Antoni
Clapés, Pluja.
AdiA Edicions. Col·lecció Ossos de Sol núm. 12. Epíleg de Víctor
Sunyol, il·lustració d'Alícia Casadesús. Nota final de l'autor.
Mallorca, agost de 2015.
· · ·
D'entre
tots els nostres poetes és potser Antoni Clapés (Sabadell, 1948)
qui amb més insistència i més fecundament ha indagat sobre la
poesia i l'escriptura en la pròpia obra. La seua reflexió entronca,
òbviament, amb una de les línies que caracteritzen la modernitat
poètica i artística i en especial amb les poètiques que
esdevingueren hegemòniques a partir dels anys setantes del segle
passat. La consciència dels límits del llenguatge, la pèrdua de la
fe en les paraules, la mort de la innocència col·loquen el poeta en
la disjuntiva, habitant de cruïlles i fronteres, en el fang fèrtil
de la incertesa. Un colp pres el verí, no hi ha marxa enrere: ja no
podrà fer el paper del fingidor
i
escriurà sotmetent el seu procés de creació a una interrogació
constant («res ja no es podia / dir sense entrar en conflicte / amb
la paraula.»). En nom d'un anhel d'autenticitat, de coherència amb
ell mateix, per molt que les veritats siguen sempre transitòries i
tinga «la certesa / que tot és va i efímer»: «Aprenies que cal
viure / acordat amb allò que creus». Així escriure i viure ja no
són coses distintes ni la poesia un ofici guanyat a base de rutina i
llocs comuns que busca afalagar l'oïda, sinó aposta radical per
desentranyar les realitats més profundes amb la llum canviant de la
paraula. La maduració poètica d'Antoni Clapés, desplegada en més
d'una vintena de poemaris, en traduccions, preferentment d'autors
francesos, assaigs diversos i un activisme literari a prova de
bombes, al contrari que molts companys de més o menys generació ha
continuat transitant per aquests viaranys fins a fer de la tríada
«caminar pensar escriure» una divisa essencial. És per la qualitat
d'una escriptura que sempre transcorre a frec de silenci («ser
conscient de viure / en l'interregne entre dos silencis»; «I dir /
volia significar el que es diu / i el que, alhora, no es diu / i el
que es dirà»), que l'autor vol «en veu baixa», decantat cap a «la
lentitud de l'ésser / i de la consciència», que Josep Maria
Sala-Valldaura li dedica un extens i intel·ligent estudi en el seu
ja imprescindible La
poesia catalana i el silenci. Tot dient el que calla
(Pagès editors, Lleida 2015).
És
Pluja,
escrit entre 2010 i 2014, dins una ben travada unicitat, llibre de
dues tonalitats complementàries: la del poema inicial, que dóna nom
al conjunt, i els microgrames
(Del
lloc,
Del teixir,
Del mur
i Del núvol),
d'una banda, i els tres poemes llargs, de ritme i intenció
narratius, que s'apleguen sota el nom de looren
–motiu que ja apareixia en el poemari anterior (L'arquitectura
de la llum,
2012) i que al·ludeix a una residència per a creadors i traductors
que hi ha a Suïssa, o més aviat al paisatge natural en què la casa
es troba–, de l'altra. El caràcter més sintètic i despullat de
les dues primeres parts desemboca en el ritme sinuós, sostingut, de
to confessional, narratiu, de la tercera. El poeta comença
identificant-se amb la pluja («sense sòl» i «Sense sostre») per
avançar el que al nostre parer és el motiu i reflexió central del
llibre: la cerca de la unitat essencial home-natura («pertànyer / a
un indret acordat amb la natura»). Per això la segona part es
titula microgrames,
tant per insinuar la unitat mínima d'una microforma (o imatge
reduïda d'un document: el que recorrerem a la part final) com per
homenatjar Robert Walser, l'escriptor suís en alemany que va
confegir amb aquest nom unes proses escrites amb una cal·ligrafia
microscòpica i il·legible en papers solts i la mort del qual és
referenciada al final del primer poema de looren:
«Un lloc / on viure i morir / en el sentir il·luminant, / confós
amb la natura». És aquesta part del llibre, com explica l'autor en
nota final,
la més novedosa en la poesia d'Antoni Clapés, per l'extensió dels
poemes i el marcat to confessional, de balanç vital (indestriable
del poètic, ja ho hem dit, en una altra unitat essencial), i, en la
meua opinió, la més intensa i emotiva. Salpebrada de textos propis
i cites d'altres poetes (Phillippe Jaccottet, Salvador Quasimodo),
podem llegir aquests tres poemes com el «manifest» (si no fos que
aquesta paraula xoca de ple amb la poètica de la discreció, la
humilitat i el silenci, de la dicció «en veu baixa» de Clapés)
poeticovital del poeta, trenat amb fils que s'entrecreuen, d'ecos que
es repeteixen, de cantilenes que van i tornen en les formes més
subtils de l'autodiàleg: la immersió reflexiva en la natura de
Looren («caminar pensar escriure»), «Poesia de la intensitat, de
la profunditat: / lluminosa i obscura, alhora», esquitxada ara i
adés de referències als canvis i circumstàncies del moviment; la
remuntada pel camí de la memòria al silenci inicial («al principi
/ era el silenci», «fonament abissal de la paraula»), anterior a
tota escriptura i, finalment, «les primeres passes / acarat al mot,
/ a la mort», guiat pel desvetllament de Salvatore Quasimodo. El
poema de Clapés té sens dubte la grandesa genesíaca dels moments
essencials.
[Publicat a Saó núm. 408, octubre de 2015.]
[D'esquerra a dreta els poetes Víctor Sunyol, Anna Montero, Manel Rodríguez-Castelló i Antoni Clapés al terrat de l'Estanqueret, L'Ampolla (Baix Ebre), l'abril de 2013.]
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada