Al
ras, Lluís Calvo. Perifèric Edicions, Poesia, núm. 8.
Catarroja, juny 2007.
· · ·
El
poeta sempre està al ras, a la intempèrie, incòmode en els llocs
comuns, tothora traient els peixos del sentit de la fluència del
temps, donant forma a “la percepció d'una realitat incognoscible”
i vencent en cada poema aquesta contradictio
in terminis.
· · ·
Amb
aquest ja són tretze els poemaris publicats per Lluís Calvo
(Saragossa, 1963) des del seu primer Veïnatge d'hores (1987).
Si hi afegim tres novel·les i l'assaig Les interpretacions
(2006) convindrem que la d'aquest autor és una carrera meteòrica,
no solament en termes d'una velocitat creativa que només es pot
concebre des de la dedicació en cos i ànima a l'escriptura, sinó,
i a la vista del magnífic poemari que avui ens ocupa, també pel seu
fulgor i profunditat. Una de les característiques més notòries de
la poesia moderna és la insistència amb què els seus artífexs,
els poetes, es qüestionen la viabilitat i la naturalesa de la seua
eina de treball, la paraula. O, com volia Walace Stevens, i ha estat
repetit tantes voltes, la poesia com a motiu del poema, en una
infinitud de variables temàtiques i matisos expressius. Aquesta
dèria, filla de la desconfiança més radical envers el llenguatge
des de la consciència transgressora que aquest, el llenguatge, és
al capdavall una construcció històrica del poder i de l'abús de
poder, ha conduït sovint a l'elaboració d'una metapoesia indigesta,
pretensiosa i baldera, però també fou fonamental per obrir nous
camins, fins llavors impensables, a la pràctica poètica. La
profunditat de la reflexió que el poeta siga capaç d'elaborar
abans, durant o després del poema no n'assegura en cap cas
l'excel·lència poètica (quants magnífics manifestos teòrics han
estat incapaços de trobar els correlats poètics que els
justificassen?), però fóra més aviat rar de trobar una escriptura
poètica sòlida que no se sustentés en un qüestionament radical,
sovint no explicitat, dels llocs comuns i els vicis instituïts que
assetgen la poesia. Perduda la innocència primigènia, sostreta la
paraula de la seua esfera sagrada per les urpes del poder, pertoca al
poeta ocupar el lloc dels marginats i dels proscrits, dels empestats,
i fer ascles de les definicions: empényer la subversió.
Lluís
Calvo ha aconseguit amb Al
ras
posar en clar molts d'aquests temes, en el que es revela com una
perfecta harmonia entre teoria i pràctica: predicació amb
l'exemple, que diríem. I amb algunes qualitats que m'agradaria
destacar. Lluny de l'encorfollament teorètic que tant abundà per
aquestes perifèries als anys setantes, el poeta ha baixat a l'arena
concreta de la pròpia vida (la poesia és vida vista des de la
memòria, com deia G. Ferrater), per a la qual cosa s'ha servit del
poema llarg, d'una naturalesa narrativa que no obvia les necessàries
pulsions climàtiques, i de l'autodiàleg com a forma primordial de
la interrogació. Aquestes estratègies narratives del poema –que
emparenten Calvo amb dos poetes valencians ja ressenyats en aquestes
pàgines, Antoni Defez i Tono Fornes, i que mostren una de les
tendències de l'actual poesia catalana– aconsegueixen fixar a ulls
del lector episodis temporals i espacials per on va transitar la veu
poètica (a través de la qual sentim
l'home
que els va poder viure) amb molta vivesa, de manera que la
desembocadura en la conclusió o ensenyament moral s'hi produeix
sense estridències en un escenari perfectament dibuixat (llegiu, en
aquest sentit, “Les fogueres de Sant Joan”, “Consell de guerra”
o “Balada d'Agostinet”). Per això ací i allà, i ben
especialment en el magnífic poema-manifest que clou el recull,
“Curtcircuits”, trobem versos de contundència aforística i
gràcil autonomia: “L'art no ha d'agradar-nos, / si agradar-nos
vol
dir reiterar les nostres con- / viccions”, “La feina del poeta és
capturar / la fluència de les coses. / És a dir: reanimar”, “el
consens és la mort de la literatura”, “Acatar l'estranyesa / és
una manera, / il·limitada, / de desobeir-nos”, “la felicitat no
és un do, / sinó un dret”. Front al laconisme de la institució
literària, l'ànima kamikaze
dels
poetes. Val la pena resseguir aquestes passes i assistir al seu
daltabaix
poètic (http://www.sant-cugat.net/daltabaix/).
[Publicat a Saó núm. 321, octubre 2007]
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada