Francesc
Rodrigo, Alfabet del
desig. Premi Vicent
Andrés Estellés de Burjassot 2014. Bromera Poesia núm. 112,
Alzira, abril de 2015.
· · ·
A
propòsit de la publicació d'Àmfores
de foc, el llibre
de Francesc Rodrigo (Mislata, 1964) immediatament anterior al que
avui comentem, de 2001, ja vam tenir ocasió d'assenyalar l'autor com
un dels més nítidament vinyolians de la poesia actual. No sembla
sinó que el temps, en la distància de catorze anys que separa
aquella edició d'aquest Alfabet
del desig, haja
ratificat i reforçat els motius d'aquella apreciació. Si, segons
que és comunament acceptat, els poetes més autèntics, els més
fidels als propis batecs i pulsions, no fan més (ni menys) que
rescriure amb múltiples variants el mateix poema sempre, no hi ha
dubte que ens trobem amb Rodrigo amb un cas singular de fidelitat
absoluta als propis dictats, visions i experiències des de bell
començament, de manera que la rica veta vinyoliana que els alimenta
–sempre explicitada en els poemes amb la mateixa honestedat amb què
el jugador mostra les cartes que juga– seria la més palesament
literària de totes les fidelitats que conformen la seua poesia. En
efecte, les paràfrasis i citacions del mestre són abundants al
llarg de tot el poemari. Com no recordar en el vers "encens la
foguera dels records" el seu germà "encens la salamandra
dels records" de Passeig
d'aniversari?
D'altres vegades l'apropiació és directa, com en el cas del
sintagma "domini màgic" repetit un parell de voltes i que
remet al llibre homònim de Joan Vinyoli per designar una volta
l'amor i l'altra la nit. Hi ha a més la transcripció en cursiva del
vers "Cal viure a tot o res" i la utilització de la màxima
hölderliana "el que perdura ho funden els poetes" passada
pel tamís vinyolià, que és probablement el que més la popularitzà
entre nosaltres en una de les seues Elegies
de Vallvidriera.
Les cartes, doncs, sempre damunt la taula i, si cal, aclarides en
nota final. Què és, però, ultra aquestes explicituds de gratitud
al mestre, el més profundament vinyolià de Francesc Rodrigo en
temes i expressió en els seus poemes? O, dit d'una altra manera, com
ha assimilat el poeta de Mislata aquest llegat (síntesi particular
al seu torn de gran part de la poesia moderna, del romanticisme al
simbolisme especialment), l'ha recreat i fet seu fins a encabir-lo
harmònicament en el seu treball empès pel to i matisos de la pròpia
dicció? Tal com jo ho veig, tant amb l'adopció de temes i motius
(preferentment crepusculars i nocturns, moments que accentuen els
efectes de contrast: "l'hora audaç" de fer net de la vida
reflexivament guerrejant amb els versos contra l'oblit; cara a cara
amb les cares de la natura, en soledat creativa, apamant la distància
entre realitat i desig; resistint, amb la força de l'amor i el
desig, amb la tenacitat de les paraules, els embats de la mort, etc.)
com en les solucions formals dels poemes, marcats per la nitidesa
sintàctica, la selecció i repetició lèxica, l'autodiàleg amb
desdoblament del jo poètic i, sobretot, l'ús del símbol (amb
preferència, el de consolidada tradició autoreferenciat en un joc
d'espills que van movent-se al llarg de tot el llibre i àdhuc de
l'obra en conjunt del poeta), entre d'altres. Així, Alfabet
del desig és
eminentment la indagació sobre la naturalesa de la creació poètica
des del convenciment del valor salvífic de la poesia (essencial
també en la concepció vinyoliana
del fet poètic).
La paraula significa alhora consciència de les devastacions del
temps i la mort (que hi apareix sovint com a oblit)
com preservació de la innocència, fe en l'or de plenitud dels dies,
aliment del desig entès com la clara pulsió de viure, vitalitat que
es resisteix a la foscor darrera, i també com l'expressió més
autèntica i sublim de la pròpia identitat i sentit. Al contrari,
però, que en bona part de la producció vinyoliana, Francesc Rodrigo
fa un salt endavant en l'abstracció del poema: l'anècdota i el
referent concret hi desapareixen sempre en favor d'una concentració
reflexiva. Sembla que el poema siga, en aquest sentit, la pura
estilització de l'experiència, l'articulació de la veu interior
despullada dels quefers i plaers dels dies. Hi veiem la meta i el
propòsit, la realitat i el desig com extrems que es rebutgen, però
ignorem els camins del caminant, el pes de la pols, la fosca
turbulència de les aigües. Quan la poesia de Francesc Rodrigo
aconseguesca equilibrar la sinuositat del vol poètic amb la
fortalesa del que viu arran de terra, el seu treball guanyarà en
solidesa i altura. És un horitzó que anirà conquistant amb el
temps gràcies al bon ofici i la visió de poeta autèntic que ja
l'empenyen.
[Publicat en Saó núm. 407, setembre 2015.]
[Francesc Rodrigo a la Placeta del Fossar alcoiana en l'Homenatge a Joan Valls l'1 de maig de 2013.]
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada