El
final de curs, almenys per als qui ja tenim una certa edat i
experiència,
és una pel·lícula coneguda que es projecta en un cinema de
reestrena enmig d'una basca implacable. Però la sala és buida,
com els corredors i les aules. Només el soroll del projector, tan
paregut al d'un ventilador, els talls bruscos i previsibles quan la
cosa es posava interessant, un cinema paradís que en cada lloc i per
a cada persona té un nom distint, però on abunden els goya, els
avenida, els principal, els monterrey i tota la pesca. La pel·lícula
que es torna a projectar per a un sol espectador que pots ser tu
sempre va del mateix però és molt difícil d'explicar. De fet no és
més que la repetició d'una sola seqüència realitzada a la manera
que abans en dèiem d'art i assaig, una fórmula molt adient per
dissimular algunes ignoràncies, i projectada una i altra vegada
sobre la pantalla blanca del temps. És això, el temps, l'opacitat
del temps amb el soroll de fons d'un ventilador vell, insistent, que
centrifuga un aire enrarit que costa respirar enmig d'aules i
corredors buits. La pel·lícula és l'única seqüència, que un dia
serà l'última, de final de cicle, d'un temps mort entre dos temps
presidits per l'acció, d'una classe a una altra, pupitres i
pissarres en silenci, passes que no ressonen, veus que només habiten
en el teu cervell, el pes d'un passat indesxifrable, irreductible a
les convencions d'un mal argument cinematogràfic. Per la pantalla
passen algunes ombres semblants a la teua. Intueixes que poden ser
altres espectadors que veuen la mateixa pel·lícula en sales buides
idèntiques a la teua. Bé intentaries suscitar-hi algun tema de
conversa, però desisteixes prompte. Saps que per definició no es
pot parlar amb una ombra. Què fan tantes hores allà, però,
escoltant el soroll del ventilador? Consulten cartipassos, omplen
quilòmetres d'informes que saben perfectament inútils, miren cap a
una altra banda sempre, que els deixen estar, s'amagarien en el racó
més recòndit, es tapen les orelles, es neguen obstinats al somriure
del bon dia. Potser és que, com tu mateix, són presos en el
no-temps metafísic del final de curs, encara no vacances perquè cal
continuar uns dies més l'esforçada comèdia entre les ombres, però
ja estiu tòrrid on es projecta al fons de cada consciència la muda
pel·lícula del temps llançat al poal d'un avorriment que no té
ales. Guaita, no sembla aquell que ara gira el corredor a l'alçada
de l'escala i en baixa com absent (això tan sols ho imagines) un a
un els graons l'ombra de Joseph K? Ja pots invocar tots els fantasmes
de la literatura universal, que ací no hi ha més que aquesta
pel·lícula muda. I hauràs de veure-la una vegada més, assegut a
la teua butaca, enmig de la basca i el silenci de la sala buida, el
soroll del ventilador, les ombres que passen amb els seus miratges.
Fins al conegut rètol final, que potser serà l'últim. Llavors algú
apagarà la llum, emmudirà el ventilador i serà per fi de dia.
[Publicat
a Tipografia La Moderna el dissabte 24 de juny de 2017.]
Entiendo el argumento de la película, creo que alguna vez vi algo parecido en una sala contigua a la tuya. Ahora es otro tiempo, otra luz.
ResponEliminaCuando se encendió la luz recordé perfectamente tu presencia en la sala y cómo, juntos, algunos días escribimos guiones más inteligibles y felices que hicieron enmudecer el molesto ruido del ventilador.
ResponEliminaAlgo similar se me representaba muchas veces cuando pensaba en las clases: "Un teatro donde el mismo actor representa la misma obra ante el mismo público, que está obligado a asistir". Como el actor no improvise y busque adaptaciones sugerentes, el público tirará tomates.
ResponEliminaAsí es, amigo David, y por tanto la sensación de ahora es la del mutis teatral, que intentaré tan discreto como exige esta magnífica escena que acabó. Un abrazo. Y nos vemos en el Puerto.
ResponElimina