La meua tebiesa en la fe tecnològica m'ha dut sovint a creure'm un
amable habitant del pleistocè, o un infeliç heretge aspirant
reiterat a la foguera, segons com es mire. Els meus companys de
generació han fet en general un esforç admirable per posar-se al
dia en el maneig i comprensió de tota mena d'invents i aparells
domèstics. En el fons molts d'ells han aconseguit amb la seua
destresa superar el complex de carrossa que inevitablement et sobrevé
a partir d'una determinada edat (abans això es combatia vestint
tothora una xandall horrible, fent colps a l'esquena dels més joves
i imitant el seu argot sinòptic grapejant quatre tòpics: una
humiliació en tota regla). No ha estat mai el meu cas. He arribat
sempre tan tard al mercat de la moda que els objectes em queien dels
dits de pura obsolescència programada (aquesta la vaig aprendre
prompte): vídeos que ja no s'usaven, televisors que no cabien al
saló, magnetòfons de l'any de la polca, contestadors automàtics
d'espies de tebeo, ordinadors sense memòria… Aquesta meua
desconfiança potser té també a veure amb l'experiència
professional a l'escola, on els mitjans van acabar substituint els
fins i les formes els continguts i on cada vegada que les tecnologies
i succedanis (la fam) entraven per la porta, les humanitats (l'amor)
se n'eixien per la finestra. Fins al dia que vaig decidir canviar el
mòbil vell (jo encara usava SMS i la veu per parlar) pel que la meua
dona havia abandonat a favor d'una virgueria d'última generació. Em
pensava que així contribuïa a l'equilibri ecològic i l'estalvi
familiar. Portava dues setmanes amunt i avall, contractes, targetes
SIM i tota la pesca, fins que a la botiga em van dir que el que
passava era que havia d'alliberar el meu mòbil. Mentiria si digués
que no havia sentit parlar d'alliberar mòbils o que no ho havia vist
anunciat en molts establiments, però com que relacionava aquesta
paraula amb la famosa cançó d'El Titi i no pocs moviments de lluita
política i social (del PSAN a l'OAP, passant pel Font d'Alliberament
Gai), em pensava que es tractava d'un cas més de manipulació
sinistra del llenguatge, de caràcter merament metafòric.
Comprenga'm, per a la majoria de mortals això és el pa de cada dia,
però jo era un perfecte neòfit en la matèria. El genial Kafka i
totes les distopies literàries es van quedar curts! Alliberar un
mòbil! Al capdavall és com si haguesses comprat un piano però
només poguesses tocar-lo amb la mà esquerra, i si ho intentes amb
les dues es bloqueja. O un cotxe que només pot circular per algunes
carreteres. Tens un mòbil unit a una companyia concreta, una unitat
de destí, un matrimoni forçat en un país on el divorci costa un
ull de la cara i és un tràmit interminablement kafkià. Ara entenia
per què hi havia llocs on alliberaven mòbils. Eren com moviments
guerrillers en lluita per la llibertat d'espais ocupats pels
tentacles de grans corporacions telefòniques. Un repte major que el
clàssic de voler emancipar classes, persones, pobles, dones…
Començava a entendre també l'abducció que el mòbil provoca en
cossos humans poc entrenats en la vida i la lectura, la presència
massiva de zombies tothora i a tot arreu. El mal és que després
d'alliberar els mòbils ens caldrà tornar a alliberar persones.
Podíem haver començat per ací, no?
[Publicat a Tipografia La Moderna el dissabte 17 de juny de 2017.]
Liberar un semoviente es cuando al rucio le quitas el cabezal y le dejas trotar alegre al establo. ¿te aclaro algo?
ResponEliminaEso lo aclara e ilustra todo. Pues a eso tenemos que aspirar: a ser rucios alegres y liberaos en el establo. Un abrazo.
ResponElimina