Al
teatre Poliorama de Barcelona assistim a la representació de Pàtria,
segona part d'una trilogia del dramaturg i director Jordi Casanovas
sobre la identitat catalana. La sala és plena de gom a gom d'un
públic ben entradet en anys que té aquell aire tan barceloní de
les tres es, estilitzat, elegant i educat, del bon aficionat de tota
la vida. El repartiment inclou professionals ben coneguts de l'escena
catalana com Fermí Reixach, Francesc Orella, Àlex Casanovas, Lluïsa
Castells, Rosa Vila i Marcel Borràs, magnífics tots en els seus
papers. Miquel Raventós és un popular presentador de televisió de
sobte convertit en candidat a la presidència de la Generalitat en
unes eleccions en què hi ha en joc la independència de Catalunya.
Els sona més o menys la situació? Muntada amb les peces d'una
investigació mig policíaca mig periodística, des d'una perspectiva
molt brechtiana (la interpel·lació directa al públic com a tècnica
de distanciament), es tracta d'escatir per què Raventós desapareix
durant unes hores tres dies abans de la gran cita a través del
testimoniatge de la dona, el fill problemàtic de la parella, Prats,
el rival polític, i l'assessora nord-americana de campanya amb
l'ajuda de la qual guanyarà les eleccions i proclamarà la
independència del país. L'espectador, encaixant les diverses línies
narratives, aconsegueix assabentar-se del drama del pare desaparegut
del protagonista que el temps i la imaginació del fill han convertit
falsament en heroi de la resistència antifranquista. Tot i la pulcra
posada en escena, el bon ofici dels actors i la solvència de
l'escriptura de Jordi Casanovas, el que més ens sobta és la
rapidesa de reflexos, la sincronia entre proposta escènica i
actualitat política, aquest treball a peu de realitat i a temps
real. Poques vegades resulta tan evident la cantinela que l'art imita
la realitat o la seua inversió en l'espill de la paradoxa, que la
realitat imita l'art. En qualsevol dels casos, veient Pàtria
tenim la sensació que la de Catalunya és una societat prou exigent
i madura com per no voler reduir la complexitat identitària
(personal i nacional) a respostes massa simples. El teatre continua
sent l'escenari de les grans preguntes, l'espai on es projecten les
ombres d'una realitat social, política i nacional que sembla haver
arribat a un punt d'inflexió davant nous, difícils i apassionants
reptes. És això el que captiva de Pàtria,
d'una realitat esmunyedissa que aquest poble ha decidit per fi
enfrontar i transformar.
Publicat a Levante-EMV, dissabte 8 de desembre de 2012.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada