La
pel·lícula que
aquests dies de vacances vivim a Escòcia avança distorsionada.
D'una banda la placidesa d'una primavera excepcionalment assolellada
i calorosa, la cordialitat que es respira entre amics nous i vells,
la bellesa d'un paisatge que invita a la contemplació i el silenci,
la conversa tantes voltes ajornada que creix entre àpats i passejos.
De l'altra, les sinistres notícies que ens arriben d'una Espanya com
més va més enfangada en les pròpies misèries, una banda sonora
estrident, un soroll de fons, un basso
ostinato de mala
llet, ignorància i crueltat que ve a malmetre la transparència de
l'aire que respirem en aquest punt de la costa est d'Escòcia, entre
Montrose i Arbroath.
A
Coripe, un poblet prop de Sevilla, van afusellar i cremar un ninot
que representa el president Puigdemont, amb llaç
groc i tot a l'americana. Les cròniques periodístiques conten que,
entre insults i molta gresca i en presència de nombrosa xicalla, els
fusellers es van acarnissar especialment amb els genitals de la
víctima. La policia municipal era l'encarregada de subministrar
generosament la munició a la divertida concurrència que
protagonitzà un any més La
crema del Judes,
mentre que l'AMPA local, demostrant un gran zel pedagògic, assumia
la responsabilitat de la tria del personatge a liquidar. Antonio
Pérez, l'alcalde socialista [sic],
ha justificat l'acció tot emparant-se en la tradició, que com es
veu pot servir d'aixopluc a la més pura barbàrie. En la tradició
hispànica el poble sobirà només ho és en l'exercici de rituals
més o menys simbòlics de violència col·lectiva contra objectius
que el poder assenyala, però mai quan decideix prendre
democràticament i pacífica, i d'una manera civilitzada, les pròpies
determinacions.
No
importa, doncs, que l'objecte de l'escarn siga un president votat per
la majoria de catalans ni que al cap i a la fi es tracte d'algú
tan aliè a la realitat quotidiana dels coripins i coripines com el
Judes evangèlic. Del que es tracta és de cremar, linxar, eliminar
l'enemic construït i instal·lat en l'imaginari col·lectiu com a
encarnació del mal, de fer amb els catalans el que abans es feia amb
els jueus traïdors o els moros incorregibles. El panorama que pinta
aquesta burrera de Coripe, convertit dissortadament en paradigma de
l'Espanya actual, dona poques opcions a un hipotètic diàleg per a
la solució del conflicte entre el poble català i l'Estat. Coripe és
la demostració enterca i reflectida en milers d'altres petits
fenòmens quotidians del fracàs reiterat de la democràcia
espanyola, que hauria d'haver estat abans que res una transformació
cultural profunda que sacsegés i enterrés per a sempre les foscors
atàviques de la intolerància, el feixisme i la ignorància. Al
capdavall Coripe escenifica amb la seua festa
la tragèdia que
escriuen cada dia la majoria de polítics, magistrats, tertulians,
plumífers i mitjans de comunicació mantenidors de l'estatus quo del
règim monàrquic. No ho entendríem sense tenir en compte, posem per
cas, les declaracions dels policies i guàrdies civils en el judici
del Suprem, les bafarades immundes d'aznars, casados i cayetanes,
arrimades i riberes, la insistent banda sonora de manades, valles de
los caídos i bisbes ultracatòlics, tot el procés de naturalització
i blanqueig del franquisme i el feixisme, però també les
insolències irresponsables de psocialistes còmplices de les tones i
tones de podridura que cada dia augmenten el fangar hispànic i
allunyen solucions democràtiques a conflictes enquistats. Coripe o
l'ombra de l'Espanya més negra.
És
contra tot aquesta barbàrie que construïm el propi país cada dia.
Contra el model inquisitorial, la bandera de la nostra llibertat,
contra l'odi sinistre i visceral, els valors llibertaris de la nova
república. En la cursa llarga la revolució democràtica de
Catalunya dissiparà les ombres que fan emergir a Coripe, a
l'Escorial o al Tribunal Suprem. Contra la barbàrie del linxament,
la convicció civil i la força cultural que ahir, diada de Sant
Jordi, també va repartir roses grogues i obert llibres i alçat
bandera a Escòcia i arreu on el somni perviu i creix i es vesteix
amb els millors colors de la fraternitat i la vida. Vencerem, doncs,
perquè com li agrada de dir a en Jordi Puig, mentre que ells
volen destruir tot allò que odien, nosaltres volem construir tot
allò que estimem. I perquè com hi ha escrit en èuscar a l'entrada
del museu de Sant Telm de Donostia, només es defensa allò que
s'estima i només s'estima allò que es coneix. Conèixer, estimar,
defensar: el triangle de la nostra fortalesa contra l'ombra sinistra
de tots els coripes.
[Publicat a llibertat.cat el dijous 25 d'abril de 2019.]
Bravo! Sempre reconforta llegir les teues paraules assenyades. Contra la barbàrie construïm el nostre país cada dia. Gràcies per no defallir.
ResponEliminaGràcies, Maria Josep.
ResponElimina