Jaume
Pérez Montaner, La
casa buida.
Premi Vicent Andrés Estellés de Poesia de Burjassot 2013. Bromera
Poesia núm. 104, Alzira, març de 2014.
· · ·
Amb
La casa buida
Jaume Pérez Montaner (l'Alfàs del Pi, 1938) fa un pas més en
aquest esforç de síntesi de memòria en què en bona part
consisteix la seua poesia des d'Adveniment
de l'odi (1976)
i que en els darrers anys s'ha expressat de manera especialment
intensa amb Solatge
(2008)
i l'antologia Geografies
de l'oblit (2013).
Podria semblar paradoxal, d'entrada, la presència de termes com
oblit o
buida,
inclosos en els darrers títols, amb el que acabem de dir sobre
aquest aspecte crucial, al nostre parer, de la poesia de Pérez
Montaner. Però només si enteníem la qüestió de la memòria com
la simple acumulació més o menys autobiogràfica de dades,
l'ordenació objectual i cronològica dels fets del passat, una mena
de bell museu de
cendres
(títol, per cert, del segon dels seus poemaris). No és així com
opera la poesia en general ni la de Jaume Pérez Montaner en
particular, sinó més aviat com una reflexió sostinguda en el
temps, una estilització sintètica de l'experiència que busca donar
sentit a la pròpia vida. I a la dels altres, i a la
mateixa
vida. L'escriptura d'aquest poeta és, d'entre els seus coetanis, una
de les que amb més claredat i consistència exemplifica el treball
de construcció de la pròpia identitat i de resistència d'una
autoconsciència crítica en el poema. Només així podem comprendre
que la memòria puga ser-ho també del buit o de l'oblit, o del desig
–un altre mot clau del món de Jaume Pérez Montaner i que expressa
no sols un impuls sinó també una absència– i que en aquest
autodiàleg essencial amb les pròpies ombres la identitat s'erigesca
sovint a la contra, en oposició a l'hostilitat i estultícia del
món: una memòria sovint en negatiu. La insistència en les
preguntes inicials, i en les que van formulant-se en el decurs de la
vida-poesia, no s'afebleix per molt que sapiem que no tenen resposta
(Sense resposta,
títol alhora del poema i de la part
que
és el moll de l'os del llibre, amb vint-i-set composicions): «És
per això que sempre ens repetim // les mateixes preguntes / tot i
saber que mai // no seran contestades, / perquè l'autèntica
resposta és dura, // com és dura la vida; i és millor /
mantenir-la en l'oblit». Afirmar una vegada i una altra que no hi ha
respostes amables ni sentit per a una vida que juga amb les cartes
marcades és pactar un armistici amb un mateix i els altres, amb la
vella tafurera, i acceptar que la veritat és només transitòria i
estrictament poètica: la de la veu que aspira a l'expressió de la
bellesa, que inclou «allò que es calla i, tanmateix, es diu / en un
silenci espès i ensordidor» («'Spleen'»). El poema, doncs, com
allò que «purifica» i «ultrapassa l'oblit o el suïcidi», «com
un intent només / de lucidesa estranya, // la final i més bella /
justificació // d'un sentit impensat / en la nostra existència».
Així
el viatge poètic de la memòria no només s'ompli d'oblits o d'«un
desig que perdura entre les herbes», en la buidor de la casa, sinó
també de la veu dels poetes estimats (Cummings, W. Stevens, Josep
Palàcios o Sylvia Plath), amb els quals s'estableix un diàleg a
través de les cites i les freqüents paràfrasis, de la invocació
al tu amant en la celebració de la vida compartida i també dels
paisatges concrets de la geografia vital: la infantesa a l'Alfàs del
Pi («Assaig», «Racó de l'Albir», «Serves, magranes»), Alcoi
(«Ciutat», «Casa»), Occitània («On the road»), Berlín o
Portland («Ara»).
L'estructura
del llibre, molt ben travada, aprofita material de procedència i
intenció diverses (estic pensant en els poemes «L'anguila»,
«Bolets» –sonet micològic que fa un cluc d'ull molt brossià–
o «Joc de daus», escrits de celebració gastronòmica que el bon
ofici de poeta situa a l'altura literària dels altres i en la millor
tradició de la poesia lleugera
en
anglès): els poemes Sediment
i 'No return'.
Maig 2013
són pròleg i epíleg del llibre, amb un rebedor com Fidelitats
i una recambra com Història,
totes dues estances amb tres poemes cada una, i l'habitacle principal
de Sense retorn,
cor d'Una casa
buida.
Comptat i debatut, un altre gran treball de l'autor, poemes que es
recrearan amb suavitat en la bona memòria del lector, una veua
indeleble de principi a fi: «Saps que el capvespre és curt, /
abocat a una nit sense fronteres. / Et saps principi i fi de tu
mateix». Capvespres, o aurores: crepuscles en què una llum sense
ardències encegadores ni estridències vàcues aconsegueix de
descobrir els matisos més subtils d'una veritat, malgrat tot, més
fonda i perdurable en el seu trànsit.
[Publicat a Saó núm. 401, febrer de 2015.]
[El poeta en una imatge recent durant un acte a Benimaclet.]
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada