Tres
oficis (i més) en un. La cançó Autocrítica i crítica,
editada en l'àlbum Bon vent… i barca nova! i
d'on prenem el conegut vers que dóna títol a la columna d'avui, és
potser una de les que més nítidament
expressa la decepció que provocava,
en data tan incipient com 1979, la tot just estrenada democràcia per
a gent que com l'Ovidi Montllor s'havia deixat la pell en la
recuperació de les llibertats. Aquella recuperació, fundada
en bona part en l'oblit i els pactes d'amagatotis,
exigia
desar en la cambra dels mals endreços moltes de les coses fins
aleshores considerades indispensables per a l'adveniment d'aquell
temps (no tant) nou, entre les quals la veu insubornable de l'Ovidi.
D'altres van optar per més o menys adaptar-se a la nova situació
donant per bons els sobtats canvis de jaqueta (aquell franquisme
reciclat que no tardaria
gaire a tenir de nou la paella pel mànec, i
fins ara), mirant cap a un
altra banda o assistint en primera fila a les estrenes de la festa
del políticament correcte, la vacuïtat i el llepaculisme. El
trident que brandava l'Ovidi era massa ferm i antic com per cedir a
aquelles primeres i puixants escomeses, cosa que li valgué, com
augurava en aquella cançó, la sentència inapel·lable que el poder
sol dictar contra els més díscols: el descrèdit, l'ostracisme, el
sabotatge amb
tota mena de pals a les rodes d'un treball i una vida honestos.
Honestíssima trinitat la
d'ell: la mirada de l'artista
que sap interpretar el lloc i el temps que li han tocat viure, el
cantant que posa melodia i lletra als sentits més autèntics,
el pallasso que alça un espill per
reflectir
la cara sinistra
i ridícula del poder. El
preu que ell, i alguns més com ell, van haver de pagar per no callar
fou alt: la pell deixada en
el compromís, la generositat i la revolta no asseguraven cap
retribució «en tant que jubilat». Però a l'Ovidi, tan prematur en
tantes coses, també li sobrevingué una
mort prematura el 10 de març de 1995, a cinquanta-tres anys, que
va estroncar el seu vitalisme contagiós i que
a nosaltres ens
va privar per sempre del plaer d'acompanyar-lo envellint i creixent
amb les seues cançons, ara més
necessàries que mai i que
sempre. Amb totes les
batalles perdudes, però, l'Ovidi va guanyar la guerra decisiva:
l'estima i reconeixement del seu poble, l'actualització permanent de
les seues cançons, l'exemple de la seua enteresa cívica.
Autocrítica i crítica, fórmula magistral
de la jovialitat, és un dels llegats més valuosos de l'Ovidi. Lluny
de les mistificacions i els simplismes d'urgència ara toca celebrar
aquesta Primavera Ovidi, preludi de moltes altres primaveres que ja
tremolen en l'aire, que sentim bufar pels petits badalls que va
deixant aquest fred antic, marmori, en els primers brots, tossuts,
que ja verdegen, i en
les flors dels ametlers disposats a acarar tots els reptes. Ell ens
va donar la clau que obri les portes sense pany. L'artista, el
cantant, el pallasso fent
d'ambaixador de somnis nous i antics i ja inajornables. Salut!
Aquesta, la paguem nosaltres.
[Publicat també a http://www.tipografialamoderna.com/ dissabte 14 de febrer de 2015.]
[L'Ovidi, acompanyat per Toti Soler, en una actuació a Alcoi dels anys vuitantes. Foto de Xavi Terol.]
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada