissar, van apallissar la pobra
fera, i la van tornar a la gàbia. El final d'aquella faula estava
cantat, però el cert és que cada dia hi havia més feres ferotges
plantant cara, tantes que el franquisme va caure a mitges de mort
natural, a mitges empès per aquella força. Mentrestant, en uns anys
vertiginosos, jo havia escrit peces com «Perquè vull», «Els
banyetes», «Serà un dia que durarà anys», «Món divertit»,
«Als companys», «Als nous amos», «La cançó del cansat» o
«Autocrítica i crítica», on
deixava clar que no em
refiava d'aquells canvis de jaqueta, d'aquells pactes de silenci,
aquell deixar les coses sempre a mitges. No m'equivocava, per
desgràcia: els nous poders «democràtics» van decidir que això de
les feres ferotges ja estava bé i van donar per amortitzats cançons
i entusiasme. Ara els diners, la llibertat i la felicitat plourien
del cel
o serien retransmesos per la tele i era de mal gust recordar les
quatre veritats de sempre: el narcòtic de l'oblit engreixava la
maquinària dels diners i del poder. Així, de mica en mica, expulsat
dels escenaris pels nous amos, com tants companys d'ofici i molta
gent insubornable, i després d'haver donat al públic tantes peces
mestres de la cançó i tantes actuacions i poemes inoblidables (i
passeu-me per una vegada la immodèstia), vaig començar a fer les
maletes. »El paroxisme d'aquella persecució de feres ferotges, que
ens va fer
per fi caure del burro de l'engany i veure-li el cul a la mona,
tingué lloc al País Valencià amb la tremenda estafa del PP i els
seus còmplices.
Jo ho vaig viure a mitges però amargament, perquè el 95 ja me
n'havia anat de vacances, amb la mosca, com sempre, darrere l'orella.
Per això no va deixar de ser una sorpresa que tot l'esforç que els
poderosos i manifessers del país havien fet per enterrar-me en
l'oblit, tant en vida com en plenes vacances, rebotara en forma
d'exemple popular de les noves lluites, en referent civil de
vitalisme i rebel·lia. No s'han deixat de celebrar mai les meues
vacances, però en el desè aniversari, en 2005, va haver-hi un gest
especialment significatiu, com un preludi del que ja per fi comença
a ser normal: els amics del Col·lectiu Ovidi Montllor van ocupar
aquest mateix Palau per reivindicar la nostra música i els nostres
cantants, la nostra llengua i la nostra cultura, la dignitat
revoltada del nostre poble. La fera ferotge al Palau! És l'Ovidi que
torna després del dur i llarg exili, amb velles i noves banderes! Jo
m'ho mire amb una tendresa un xic burleta des de les meues vacances,
què hi farem. Potser perquè sé que no sóc jo sol qui torna, que
som totes les feres ferotges, disposades a eixamplar i afermar
l'espai per
menjar el pa que ens correspon i ens alimenta. És el país, és el
poble qui amb mi hi entra. No sempre les faules, si és que mai
acaben, ho fan malament».
[Text llegit al Palau de la Música de València, amb motiu de l'honenatge a Ovidi Montllor "La fera al Palau", el dimecres 11 de novembre de 2015. Publicat també a http://www.tipografialamoderna.com/ dissabte 14 de novembre de 2015.]
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada