Josep
Maria Sala-Valldaura, Coordenades.
AdiA Edicions, Ossos de Sol núm. 35. Calonge (Mallorca), febrer
2018.
· · ·
Dues
línies perpendiculars es troben en un punt. Infinits punts són els
zeros on s'entrecreuen espais i temps, els llocs on a estones es
troben de pas el jo, el tu, cada un de nosaltres i totes les persones
del verb sense excepció. En el pla cartesià, l'abscissa (coordenada
horitzontal, l'espai) i l'ordenada (coordenada vertical, el temps);
la latitud de nord i sud, la longitud d'est i oest, els paral·lels i
els meridians que organitzen els mapes, els atles, les cartes de
navegació, els plànols… Coordenades
és un immens atles poètic que cartografia el ric i vast univers
poètic de Josep Maria Sala-Valldaura (Gironella, 1947) i que gira
sobre dues línies, De venustate (abscissa),
amb 25 composicions, i Curriculum vitae (ordenada),
de 25 poemes també, més dos poemes, l'inicial Entreforc i
el final Punt zero,
que l'autor situa en el lloc on es troben les coordenades o punt
zero. El llibre es complementa amb l'apèndix Paraules
finals, una eficaç guia de
lectura amb què l'autor demostra una vegada més la perícia en la
interpretació de textos (i en el terreny on aquesta perícia es
presumeix més exigent i arriscada: el dels propis textos). En un joc
de miralls virtualment infinit Paraules finals
són les coordenades que situen perfectament les Coordenades
i que expliquen el vol sense haver de disseccionar ni espatlar les
ales, potser perquè a la bellesa –sembla dir-nos– només s'hi
pot arribar a través de la bellesa. L'assaig literari de
Sala-Valldaura sempre s'ha mogut en aquests paràmetres per molt que
és inevitable que a qui ha viscut durant anys i panys entre els
pupitres i les pissarres de tant en tant se li aparega un fantasma en
forma de taxidermista («viviseccions en mans maldestres»). En pocs
intel·lectuals com ell, tanmateix, es complementen i s'acoblen de
manera tan harmoniosa l'ofici de poeta i el de crític, teòric,
investigador i ensenyant de literatura. Llegiu en aquest sentit
alguns dels darrers treballs publicats, especialment La
poesia catalana i el silenci (2015)
i Mig segle de poesia catalana (2018),
l'estudi-antologia confeccionat a quatre mans amb Vicenç Altaió.
Aquesta pàgina i mitja final és tangencial al poemari que ens
ocupa, certament, però no m'estic d'assenyalar-la com un exemple
reeixit de fusió entre poesia i anàlisi, un espai-temps
transfronterer on brillen a l'ensems la llum de l'experiència i la
lucidesa del coneixement.
Cada
text dels 52 que integren aquest llibre desplega una forma poètica
específica, des del sonet al poema en prosa, poemes amb i sense
puntuació, amb o sense espais interestròfics, amb diverses
solucions tipogràfiques (en negreta 9 poemes de caire més reflexiu
que conformen un altre subconjunt) i disposicions espacials,
cal·ligrames, etc. No només no se'n ressent la unitat sinó que
l'exactitud en l'encaix de les peces, a la manera d'un puzle (l'autor
prefereix l'exemple potser més artesanal del macramé), ens remet a
un estrat més profund situat davall la disposició formal,
íntimament lligat amb el virtuosisme en el maneig dels recursos
poètics: l'aigua d'un riu sinuós ens hi acompanya sempre amb la
seua música. És la veu del poeta, ben modulada i transparent, o
allò que en el fons no canvia en els seus canvis, allò que el fa
únic i identificable. La multiplicitat de formes, només possible en
un viatger que ha habitat molts espais poètics, ens parla d'un altre
aspecte: cada poema planteja un repte particular, demana una forma
distinta, la clau que n'obre el pany. A més «L'andana
del vers desgastat / és
una via morta»: assajant
formes distintes evitem el pitjor dels plagis, l'exercit sobre un
mateix. La seguretat de les coordenades supleix ací el que la
regularitat de la forma pot exigir en altres casos; més, és la
xarxa que ha permès el vol lliure d'uns poemes cada un dels quals és
una peça mestra singular articulada en un tot harmònic,
irrepetible, de l'amplitud i la profunditat d'un atles i l'alçada
d'un cim poètic. La línia espacial (la de l'abscissa) està
dedicada, com indica el títol, a la bellesa en alguns dels seus
múltiples vessants, l'omnipresent de la natura, la de l'horror,
la de les pors
mil·lenàries, «trema
d'espais /
a l'aguait de
belleses»,
la de la
roina
(o ros), la de l'instant
present,
la de la
boira,
la de la
mecànica del
batre,
la
moribunda,
l'orba,
la de la fulla que
cau...
La línia del temps, un curriculum
vitae (pinzellada
d'ironia que ben aplicada no malmet la profunditat del que es diu)
fet d'autenticitats d'experiències viscudes i evocades,
d'autoretrats com els poemes que obren i tanquen la secció («Lliçó
de botànica» i «Mirador», un sol capaç d'il·luminar tota una
obra), porta de la mà el lector a través d'episodis de la infància,
l'adolescència, la vida professional, el poble, els somnis, l'amor…
d'una vivesa esfereïdora. No hi ha més línies (d'espai i temps,
per continuar amb les coordenades) per expressar l'admiració i el
deute a un gran llibre d'un gran poeta. Córrega el bon aficionat a
buscar-lo a la llibreria de guàrdia més propera. I no diga que no
el vam advertir a temps i en lloc escaient.
[Publicat a Saó núm. 439 de juliol de 2018.]
[Josep Maria Sala-Valldaura en una imatge recent. Font: AdiA edicions.]
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada