Ricard
Ripoll, La
causa dels exilis.
Editorial Meteora, col·lecció Mitelene, núm. 38, Barcelona,
octubre 2015. Nota final de l'autor.
· · ·
El
mite nàhuatl de Quetzalcòatl, que serveix de base al darrer poemari
de Ricard Ripoll (Sueca, 1959), ja fou recreat en 1960, en una
primera edició en castellà publicada a Mèxic i posteriorment en
català en 1971, per Agustí Bartra en el llibre titulat precisament
Quetzalcòatl,
un dels més lluminosos del gran poeta català, encara tan poc
llegit. L'exili (més exactament, els
exilis)
del títol és un dels fils que uneixen Ricard Ripoll i Bartra i tots
dos amb el mite del rei pur, el rei déu, el creador dels éssers
humans: l'Home Llum. L'exili efectiu d'Agustí Bartra després de la
Guerra d'Espanya quedà emmirallat per aquest mite per raons que
semblen òbvies: encaixava a la perfecció, convenientment reinventat
per al seu projecte, en la seua manera d'entendre i escriure la
poesia, vitalista i poderosa, esperançada i lluminosa, dramàtica i
coral, i la seua idea de L'home
auroral (1977).
Potser els «exilis» de Ricard Ripoll difereixen en els detalls
biogràfics, en les circumstàncies històriques i personals, però
il·luminen, a través d'un viatge iniciàtic i d'una concepció
genesíaca del treball poètic, uns propòsits similars: la recerca
de l'altre, el retorn a l'ésser, l'empenta verbal per a una nova
edat daurada de l'home, la psalmòdia utòpica de l'home alliberat,
l'impuls del que ell anomena el desig tricèfal (terra, cos i
llengua). L'autor ho explicita en la nota final: «nació, sexualitat
i paraula, més enllà de les identitats immediates. Per recuperar el
desig del retorn. I del viatge. Aquesta és la causa dels exilis: com
a raó i com a antecedent». Així, el personatge de Quetzacòatl es
complementa, en La
causa dels exilis,
amb el de l'emperador mogol Akbar el Gran (1542-1605), creador d'una
religió sincrètica entre l'islamisme i l'hinduisme coneguda com
Din-i
ilahi,
afavoridor de l'art i la cultura i del diàleg entre les diverses
confessions.
De les cendres
de Quetzacòatl, la Serp Emplomallada, que s'autoimmolà en una gran
foguera, nasqué l'estel del matí i del crepuscle. És el símbol de
la vida, en perpètua lluita amb les tenebres i les forces
tel·lúriques de la natura (representades pel seu bessó
Tezcatlipoca). Però abans ha davallat al reialme dels morts i, fent
vessar sang del seu penis sobre el ossos dels morts, ha creat els
homes. Víctima de l'abundància, la negligència i l'embriaguesa,
contempla el seu rostre horriblement envellit en l'espill del mag,
abandona la ciutat de Tula i inicia el seu viatge cap a l'est, fins
al mar.
Aquest
és el material de fons, amb el qual Ripoll, en una portentosa
síntesi d'«imaginari i realitat», d'elements estrictament
personals i biogràfics que glateixen per ací i per allà entre els
seus versos i d'al·lusions a circumstàncies col·lectives (terra,
cos i llengua, recordem-ho: «Hem de saber que no tornarem a fruir de
la terra si no afegim als mots la passió dels actes»; «Iniciem la
utopia en contra de la guerra florida») construeix la seua
«autoficció poètica». Així, el poemari s'estructura en un
Preludi,
un Primer
llibre. L'alliberament de Quetzalcòatl,
dividit al seu torn en un «Primer moviment: espasme» (24 poemes) i
en un «Segon moviment: catàlisi» (7 poemes); un Segon
llibre. L'alfa de la marea
(13 poemes); i un Tercer
llibre. El moviment dels espais contigus
(16 poemes).
Com
els seus treballs anteriors (ha publicat dotze poemaris, a més d'una
novel·la, un llibre d'aforismes i diverses traduccions de literatura
francesa, de la qual és especialista a l'Autònoma de Barcelona), La
causa dels exilis és
un treball ambiciós i radical, ben assentat en la rica tradició de
les avantguardes, escapat (però sortosament no en solitari) del
majoritari escamot de la literatura més o menys institucionalitzada.
De les riques il·luminacions d'aquests cants, subratllem-ne, amb
insistència i lucidesa expressades, les idees del poeta sobre la
poesia mateixa. Heus-ne ací una petita mostra: «Des d'ara mateix
ens cal unir la ploma i l'àncora, la paraula i el partir», «Diria
l'emoció de tocar-te amb uns versos diàfans i secrets alhora, / car
la bellesa és subterrània», «el nostre ésser defugirà les
cel·les de l'habitud verbal», «poesia: / el meu present immòbil»,
«i escriurem poemes sense escatir-ne el significat, / i la rauxa ens
facilitarà la fondària», «preferirem el ritme a la veritat de
l'expressió», «i omplirem el text –la nostra manera d'entendre
el sexe– de vides a venir», «t'estimo com a escriptura –traç,
marca– del meu alliberament»… Aquest llibre és un volcà en
erupció de sentits, un viatge perpètuament iniciant-se, alfa de
marees, moviments tectònics de la paraula. En efecte, des dels
exilis renaixen els homes fets llum. A l'est, on crema la gran pira
dels ossos, alça el sol poderós la seua paraula amb esclats
impensats d'energia. Benvinguda claror que renovella.
[Publicat a Saó núm. 413 de març de 2016.]
[El poeta Ricard Ripoll en una imatge recent.]
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada