Zoo, Elies Barberà. Premi Ibn Jafadja Ciutat d'Alzira 2006. Bromera Poesia, 72. Alzira, abril de 2007.
· · ·
Va
fent-se de nit al gran zoo. La mona, dalt de la branca més alta,
atrapa uns pensaments en els límits de la seus somnolència com si
fossen lluernes en vol, brillants i fugaços. Té els ulls del mussol
oberts a la gran mentida del món, l'ombra de l'Àguila Imperial, les
dents dels taurons. I cadascú en la seua gàbia. Heus ací una faula
molt especial.
· · ·
És
aquest el tercer poemari del xativí Elies Barberà (1970), autor
també d'un parell de llibres de narracions, després de Mata-rates
(i altres vicis) (2003) i
Equilibrista (2004). A
diferència de la majoria de faules i bestiaris, en què els animals
campen lliures per representar didàcticament els vicis i virtuts
dels humans, en Zoo són
aquests, presos de la Mentida, els qui semblen haver estat sotmesos a
un procés de degradació “biològica”. La recurrència als
símbols de l'animalogia (taurons, porcs senglars, llops, àguiles,
peixos, talps, lluernes, mussols, rates, mones…) es despulla ací
de la voluntat moralitzadora de la literatura zoològica per
disseccionar els aspectes més foscos i alienants de l'existència
humana. A les antípodes de la tradició exemplaritzant d'aquella
mena de textos, més o menys corrosius però en general bonhomiosos i
confiats, la poesia de Barberà ens ofereix un eficaç bisturí que
obri en canal el cos de la modernitat i trau a la llum les vísceres
immundes del fracàs de l'aventura humana, individual i social. I ho
fa cercant una veu pròpia, oberta i mudable, que necessita provar-se
en cada acostament temàtic, assajant les diverses formes que poden
contenir un fluid verbal poderós. Els animals, com el títol, hi
actuen més com a referents unificadors del sentit de la proposta,
com a excusa, que no pas com a motius poètics. Allò que s'hi
dirimeix és al capdavall la vida pensada i expressada a través dels
poemes i no la constitució d'arquetipus a través de la certesa de
cap sistema filosòfic més o menys tancat, com fan les faules
il·lustrades. El desassossec i la sotsobra, la denúncia, el retrat
objectivat (o la postal,
títol de diversos poemes de la segona part) d'allò que en diem vida
a la gran ciutat, la subversió de determinats mites (Jesucrist amb
la samarreta del 10), la crònica personal (la mort de Pantani),
l'assimilació de certs personatges en la pròpia experiència (el
capità Nemo), la tensió constant entre memòria i oblit, entre
paràlisi i moviment, els clucs d'ull a partir de referents
cinematogràfics (difícil no relacionar l'inici del poemari amb la
primera seqüència del 2001 de
Kubrick) i literaris (el Sartre de l'infern són els altres
–i la glòria, segons Barberà)… són algunes de les constants
que el poeta ha cristal·litzat en les quatre parts en què es
divideix el llibre. A la primera, “Peixera de taurons”, el
subjecte líric, investit amb les formes de la tercera persona, se'ns
presenta, despullat, en la seua reflexivitat: un ésser estranyat
però profundament vitalista movent-se pels escenaris de la gran
ciutat, en lluita amb els propis fantasmes (en bona part universals),
per la supervivència. La segona part, “Lluernes en vol”, són un
conjunt de set poemes breus, de dos o tres versos, propers en la
intenció al haikú, com el titulat “Palau”: “ara saps que el
Poema no es llegeix, / al Poema s'entra”. La tercera secció, “Els
ulls del mussol”, per a mi la més interessant, està constituïda
per 21 poemes en prosa: descripcions d'aparença objectiva fetes a
còpia d'enumeracions que fan un dibuix molt suggestiu del món en
què vivim i que solen portar a l'interior una bomba de rellotgeria
que fa esclatar tot l'edifici pels aires (amb el desvelament de “la
gran mentida”). És ací on la veu del poeta ateny la seua
formalització més arredonida, en una incursió molt personal en les
tradicions de la ruptura. A manera de síntesi el llibre es clou amb
el poema-secció titulat “La mona”, que dóna sentit a tota la
paròdia.
La deseperació i la
tendresa, la intel·ligència i l'emoció, es donen la mà en aquest
llibre singular. Zoo, un poemari que en molts aspectes navega
contracorrent de la poesia més convencional (llegiu en aquest sentit
el poema “Antologia”), i a pesar d'algunes caigudes de to,
augura, en el que ja té de ferma consistència, concrecions futures
ben sòlides. Atents a aquesta singladura.
Publicat a Saó núm. 317, maig 2007.
[L'autor, al mig, fent d'actor durant una representació de Corrüptia.]
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada