La corretja del Gürtel, que tan
bé semblava estrènyer les cintures dels principals figures de la
trama, ha anat afluixant-se de mica en mica fins que els ha deixats
amb els pantalons ben solts, no perquè als seus propietaris se'ls
caiguen i mostren els culs de la veritat a l'ull públic sinó per
eixir més alleujats al carrer. De fet, a la presó ja no n'hi queda
cap, d'aquests mafiosos. Bárcenas, tresorer pleniponteciari i home
de confiança dels successius mandarins del PP, ha estat l'últim a
abandonar-la després de pagar 200.000 euros, un pessic de la immensa
fortuna que va acumular en anys de lladronici confès i que vés a
saber en quina Illa del Tresor deu tenir amagada amb plànol i tot.
Els aliens al laberint judicial no dubtem que la maniobra d'aquesta
posada en llibertat (tota llibertat és relativa) obeeix a raons
estrictament legals, però deixe'm l'amable lector que m'espante la
mosca que tinc darrere l'orella i que em diu, insidiosa, que tot això
no és més que un pacte de silenci, la recompensa perquè l'empestat
no estire de la manta i faça visibles els estralls que la pesta
bubònica de la corrupció ha deixat en els sospitosament impol·luts
cossos de tants xuplòpters del poder de dins i fora del PP. S'han
acabat de moment, doncs, aquestes vacances pagades de dinou mesos
d'una de les potetes del Leviatan anomenada Bárcenas, però el
monstre cueja, voraç i a ple rendiment, a Sibèria com a Barcelona,
Madrid, València o Brussel·les. El capitalisme mafiós (perdone'm
la redundància) de Rússia ha quedat precisament aquests dies molt
ben retratat en el magnífic film, candidat a no sé quants òscars,
d'Andrey Zvyagintsev, que ha tret de polleguera el judoca més famós
(i més traïdor al principi de la bondat flexible del mestre Jigoro
Kano, l'iventor d'aquest art marcial) del planeta, el tzar Putin. El
Leviatan barcelonès també ha quedat amb els seus temibles ullals a
l'aire gràcies al documental La ciutat morta, que potser farà
reobrir el cas del 4F pel qual van haver de complir anys de condemna
uns innocents acusats d'haver agredit un guàrdia. Fora de les
víctimes directes i concretes de les mossegades i arrapades del
monstre, i amb el permís de la Bíblia, Kafka, la novel·la
negra i els innombrables testimonis que n'han donat notícia, els
ciutadans ens movem per la ciutat sota el confortable paraigua del
que anomenem justícia, llibertat i tot això, convençuts que,
complidors zelosos dels nostres deures i sense haver trencat mai un
plat, res no hem de tèmer del monstre del caos. Però un dia,
passant per allà, desvagat, potser mirant la pantalla del mòbil,
caus per una d'aquelles andrones que apareixien en els antics tebeos
(però amb personatges que llegien el diari) i et trobes de sobte
clapotejant enmig d'una immundícia que no et deixa respirar, aïllat,
mirant fit a fit els ulls aiguardentosos del monstre, esperant la
queixalada letal. Això els passa als personatges (més o menys
ficticis) de Leviatan i això els ha passat a les persones
reals del documental de Xavier Artigas i Xapo Ortega. Les clavegueres
del poder ja ocupen tot el subsòl, i part del cel obert, del nostre
món, túnels absorbents que s'ho engulen tot, fins allò que crèiem
inviolable, i on regna la força cega del caos. No són, com ens
pensàvem, accidents de circulació, simples canals per al
desaiguament de la podridura, sinó el negatiu consubstancial a la
fotografia amable del sistema. Quant de lleixiu ens caldrà per
salvar la democràcia!
[Publicat també a http://www.tipografialamoderna.com/ dissabte 24 de gener de 2015.]
[Fotografia de Ferran Simó.]
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada