Manuel Bellver, Claror dels marges.
22è Premi de Poesia Josep Maria Ribelles 2018, Vila de Puçol. Onada
Edicions, Poesia núm. 60. Pròleg de Manel Rodríguez-Castelló.
· · ·
Rastres de petjades sobre la neu. La pluja cau lentament damunt els
boscos amerats de l'aigua de la memòria i el seu revers d'oblit. La
cançó del vent bat les ales de l'arç blanc, la remor del riu
persisteix aigües amunt. El solitari s'endinsa en el boscatge del
sentit. Recorre el viatger el camí de si mateix dubtant a cada
tombant de certesa, davant el mur del dir, a graus sota zero del
pensar, on la claror il·lumina en aquest instant els marges. Tot
(qualsevol cosa i res) s'esdevé en aquests poemes poblats pel
silenci i la quietud, territoris on brollen fonts de paradoxes i
contrasentits, espais on no passa potser res més que el llenguatge
mateix com una ombra perdurable, com un eco que s'apaga en el
capvespre, o millor, àmbit en què s'escriu la voluntat i l'esforç
de dir i es fa transparent una meditació que es recrea immersa en el
trànsit, la consciència que impulsa la seua dissolució per tornar
a emergir amb una llum nova, gènesi de la identitat desposseïda, en
el cercle de la vida que gira sobre el seu eix, en el joc infinit de
les transformacions sinestèsiques («¿serà llum / aquest
silenci?»), on els noms viuen «en discòrdia / de rent / i
podridura».
El país poètic de Manuel Bellver (Sagunt, 1956) està format fins
ara per deu frondosos boscos ben connectats entre ells per camins,
sendes i passeres, comptant-hi aquest Claror dels marges.
Des de 1997, any del seu primer recull, Dies després,
la poesia de Manuel Bellver s'ha desplegat íntimament lligada al seu
treball com a artista plàstic en una complementarietat molt fecunda
i essencialment travada que troba la seua raó de ser, el seu sentit,
en l'experiència radical de la vida i l'expressió sensitiva del
pensament que aquella inspira i que aquest, al seu torn, nodreix i
motllura. Per a Bellver l'art o la poesia és un camí d'experiència
i d'experimentació, una recerca constant, un dubte que encén la
flama de la creació, mai una certesa indeleble, una porta tancada,
una obra que s'emmiralla en la seua completesa, natura morta. Cada
poema dona compte de la seua visió i
vivència del món, és
un organisme viu, obert, en perpetu moviment de quietud, en el
trànsit d'un pensament que es dissol en el no-res per tornar a
buscar el batec del sentit. Concebut com una forma infinitament
oberta a allò que és informe (com il·lustra la cita inicial de
José Ángel Valente), com el camí d'anar i tornar del concret a
l'abstracte, de l'immediat al més llunyà, el poema té qualitats
pictòriques, no s'ordena en la linealitat del llenguatge verbal,
sinó que es presenta com un tot transitable en múltiples i
complementàries vies d’interpretació. La lectura és proposada
així com a curs de llibertat, com a aventura engendradora de sentits
pautada pel silenci dels espais en blanc, per ecos de memòria, pel
retorn al buit on tot comença de nou. Són quadres de no-color fets
amb la matèria fugissera del pensament, la llum de la reflexió, del
dir que en el seu esforç d'aproximació s'alça davant el mur de
l'indicible i se n'ompli.
Home, llenguatge, natura: heus ací
els tres nuclis incandescents, els tres sols de l'univers poètic de
Manuel Bellver, que en el seu moviment d'expansió i retracció
tendeix a fondre en una única realitat, en un tot harmònic. Al
principi i al final tenim això, en el llibre i en la vida i en cada
un de nosaltres: un home o dona sempre sol i irreductible que diu (i
expressa) el món, escèptic (del grec sképtomai,
que observa sense afirmar), lluny de tota casa, caminant que oblida i
s'atansa a l'enigma del buit o, absent d'ell mateix, s'atura a
l'ombra del que va ser. Els
marges, les vores dels camins, espais limítrofs on de vegades ens
menen les passes, foraviats d'altres centres, potser procurant el
propi centre, el marge constituït com a centre del marge. Això és
clar. Com aquesta «claror» que ens obri la visió de les coses, una
llum que també i sobretot il·lumina per dins, tot acceptant que
dins i fora són convencions del llenguatge que ací no sempre
funcionen.
El
marge, el límit de les coses, allò que dona perfil al que és i on
alhora allò que és deixa de ser-ho, on se situa la claror, el
coneixement, la possibilitat de distinció dels matisos de la
realitat. És quan es pot captar la claror dels marges que aquesta
poesia de la meditació, aquest diàleg sostingut en soledat amb un
mateix, sempre enmig de la natura essencial que som, pot fructificar,
com en la bellíssima metàfora «exili d'espores» que tan bé pot
resumir el sentit últim de la poesia de Manuel Bellver. Només així,
en la disponibilitat que prepara la claror, aquell «rossinyol de
llum» d'un altre poema, «allò» sovint indicible «per copsar
l'intens» «s'adreça als marges». Els marges, òbviament i també,
l'espai buscat de llibertat, lluny de la voràgine insignificant del
món urbà, aquest soroll de violències i opressions que ho ofega
tot i tot ho llança a perdre. Lluny d'aquell fangar, on les paraules
es corporifiquen i el cos es fa paraula i dir, on el mot «respira»
i «s'atansa», puja «gairebé al cim / del que vol dir», on «el
nom / camina», on les síl·labes «s'aturen», en «aquest
instant», ara i ací, etern present fugisser en què, sense res a
les mans excepte una mica de rou matinal, el caminant ja no és
hostil a allò que l'espera i està en disposició d'entomar a mans
plenes tota «l'esplendor de la senzillesa» (Martin Heidegger) «amb
tot allò que a dins hi té cabuda, / també sense / llenguatge»
(Paul Celan).
[Publicat a Saó núm. 453, novembre 2019.]
[Fredes, la Tinença de Benifassà, 6 desembre 2019.]
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada