Josep
Porcar, Llambreig. Tria de poesia núm. 9, Tria Llibres,
Barcelona, 2013.
···
Torna,
després d'Els
estius,
el poeta Josep Porcar (Castelló de la Plana, 1973) al món de
l'edició. En l'entreacte s'han escolat cinc anys d'un no parar pels
camins de l'escriptura de què dóna compte l'activitat que l'autor
desplega al seu blog Salms
(http://www.porcar.net)
i al justament celebrat Bloc
de lletres
(http://www.blocsdelletres.com).
Una ullada a aquests dos llocs del ciberespai, com a aperitiu o
complement a l'atenta lectura dels poemes en el silenci
insubstituïble del paper, posarà davant la mirada del lector una de
les característiques essencials del treball del nostre autor:
l'extrema passió i pulcritud amb què es pren el seu ofici. La
mateixa precisió que Porcar esmerça en l'edició digital, amb un
ric i variat correlat d'imatges (fotos i vídeos) i músiques,
l'aplica a l'art de la paraula despullada del poema. Llambreig,
que el diccionari defineix com l'emissió de llum per reflexió,
podria sobtar d'entrada per la tibantor extrema que resulta del xoc
entre l'exuberància i rigor formal (el llamp, la llum) dels poemes
amb l'escenari que il·luminen, la part més fosca i sovint
sistemàticament sostreta a la mirada comuna. Dic d'entrada conscient
que un determinat tòpic assimila la poesia de denúncia social a la
pobresa expressiva. Al capdavall, però, ¿quina gran poesia de
qualssevol temps defuig el repte de dibuixar amb les eines que li són
pròpies les contradiccions, misèries i desolacions socials, i en
tant que socials necessàriament personals, repte que només pot
acarar amb garanties d'èxit des del compromís radical amb la
paraula? Dit això que sembla tan obvi, apressem-nos a destacar
Llambreig,
i en conjunt la poesia de Josep Porcar, com l'intent reeixit
d'expressar la realitat amarga del nostre temps, ja caiguts els vels
d'un benestar que abandona en la cuneta de la història, lluny d'allò
que anomenen "mercat de treball", "titulats i
expulsats, els sempiterns jornalers ajornats" i extensos grups
de treballadors. Una generació de potents poetes valencians, que
inclou gent tan diversa i irreductible com Ramon Ramon, Elies Barberà
o el mateix Porcar, s'ha decidit per fi a posar noms a la desfeta
personal i col·lectiva des d'uns paràmetres poètics d'alta
fidelitat ben allunyats dels constrenyiments que imposava un cert
realisme social. Ací es troba el rovell de l'ou de la proposta de
Porcar i l'elaboració de la metàfora de la poesia que s'expressa en
el poema "Refracció" que fa de pòrtic del llibre: "Des
d'un balcó, secretament, / un xiquet, amb un espill, fa la rateta /
[...] amb una llum que no hi reté, / que no l'encega ni l'atura".
L'espill del poeta són les paraules que transformen la llum de les
coses i la projecten i la fan intel·ligible, comunicable, de manera
que atenyen un nou sentit i ofereixen una nova visió de la realitat,
complexa i tothora mudable. El poeta, en la seua funció de subjecte
poètic, dirigeix l'espill ací i allà i molt especialment, no cal
dir-ho, cap al seu propi i íntim espai intern, i com a part
indestriable de la realitat que il·lumina, aconsegueix transmetre la
seua veritat poètica, l'autenticitat de la seua paraula.
Llambreig
es troba dividit en tres parts: Longitud
d'ona (12 poemes), Ranera
(10 poemes) i Empelts del llamp
(12 poemes). Es tracta d'un poemari perfectament travat des del punt
de vista semàntic i formal, amb fils ben tensats que asseguren la
solidesa del conjunt de la xarxa textual. Tot i el risc de les
simplificacions a què un llibre tan ric i suggestiu com aquest es
resisteix naturalment, s'ocupa la primera secció, com apunta el
títol, a establir connexions entre les circumstàncies personals
(certes pèrdues i desolacions) del poeta i les col·lectives, sovint
concretades en personatges de carn i os, com en el magnífic
"Cruiximents", un diàleg amb l'amic mentre beuen "sota
el pont de la via". Contribueix a la coherència del conjunt,
entre d'altres recursos ben administrats, la recurrència de
substantius que denoten accions o moviments: llambreig, barboteig,
sotragueig, cruiximent, parpellig, serpeig, enlluernament... La
segona secció, Ranera,
aprofundeix en la magnitud del desastre i en la denúncia explícita
d'alguns dels responsables directes de la solsida i de les polítiques
d'austeritat (per als altres) que condemnen a la misèria àmplies
capes socials ("Retaule d'Apocalipsi amb corca", "Ranera",
poema dedicat als revoltats de les places del 15M, "Rés de
rescabalament", "Serpeig"...). Empelts
del llamp, la intenció de la qual
queda ben definida amb uns versos de "Llampec" ("No el
llamp, / ni el tro que l'assevera, / sinó qui el sent / i
l'empelta"), té probablement el seu punt àlgid en "Un
estrany balanceig", poema sobre la decepció. De l'espill al
llamp, el llibre de Porcar traça un itinerari poètic i vital molt
suggestiu, ple de giragonses, reflexions i perspectives. El material
poètic de Llambreig
és d'una extraordinària qualitat, la de les coses fetes per durar
contra els embats sinsitres del temps. Imprescindible.
[Publicat al núm. 390 de Saó, febrer de 2014.]
[Foto de l'autor extreta de http://www.elpontdeleslletres.cat/tag/josep-porcar/]
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada