Tan especial que el celebrem en 21,
el Dia dels Músics en què sol començar l'alcoiana festa. Tot
perquè m'he deixat gratament embolicar en el ritual organitzat per
la Fan Set de
signar llibres, de manera que desempolsegue
la ploma d'offsider i
m'arme
per a l'ocasió com un neòfit entradet en anys, quines coses. Tan
especial, aquest Sant Jordi, que
segons que m'informa
l'editorial de Vicent Partal, allà no se'ls ha acudit una altra que
tirar mà de plagi aixafaguitarres i declarar aquesta
diada dels llibres i les roses ni més ni menys que Día del Español,
eixuta barreja de gentilici,
llengua i heroi tronat, que tot hi cap. Qualsevol excusa és bona per
als cagafestes de sempre, fins la mort de Cervantes el 22 d'abril de
1616, tot i que en els papers de la parròquia de Sant Sebastià de
Madrid, que són
els
que compten
per a la
seua història
oficial, hi figura el 23, dia
del nostre patró. Al pobre don Miguel, que ja es va traure de la
mànega sense braç la genial
paròdia del Quixot per
inaugurar
la novel·la moderna, li fan traure pel
mateix forat aquest emfàtic dia en substitució del més sofert i
casolà Dia del Llibre. Però nosaltres hem vingut a l'Octubre a
signar més o menys llibres i fer bona la diada literària amb una
rosa de paper estellesiana que l'Eva Gisbert s'ha tret de la màniga
d'algun racó
de la llibreria i ha posat delicadament sobre la taula convertida en
altar de signatures. Abans d'això he quedat amb l'amic Luis Antolín,
acabat d'arribar
de Toledo amb el seu Cuentos de un zascandil eixit
del forn, llibre que
com tota bona narrativa és mig veritat i mig verídic
i conté altes dosis de
ficció. Mentre l'espere assistesc a un espectacle inèdit: un home
que hi ha assegut als escalons del carreró de la Llotja està
llegint Farem un pensament,
el llibre que he vingut a signar en bona hora.
I s'hi està tan tranquil mentre jo espere el meu amic! M'adone que
m'observa
dissimuladament.
Sospita
per ventura que soc l'autor del llibre que fulleja, l'autor davant
el qual ha caigut sens dubte retut a les primeres de canvi? I mentre
m'unfle i faig
temps amb les meues
fantasies, el descongut es lleva la gorra i les ulleres de llegir i
adreçant-se a mi em pregunta: "És que hem d'estar-nos així
esperant molta estona més o anem ja a dinar?". Que és el que
fem, anar a dinar, rient
i recreant de camí l'anècdota per a futurs memoràndums, al mateix
lloc del crim on dues hores més tard signarem el ditxós llibre.
Dues hores que ens passen volant i que acabat
l'àpat despenem a la plaça
Lope de Vega, un altre fènix enginyós, admirant la verticalitat de
Santa Caterina i bevent un reconfortant
cremadet ben elaborat.
Els núvols baixos, el plugim finíssim que cau a aquesta hora i la
soledat dels carrers del Mercat dibuixen una ciutat espectral, d'aire
vagament nòrdic
que convida a buscar
aixopluc. A
l'altar de l'Octubre ja s'hi està, matiner, en Pau Alabajos,
bolígraf en mà i mascareta
negra a joc,
amb el seu premi de teatre Ciutat d'Alcoi.
Tot es conjura per a aquesta
glopada sobrevinguda d'enyor
de pàtria.
Com
els de Bilbao, els alcoians naixem i vivim on ens dona la gana, com
fa Hiroshi
Fuji, l'alcoià
de
Kobe, Japó, que ha gravat en
vídeo l'Himne de Festes a
guitarra.
Que
què?
No
debades, per si no havia quedat prou clar, avui és el Dia dels
Músics.
L'Hotel
Fontana, sobre el genocidi de
Srebrenica de 1995, és una
peça de teatre documental
inspirat en els testimonis de supervivents i botxins d'aquella
ignomínia. No tarda a arribar-hi l'estrella que completa la petita
constel·lació d'esforçats escriptors, la flamant Núria Cadenes
amb el seu justament aclamat
Guillem, una altra
ficció plena de veritat fins
i tot històrica. Més
fornida en aquestes batalles, Núria ha vingut acompanyada
del
seu ordinador d'escriptora
a peu d'obra.
I com que l'Octubre no està tan sol·licitat per a les firmes com la
cèlebre escala d'Odessa del
Potemkin, els
convocats per Sant Jordi ens podem esplaiar
amb al nostra passió compartida, el país de les paraules. En
aquest punt em demana Pau que
li faça cinc cèntims del meu llibre, cosa que ens serveix per
derivar pels mars transgenèrics i la necessitat de buscar pels
intersticis de les convencions i els models els territoris fèrtils
de
l'exploració creativa. Preveient el buit de les hores que ens
esperen i que el conjur col·lectiu acaba convertint en peça
teatral, amb entrada i eixida de curiosos personatges, jo portava No
sé què mor de Ramon Ramon, que
expose a col·lació per il·lustrar el tema que ens ocupa, un
dietari guanyador
d'un
premi de narrativa on podem trobar, entre pàgines i pàgines d'alta
poesia, crítica literària, notes de viatge, escriptura, en fi,
encesa sobre la marxa de la vida despullada amb una capacitat
d'introspecció i prospecció
que esborrona. Botem de Ramon
Ramon, que per a la seua desgràcia aconsegueix l'elogi unànime dels
presents, a Sándor Márai i la seua novel·la dramàtica
L'última trobada que,
Núria, sempre atenta a tot el que passa i a tot el que roman,
s'apunta amb disciplina militant. La
sensació que som un fum d'escriptors els que vivifiquem la cultura i
sostenim la literatura, i que la literatura és el
basament que més sòlidament
sosté el país, amb permís del Día del Español, va envaint-me
per moments. Sort que en eixe moment arriba en Pere Ciscar amb els
seus llibres davall el braç i podem treballar una mica, i sort també
que amablement ens porta unes cerveses que alleugen la set de tanta
fatiga. És ara l'entrada en escena d'Emili Payà, un altre
compatriota que, acreditant la seua ànima àcrata i
juganera, ens proposa unes
suplantacions delicioses: Núria li signarà el meu llibre, Pau
signarà el de Núria i un servidor el de Pau. Foto per a la premsa
que
eternitza el moment. És l'hora de Josep Mir, que pareix
arribat
de cal notari en
companyia de Josep Beltran,
el de Lluerna Teatre, i esbossen
junts un vals en la pista
buida que presideix el fil d'acer que baixa directament del cel
d'Andreu Alfaro bressant-se en l'aire quiet. Decididament,
avui és el dia del teatre, diguen el que diguen. L'escena
final la posa Prats, el fotògraf de Carcaixent, vilatà
de mirada
universal, amb una
instantània ràpida i testimonial, perquè ja són les vuit del
vespre, hora de tancar la
paradeta. De camí a casa,
sota el plugim tènue i persistent, em ve al cap "Si la
despullava" de Papasseit en la tonada de Serrat. En què devia
estar pensant? La taral·lege sota la pluja i la màscara i ja a casa
la complete amb els tres acords de guitarra amb què la senzillesa es
vist d'esplendorosa vitalitat. Begonya,
la Begonya Mezquita,
acaba la seua lliçó de basc on line.
Sopem i donem per acabat el nostre Sant Jordi particular, avançat i
teatral.
[Publicat a Nosaltres La Veu el divendres 23 d'abril de 2021.]
🌹 🌹 🌹
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada