L'Estat
espanyol ha perdut l'oremus. L'ha perdut o l'ha abandonat
conscientment? L'1 d'octubre de 2017 va marcar un punt d'inflexió en
un conflicte que fins aleshores transcorria per les vies habituals de
la burrera hispànica de l'«ordeno y mando» i el «ni hablar del
peluquín», per usar dues expressions castisses de la proverbial
intransigència estepària, però encara no s'havia desbocat com ho
va fer en aquella jornada vergonyant per als uns i heroica per als
altres. Fins aleshores, sí, en comptes de la resposta política a
unes demandes legítimes, hi havia hagut la judicialització (molts
ja en diuen partidització)
de la política,
el menyspreu, la manipulació de la premsa, la criminalització de
l'independentisme, la guerra bruta... S'hi va entrar en la típica
espiral de quan fallen les vies del diàleg, a més repressió més
mobilització. ¿Era possible aquest diàleg, que vol dir
reconeixement de l'altre
i voluntat de negociació i acord, quan una determinada idea o
projecte (per exemple la unitat d'Espanya feta a imatge i semblança
de Castella) és declarada sagrada? ¿Serà mai possible el diàleg
considerant la tradició absolutista i autoritària d'Espanya, que de
l'aznarat ençà (en
la feliç definició que Vázquez Montalbán va popularitzar)
no ha fet més que reafirmar-se fins a deixar al descobert les febles
costures amb què van voler
repuntar
una democràcia de tan escassa qualitat? L'Estat va fracassar
estrepitosament en el referèndum de l'1 d'octubre. No solament el va
menystenir irresponsablement, sinó que no va ser capaç ni de trobar
les odiades urnes malgrat la quantitat de mitjans econòmics i humans
que hi va esmerçar. Però sobretot es va embrutar les mans amb una
violència cega (bé, segons
el pervers llenguatge que ha
fet seu, «proporcionada») que el món i, sobretot, els veïns
d'Europa van poder veure dissimulant la pròpia estupefacció. A
penes quinze dies més tard venien els primers empresonaments, els de
Jordi Sánchez i Jordi Cuixart, dos abanderats del moviment cívic i
la no-violència, perquè l'Estat havia decidit endinsar-se més i
més en el camí de la venjança i la repressió, que al cap de poc
temps es farien extensives a moltes altres persones i àmbits de dins
i fora de l'independentisme. Encara funciona, i potser amb més força
que mai, el «Santiago y cierra España», un antic complex
d'inferioritat d'un imperi nebulós que no guanya una batalla des del
segle XVI i que només sap respondre amb visceralitat i violència
als embats de la vida moderna. Espanya prefereix immolar-se abans que
cedir, parlar, negociar perquè encara es creu en el fons de la seua
ànima «reserva espiritual de Occidente» i «martillo de herejes».
Crèiem ingènuament que les coses havien canviat, que la
modernització que pregonava el PSOE i altres falsos federalistes
anava de debò. El germen
destructiu i autodestructiu dels espanyols es va fer visible en les
reaccions populars que seguiren al miserable discurs de Felip VI,
aquell «a por ellos» on es concentra tot l'odi de què aquesta
barbàrie de la incultura és capaç, però també ha estat eloqüent
a propòsit del xiquet assassinat a Níjar, amb les hordes tan manses
a l'hora de defensar els seus drets cridant a cor el linxament de la
desgraciada homicida, una mescla de set de pogrom, d'afirmació en la
força
bruta
amb què els entretenen els de coll blanc que escriuen
el discurs antidemocràtic, els polítics i els seus altaveus
mediàtics, els que mouen els titelles des de l'ombra d'aquest gran
teatre hispànic que va resolent-se a poc a poc cap al no-res. Són
bojos aquests romans, que
dirien Astèrix i Obèlix.
[Publicat a Tipografia La Moderna el dissabte 17 de març de 2018.]
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada