Jaume
Pérez-Montaner, Defensa d'una forma. Poesia completa 1976-2018.
Pròleg d'Antoni Martí Monterde, epíleg de Dominic Keown.
Institució Alfons el Magnànim, Centre d'Estudis i Investigacions,
col·lecció «Poesia-Obres Completes», València, novembre de 2018.
· · ·
A
«El poema» del llibre La casa buida (2014),
en referir-se a l'escriptura poètica, diu l'autor:
«parlem d'un món possible / –qui sap si sols en somnis–, // que
potser no veurem / i que no serà nostre, // com un intent només /
de lucidesa estranya, // la final i més bella / justificació //
d'un sentit impensat / en la nostra existència». Si tot poema,
efectivament i en última instància, naix i s'incardina en aquest
desig de dotar de sentit la pròpia vida, en el cas del nostre autor
això s'insinua i explicita de manera constant en la seua obra des
d'Adveniment de
l'odi, publicat en 1976. El
poeta, insistint en el seu desig (paraula
clau de l'univers de l'autor, concentració polisèmica que inclou
també el sentit amb què ací la usem), en
aquest intent «de lucidesa estranya», produeix els seus poemes,
assaigs cisellats amb molta cura que són alhora la completesa d'una
forma i l'expressió d'una insatisfacció
que mourà la roda de la recerca permanent de sentits. Que això és
també el desig, le dur désir de durer eluardià
i la «insatisfactòria satisfacció» de què parla Italo Calvino.
Heus
per fi en aquest Defensa d'una forma
reunida la poesia completa de Jaume Pérez-Montaner, que ha decidit
unir els seus cognoms amb el pont del guió, els nou llibres
publicats entre 1976 i 2014 més dos d'inèdits, Punt de
fuga i La llum de
l'ombra. Paisatges per a Mark Rothko,
tots dos datats en 2017.
En aquesta mateixa
col·lecció, dirigida per Vicent Berenguer, que ve a omplir un buit
clamorós en l'edició de la important producció poètica valenciana
de les darreres dècades, ja
han vist la llum, a més del que avui comentem, sengles volums de
Marc Granell i Josep Piera. Vista, doncs, en la perspectiva de temps
i espai que una obra poètica completa permet, i sense ànim de
subratllar en excés el forçat reduccionisme a què obliga
l'aproximació a la complexitat literària d'una obra com la de Jaume
Pérez-Montaner, em fa l'efecte que una metàfora que podria situar
bé històricament «el sentit» de la seua producció és
la de poeta-pont. Entre diversos territoris: amb la incorporació
sistemàtica de la moderna tradició anglosaxona, en la pràctica
poètica i en forma de motius reiteradament referenciats, d'Eliot a
Stevens, d'e.e. cummings a Whitman, etc., a la poesia catalana (i més
específicament valenciana); entre generacions i estètiques, com a
baula entre la millor tradició de la poesia civil dels
anys 50 i 60 que sap aprofitar l'impuls d'obertura formal dels
corrents posteriors, especialment els dels 70. L'espai transfronterer
que conscientment ocupa la
poesia de Pérez-Montaner com a proposta estètica (amb
el seu correlat en l'autobiografia que els poemes emmarquen) és en
bona part responsable de la qualitat i transcendència d'una obra
d'una gran coherència interna. Plantejada com un repte permanent de
memòria, que no s'està tanmateix d'apel·lar i reivindicar l'oblit
o insistir que «recordar és morir», més que en cap dels nostres
autors l'obra de JP-M creix per una tensió molt interessant entre
sedimentació i obertura, en forma d'espiral. Hi ha «troballes»
simbòliques –lacais i
rates i tot el ric aparat
animalístic, flors de rododèndrons, ametles amargues, gerds, mores
i maduixes, vol o cant
d'aloses…– que
es repeteixen de cap a cap de la seua producció i que despleguen els
seus sentits per un efecte d'eco o mirall només possible des de
l'autoreferencialitat quasi quasi obsessiva perquè, no ho oblidem,
el poema també és concebut com una forma d'identitat alhora
col·lectiva i individual (i d'ací la dialèctica entre una dicció
de ressonàncies èpiques i l'intimisme radical d'algú que ha amagat
el seu cor «entre les paradelles», o darrere les màscares).
Aquesta tensió fa també que
ens trobem davant un autèntic «animal literari» (coincident amb
aquell altre «animal de records» que viu en «Temps de records»
d'arrel estellesiana), que pensa
que tot poema és d'alguna manera la resposta a un altre poema:
«hipòcrita lector», «abril
[…] el més cruel dels mesos», «el duríssim desig de
permanència», «tindrà la mort el gest antic / dels teus ulls»,
l'estranger camusià Mersault, els Maria Marcini de La
muntanya màgica, «llargues
nits de pedra», «ossos de sèpia», «On the road»… Defensar,
fet i fet, «una forma de dir // que és la forma de ser / i pensar
un món propi. / Viure fou sols això: // defensar una forma / per a
allò sense forma», i a més haver-ho fet amb tota la intensitat,
amb tota la saviesa. Un poeta
que continua deplegant el seu ric univers en l'elegia Punt
de fuga i l'admiració vital i
artística de La llum de l'obra,
cims d'una forma, admirables síntesis de sentits.
[Publicat a Saó núm. 446, març de 2019.]
[L'autor en la presentació del seu llibre Solatge l'11 de juny de 2009 a La Casa del Llibre.]
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada