Agustí Bartra, El gall canta per
tots dos. Editorial Meteora,
col·lecció Mitilene núm. 26, Barcelona, maig de 2012. Edició,
pròleg i notes a cura de D. Sam Abrams.
· · ·
Fa un
parell d'anys en aquestes mateixes pàgines (Saó núm.
350), amb motiu de l'edició del llibre d'Agustí Bartra La
fulla que tremola per Pagès
editors, apostàvem per la recuperació en tota regla d'un dels
autors més potents i alhora menystinguts de la gran poesia catalana
del segle XX. Sense que una reedició de la seua obra poètica haja
vingut a remeiar-ho encara, en aquest lapse de temps algunes coses
s'han mogut en el camí correcte. Com ara l'aparició d'aquest llibre
pòstum, el darrer que va escriure Bartra, i que ja conegué la llum
en 1983 en el segon volum de l'Obra poètica completa i
en Columna en 1991. La present edició, que emmarquen el pròleg i
les notes d'un crític tan influent com D. Sam Abrams, ve a incidir
en la urgència del deute que la cultura catalana té amb aquest gran
poeta, dos llibres del qual, Ecce Homo i
Rapsòdia de Garí estan
anunciats per al 31 de març de 2013 en la col·lecció “Els
millors poetes catalans del segle XX” que es vendrà amb el diari
Ara en una iniciativa
de tot punt encomiable malgrat la notòria absència, entre els
quaranta autors seleccionats i per la banda que més ens toca, de
poetes valencians altres que l'imprescindible Estellés (això
faltava!) –pensem, és clar, en l'encara més oblidat i perifèric
Joan Valls i Jordà, o en Maria Beneyto i en d'altres poetes coetanis
de Maria Mercè Marçal sortosament encara vius.
El gall canta per tots dos
té la virtut no solament de ser el colofó d'una obra singular,
extensa i prodigiosa sinó de resumir magistralment els guanys i les
conviccions poètiques d'Agustí Bartra. Breu en comparació a la
majoria de llibres de l'autor, amb només 25 poemes, i de pretensions
necessàriament més modestes, obligades pel temps, la malaltia i la
mort que finalment limitaria una obra que podria haver-se fet més
extensa, l'últim poemari de Bartra excel·leix en el que té de
síntesi guanyada d'una llarga trajectòria poètica. Hi trobem, per
una banda, els llargs poemes que Abrams anomena “vertebradors”
del poemari, “L'escriba Nu”, “La Sínia i l'Estrella” i
“L'Àngel de la Llum”, densos conceptualment, dignes
representants de la tirada bartriana a l'himne i l'exaltació
dionisíaca de la vida, recurrents en els símbols més preuats de la
seua poesia (l'oreneta, l'ametller, la rosella, la molsa i molts
altres de la seua excepcional collita), exuberants en la brillantor
dels recursos poètics que posen en marxa i escrits en versicles
lliures ben ritmats. És el Bartra del vendaval èpic que s'alça des
de les estepes de les experiències més personals, el que recorre
als mites ancestrals i les aurores de la cultura universal,
l'immergit de cap a peus en el riu del temps o el que vola disfressat
d'ametller i estrafà les mil veus que es troben per l'aire per
modular el crit de tota l'experiència humana. Entremig d'aquestes
grans fites, poemes més breus, inspirats en la gracilitat
compositiva de la poesia popular que Bartra, com tants altres poetes
del seu temps i sensibilitat, aconseguí de dignificar, i on
predomina l'heptasíl·lab de les cançons, les construccions amb
tornada i rima o la corranda. Les circumstàncies de l'embòlia que
li sobrevingué el 25 de novembre de 1981 (vegeu el poema “Després
d'haver perdut la visió de l'ull esquerre”, que Abrams vincula amb
un sonet de John Milton que aborda el mateix tema) i altres detalls
ancorats en les pròpies experències vitals dels últims anys (un
estiu a Andorra inspirarà “Estances de Lòria”, per exemple) van
pespuntant un poemari que inclou treballs tan celebrats com “Anna
dorm” i “Anna total” dedicats a la seua companya de tota la
vida. Altres poemes, en fi, fan servir versos d'art major, en
especial l'alexandrí, o la prosa, com en el deliciós “Dic la
flor” (“Tens poc temps, flor menuda, de la naixença a
l'esplendor i al marciment. Curt és el teu viatge terrenal. Tens un
nom? Potser, sí. Jo prefereixo creure que la botànica t'ignora. Ets
la flor. Ets la flor innominada, filla de l'atzar i de la terra,
tendresa que sosté el cel.”) o els “Fragments de dues cartes
imaginàries” escrites als seus fills Roger i Eli. Potser, com
deixà escrit Anna Murià, és que tot en la producció literària de
Bartra és poesia, principi i fi de la seua creació, independentment
del gènere específic triat per a cada ocasió. I que, com
encertadament destaca Sam Abrams, El gall canta per tots
dos, és també la voluntat de
superar la falsa dissociació entre concepte i emoció en poesia, que
s'aconsegueix gràcies, entre d'altres recursos, a la profunditat
dels seus jocs sinestèsics, que dinamiten els tòpics fàcils, fan
brollar la gran poesia amb tot el seu vigor i purifiquen la paraula
que engendra cada aurora en l'abraç dels amants. Banyeu-vos en
aquest corrent tan nítid de poesia.
Publicat a Saó núm. 374, setembre de 2012.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada