Quaranta anys ha esperat la Junta Central Fallera, després de mort
i enterrat el Caudillo, per retirar-li el bunyol de diamants
que van penjar-li a la solapa un remot dia de primavera de 1947 en
agraïment a la titànica contribució del dictador a la conversió
de les falles en la gran festa regional. Ignorem les dimensions d'un
bunyol d'aquestes característiques, però si la retirada de l'honor
implica la devolució de la preciada joia al canvi d'avui, les
saquejades arques municipals podrien beneficiar-se d'un ingrés
extra. De fet, i tal com estan les coses, no sé com no se'ls ha
acudit molt abans, perquè no gose atribuir-ho a un principi de
fidelitat a prova de bombes insostenible des del punt de vista
econòmic, que és al capdavall el que compta. Ni m'explique com la
Junta Central Fallera, tan ferma partidària de l'ordre, s'ha pogut
mantenir tants anys en la corda fluixa de la il·legalitat i
passar-se pels bunyols la innòcua Llei de Memòria Històrica. I més
tenint en compte que la paga extra de la devolució, ben
probablement, s'incorporaria a l'haver, no de la ciutadania en si,
sinó de l'exímia entitat creada en 1939 per ofrenar noves glòries.
Siga com vulga, la pregunta shakespeareana del ser o no ser valencià
es veu empesa, per aquesta i d'altres circumstàncies, a la tèrbola
afirmació del príncep Hamlet adaptada a la toponímia autòctona:
«Alguna cosa fa olor de podrit al Regne de València». Deu ser la
fetor que encara fa el cadàver de Franco, amb tot el formol que ha
estat necessari per perpetuar-lo des de tots els ressorts del poder i
amb totes les vísceres corrompent-se i estirant-se en el sistema
corrupte que avui patim amb resignació cristiana i alegria
llevantina. De fet, de totes les terres hispàniques, i molt abans
del 23F, fou el País Valencià on s'inventaren els més eficaços
mètodes forenses contra la regeneració democràtica: el blaverisme,
el búnquer barraqueta i el seu guardià, l'esmentada Junta, la
batalla de València, el retorn triomfal als trons del poder dels
culs franquistes que encara s'hi asseuen. El burro i l'haca,
l'escultura eqüestre de Franco que presidia la principal plaça de
la ciutat, en fou retirada amb nocturnitat i cautela, sí, però per
ser guardada zelosament al pati de la Capitania General, des d'on
encara inspira bona part de la política valenciana que ara s'abriga
amb la manta del neoconservadorisme. Ha empal·lidit d'oblit aquella
portada de l'ABC amb una fotografia de falleres i fallers a la plaça
de bous de València amb el puny en alt i bandes republicanes i
quadribarrades. Ha empal·lidit, fins a pràcticament l'extenuació i
la invisibilitat, la nostra dignitat col·lectiva. Mentrestant hi ha
qui, amb similar astúcia previsora dels qui en la transició van
canviar de jaqueta (i potser és un bon auguri, però que no ens
tornen a enganyar), retiren els retrats de Carlos Fabra de les
estances principals del que fou el seu palau. El bunyol del dictador
fou atorgat per la unanimitat entusiasta d'aquells temps i li l'han
retirat amb l'assentiment general propi dels nostres, per la porta
falsa i de mala gana. ¿Esperàvem potser una lleu disculpa als
fallers i altres sofridors col·laterals de la festa, a la ciutadania
tota, per la ignomínia de brillants que ha estat penjada
setanta-vuit anys a la solapa d'un botxí? Feina tindrem, si arriben
els que vénen, a fer net amb bona cosa de salfumant, obrir per fi
les finestres tapiades a nous horitzons, omplir els museus d'història
de tan infame herència i antigalla.
[Publicat també a http://www.tipografialamoderna.com/ dissabte 21 de febrer de 2015.]
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada