Francesc
Garriga Barata, Tornar és lluny.
Premi Carles Riba 2012. Els Llibres de l'Óssa Menor núm. 333.
Edicions Proa, Barcelona, 2013.
[Publicat a Saó núm. 386, octubre de 2013 i postejat avui dimecres 5 de febrer de 2015 en què el poeta ens ha deixat a l'edat de 82 anys.]
· · ·
L'últim
premi Carles Riba, el sabadellenc Francesc Garriga (1932) publica amb
aquest Tornar és lluny (“per
sempre no és pas lluny. / per sempre és ara. / el que és lluny és
tornar.”) el seu tretzè poemari d'ençà que s'estrenà un ja
remot 1959 amb Entre el neguit i el silenci.
No fou sinó a partir dels anys noranta del passat segle, amb la
publicació d'un parell de llibres a Columna, i, sobretot, del 2000,
quan les editorials Proa (cinc poemaris), Edicions 62 (un poemari) i
LaBreu (un poemari) n'imprimeixen els set darrers poemaris, que es
trenca definitivament el malefici d'una certa marginalitat que segons
alguns crítics (Marc Romera, 2012) estaria vinculada amb la
naturalesa d'una proposta poètica radicalment original i sovint
crescuda a contracorrent de les tendències literàries hegemòniques.
Sense entrar al fons d'aquestes qüestions, però, em fa l'efecte que
la condició de marginal o perifèric, que pot ser més o menys
transitòria, com en el cas de l'obra que ens ocupa, és més aviat
la connatural a l'exercici de la poesia i es pot aplicar a tot de
poetes més o menys allunyats dels pocs centres on es remenen les
cireres del poder literari.
Quant a l'originalitat de Garriga, més no valdria carregar-hi massa
les tintes, perquè a un poeta clàssic (per vocació, edat i
formació) se li poden trobar sense esforç lligams i semblances a
dins i fora de la literatura catalana, la qual cosa no solament no
enterboleix cap guany poètic de l'autor sinó que fa més sòlida i
admirable la base en què descansa la força de la seua poètica.
Siga
com vulga, felicitem-nos pel reconeixement que Francesc Garriga ha
atès finalment, des del meu punt de vista ben merescudament,
sobretot pel que té de superació –supose que també transitòria:
els vaivens de la història no hi ha qui els acabe d'entendre ni
menys predir– d'una certa tendència al bellisme
superflu, a l'excés d'enjogassamenta verbal, a l'alegroi passar
sense pes ni substància que ha definit molta pràctica poètica en
els temps de les sobreabundàncies prescindibles. Poesia, doncs, de i
per a temps de crisi en certa manera, despullada, essencial,
translúcida: com el bo i millor d'ara i de sempre. Poema lluminós,
balanç vital a l'hora del crepuscle, que és probablement quan el
paisatge es fa més clar als ulls que saben mirar, que no cedeixen ni
a l'engany de les paraules, quan s'accepta encara el joc amb la vida
tot i saber que “la mort té tots els asos”. El llibre, dividit
en 54 poemes íntimament entrellaçats (sovint un mateix tema o motiu
es desplega en poemes successius), segueix l'estructura de poema
unitari, des del punt de vista estilístic i temàtic, que els
crítics assenyalen com una de les constants de l'obra de Garriga.
Així la necessitat íntima i final del despullament reflexiu, de la
sinceritat amb un mateix, les referències a un passat de “tardes
mal llegides” que cal posar en clar i en què sovint eren servides
“les mentides / al plat de les pregàries”, en oposició a un
cos, a un desig ara punyent (“les oques del desig encara
cridaneres”), conformen el nucli dur d'un poemari que conté, entre
d'altres, la peça mestra que no ens estem de reproduir sencera ací:
“vigilo amb ulls de gat la meva vinya. // la fruita dolça, als
pàmpols / daurats pel vent d'octubre, / fa dies que escasseja. //
vindrà el veremador, / recollirà pocs fruits. // podré comptar la
nit / pel llarg camí de fam d'esquena a l'alba? // sec al costat del
meu silenci / i espero un sí / la vida em deu una mentida”.
Pocs peròs es podrien fer a un llibre redó, d'una serena i
bellíssima nuesa. Només la manca d'un criteri sòlid en la
puntuació dels poemes, problema crucial que s'hauria pogut resoldre
amb una major atenció en la preparació de l'edició del llibre. I
per acabar l'apunt, l'explícita proposta del mestre en el penúltim
poema del llibre (no us en perdeu tampoc l'últim, lúcid
esmicolament de la petulant transcendència de no pocs lletraferits):
“capvespre de tardor / la font, el gos i l'arbre. / i un llibre. /
remor de fulles, llum. // (i el fred quan tu no hi ets) // una ombra
al sol, / un toc suau de vent del nord. / i a la finestra dels meus
ulls / la pluja // i tot en poques ratlles. // aquesta és la
poètica”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada