Ha volgut la Roda de la Fortuna que amb a penes vint-i-quatre hores
de diferència, Trump entrés amb el peu dret a la Casa Blanca i
Leonard Cohen, segurament amb l'esquerre, a la Casa Negra, el lloc
més fosc anunciat en el darrer disc, ja convertit en testament, You
want it darker, i potser també en les primeres cançons del
poeta de Montreal, qui sap si inspirades en l'illa grega d'Hidra.
Cara i creu de l'Amèrica profunda, la moneda fa anys llum que gira
en l'aire i no sabem de quin costat caurà, la gasofa clònica del
magnat o la humil veritat de la veu i la guitarra i la profecia de
cada poema penjada com un ocell nu en un fil d'aram. Precisament
perquè tots els finals són previsibles, el que importen són els
camins, la llavor que s'hi sembra, unes quantes flors collides.
Potser Cohen ha decidit estalviar-se aquest altre temps d'ignomínia
que s'obri amb la trampa de Donald Trump. Camins divergents i
antitètics, la veu profunda que s'erigeix des de l'energia a colps
impotent a colps revoltada dels esclaus o la banalitat del xou
d'escenari i coloraines, el vòmit putrefacte de l'odi que amuntega
dòlars, la ximplesa esfèrica que es mou sempre a favor del corrent,
l'espill sense tamís de la misèria humana. Més val que ens
apressem a dir-ho. Amb Leonard Cohen, també nosaltres renunciem avui
a la coartada universal, la veritat forçada dels quants, el malson
dels múltiples, la utopia merdosa de les mosques incomptables, tot
adobat amb la retòrica d'un simulacre de democràcia capaç
d'investir president omnipotent un fantotxe com Trump (i tots els qui
tant s'hi assemblen, inclosa la desnonada Clinton). En la batalla de
la cultura, quan l'esquerra deserta i la barbàrie i la pobresa
entren per la porta, l'ètica i les idees salten per la finestra i
s'estavellen sobre el dur asfalt de la Cinquena Avinguda. Captives i
desarmades l'antiga classe obrera i les classes populars només cal
esperar que arribe el qui diga que la té més llarga i la munte més
bèstia, ací o a l'Amèrica de la creu profunda. Però el final és
sempre previsible i el més espavilat sol endinsar-se en un camp de
mines. D'ací a quatre anys, pam dalt pam baix, algú haurà de dur
flors al pedestal solsit de Trump. La moneda continuarà girant en
l'aire. Perquè si una cosa ens va ensenyar Cohen és que la ironia
ben subministada és una força més efectiva que les bombes. Flors a
tots els sàtrapes, a tots els egòlatres del poder, als antipolítics
del pim-pam-pum, als privats del sentit de la decència i la
vergonya, als propagadors de la mentida, als assassins de les flors i
l'esperança. Perquè molt després que el temps s'haurà menjat la
carn embalsamada dels faraons, Suzanne, mig boja, encara ens portarà
a la vora del riu a beure te i menjar taronges de la Xina, i voldrem
tastar el seu cos perfecte, i com un ocell en un fil d'aram o un
borratxo en un cor a mitjanit algú triarà el seu camí perquè vol
ser lliure. I es continuarà ballant aquest vals, aquest vals, aquest
vals de Leonard Cohen sota les estrelles, que titil·laran encara com
una moneda que es llança a l'aire.
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaA poc a poc el teu article es torna una elegia profunda de referències tan estimades per als que durant dècades hem gaudit els poemes cançons de Cohen: quantes vegades hem fet d'oïdes l'amor amb Suzanne i ens hem oblidat de pregar pel àngels caiguts i quantes més, en la desfeta de l'esquerra lírica, hem sabut que només som un guerriller o un canaca errant, flotant com un gran lliri (de les mans de Rimbaud i García Lorca)... M'has tintat de nostàlgia aquesta sobretaula. Gràcies, Manel.
ResponEliminaAmic Pere, gràcies a tu per l'amable comentari que en fas. Una abraçada.
EliminaA esta forma de adolescencia en las que algunos entramos al jubilarnos, tu escrito viene a removerme y a señalarme un lugar hacia donde buscar. Un abrazo
ResponEliminaAmigo Luis, si adolecer es buscar, seamos adolescentes siempre, jóvenes del alma, con una canción bonita entre los labios. La meua abraçada.
Elimina