Mentre Trump rebia els aplaudiments de rigor per
l’enèsima
lliçó d’autobombo
i populisme a la cambra de representants nord-americana, Nancy
Pelosi, speaker o
presidenta demòcrata del
parlament, estripava amb delicada ostentació els
fulls on hi havia escrit el discurs del president i que ell mateix li
havia lliurat alhora que li negava la protocol·lària
encaixada. Ja sabem que Donald Trump no és
només una patum impresentable
sinó també
un maleducat més unflat que la bufa del
bou i patològicament misogin.
Fa feredat pensar que a la poltrona més
alta del país més
poderós del planeta s’asseu
un cul com el de Trump, per molt que de sàtrapes
com ell el món
n’és ple (i així ens
va a
tots plegats). Requerida pels motius de la seua acció,
Pelosi ha respost: «He
intentat trobar una pàgina amb
alguna cosa que no fos mentida».
El cas és
que l’estripada s’ha convertit, gràcies
a l’ull multiplicador de les
càmeres, en una autèntica
performance
capaç de neutralitzar els
efectes exhibicionistes i narcòtics
que pretenia el triomfal discurs. Nancy Pelosi ha despullat
l’emperador a la vista de tothom. Heus
ací la força i importància
dels símbols, que alguns, quan els convé,
menystenen com a qüestió
supèrflua, inefectiva,
mancada de profunditat. Perquè el símbol,
o el gest, també fa la
cosa. El vent s’emportarà les
paraules i mentides de Trump i de tots els tirans que al món
han sigut i seran, però el gest de Nancy Pelosi
continuarà viu en la memòria
col·lectiva,
com en d’altres nivells hi viuen el de Rosa Parks negant-se a
abandonar el seient a l’autobús, el del
jove palplantat davant el tanc a Tiananmen, el dels atletes negres
amb els punys en alt a Mèxic,
les sabates de Xosé Manuel
Beiras o David Fernández colpejant les durícies de Fraga o
Rato… com el dels braços
dels ciutadans anònims que van
custodiar i alçar les urnes del
referèndum de
l’1 d’octubre.
Gestos, símbols convertits en immenses
reserves naturals de dignitat, en balons
d’oxigen per als qui
s‘ofeguen,
en alè d’horitzons
per a les resistències,
en escletxes de llibertat enmig els murs de la ignomínia
multiforme. Els símbols que
subratllen amb traç fluorescent les
mentides dels manuals de l’oprobi,
els gestos que posen la banda sonora com a contrapunt a les
desfilades militars del poder, els símbols
que transformen la lletra de la injustícia
en himnes de llibertat, els que alimenten el contrapoder dels qui de
vegades només
tenen la força del gest per escampar-se
com un eco. Però
també poden ser
ocasions perdudes, trens que passen, com el de l’absència
clamorosa de Compromís que ens deixa orfes
en la plantada republicana al borbó,
màxim símbol d’un
règim
podrit de la corona als peus. El negatiu dels gestos, les fotografies
velades que també fan
història: aplaudir
republicanament el monarca perquè,
afirmen entre dents, així asseguren no sé
quines polítiques socials, la reiterada
teoria del mal menor, la mímica dels
peatges per circular per l’autopista
del poder, encara que siga tan minso. Fugir dels gestos per caure de
ple en la teranyina de les equidistàncies.
En un context de desigualtats clamoroses i injustícies
flagrants, invocar la
imparcialitat dels gestos no és més
que agitar el fantasma de les servituds,
excusa de mal pagador. Com
ha fet Nancy Pelosi, un gest pot
deixar en evidència les mentides del poder i tombar els
símbols reincidents que el
perpetuen en el seu cercle viciós.
Un simple gest pot ser un assaig decidit de llibertat, un pas de
gegant.
[Publicat a Nosaltres La Veu el divendres 7 de març de 2020.]
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada