La setmana ha estat marcada pel
brutal atemptat a la seu de la revista humorística parisenca Charlie
Hebdo, que ha causat dotze morts, i per una rèplica d'altres
atacs en terres franceses també relacionats amb el terrorisme
islamista i de final encara incert en el moment de redactar aquesta
nota. Només uns dies després de les multitudinàries manifestacions
que a Alemanya van escenificar l'odi a l'estranger, en el seu vessant
islamofòbic, i que desperten els vells fantasmes col·lectius de
l'horror, el fanatisme deixa el seu regal de reis sinistre contra la
llibertat i les formes de vida que amb no poques dificultats,
imperfeccions i flagrants injustícies han anat construint les
societats modernes. No és ara l'hora, certament, de les
especulacions sobre les causes i efectes d'un gihadisme que ja té
les dimensions de guerra oberta, total i global des d'aquell 11 de
setembre en què es van abatre les Torres Bessones de Nova York i el
món va tremolar com sacsejat per un gran sisme. L'estat de xoc i
alerta actual reclama solidaritat amb les víctimes dels atemptats,
protecció als més vulnerables (i ho són, en primer lloc, els més
implicats en la pràctica defensa de la llibertat de pensament i
expressió, els periodistes) i setge i neutralització dels
assassins. Més prompte que tard, però, hauran d'analitzar-se les
causes profundes que alimenten el modern gihadisme. Perquè costa
molt no relacionar l'auge d'aquesta violència fanàtica amb els pals
de cec que les grans potències occidentals, encapçalades pels
Estats Units, han anat donat a compte de la lluita antiterrorista;
costa molt no veure-hi els efectes col·laterals de Guantánamo o Abu
Ghraib, de les barbaritats que han esquitxat de sang les terres
d'Afganistan, Iraq o Síria, del conflicte enquistat que ofega cada
dia un poc més els palestins. Cal estar en la lluna per no veure el
blat que nodreix l'odi irracional en la misèria i la injustícia
convertides en moneda corrent, en les fràgils pasteres on els
desesperats busquen una terra de promissió que cada dia els és més
esquerpa, en l'amuntegament en ciutats dormitoris i la manca de
qualsevol horitzó tangible per a les classes populars i els
immigrats, en la protecció de les dictadures petrolíferes del Golf
Pèrsic on es coven molts dels ous de la serp islamista. Però el
combat al fanatisme és també el combat a unes religions que es
pretenen absolutes i excloents i aspiren al control total de les
societats i les consciències dels individus. Perquè sense déus, o
amb déus limitats al terreny de la privacitat i sense cap vocació
política, no hi hauria guerres santes ni paradisos que alimentassen
el deliri dels fanàtics. Diguem-ho clar, la religió («moros, jueus
e crestians»), fora dels seus recintes sagrats, és enemic declarat
de la llibertat humana. Mal faran, doncs, els responsables europeus
si en compte de localitzar les fonts de l'odi per aplicar polítiques
eficaces en defensa de les llibertats democràtiques i el foment de
la cultura i el treball que dignifiquen, comencen a repartir el
cascall de la xenofòbia a què tan propensos són certs populismes
de crisi o, amb l'excusa de no enutjar l'enemic, ens retallen les
ales de la llibertat, perquè així l'espiral del fanatisme no farà
més que créixer fins a emmerdar-ho tot. Avui la urgència reclama
solidaritat i defensa de la democràcia, però demà hem de parlar
amb rigor sobre les causes de tanta barbàrie, i replantejar-ho tot
de dalt abaix.
[Publicat també a http://www.tipografialamoderna.com/ dissabte 10 de gener de 2015.]
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada