Potser
no hi ha res de més humà que
la por. Deu tractar-se, en el seu substrat més profund, d'un
mecanisme bàsic d'autodefensa i supervivència, d'un estat d'alerta
que ens fa aptes
per enfrontar
perills més o menys reals, amenaces més o menys evidents. Per això,
malgrat la nostra evolució com a éssers racionals,
la por continua sent una
resposta, en la majoria dels
casos, estrictament
irracional, una reacció més o menys automàtica, un
desplegament de reflexos
incontrolables,
un moviment
autopropulsat des
de les vísceres.
Després hem anat omplint d'històries les nostres pors més
tangibles fins al punt de construir un variadíssim ventall de
narracions salpebrades de llegendes i mites inspirats en experiències
reals –i
més o menys transfigurades– que han
quedat
gravades per la memòria col·lectiva en la llarga i radical lluita
per la vida. D'ací que hàgem convertit la por en font inesgotable
de pedagogia, en un
aprenentatge essencial
per esdevenir persones: necessitem els monstres contats i
els inventats, les fantasies
del terror, la por de les coses que no tenen ni nom, com el pa de
cada dia. La por és, doncs, llei de vida, i aprendre a dominar-la i
anomenar-la és condició indispensable, també, per créixer i
sobreviure, que és
anar acceptant-la
com
una mena de peatge catàrtic, tel·lúric i persistent, que hem de
pagar cada dia per estar
vius. Amb raó s'afirma que el que diferencia un heroi de qui no ho
és no
és l'absència de por sinó la capacitat de controlar-la i
superar-la, de deixar-la relegada
a un segon pla. Sense por,
ben cert,
no seríem més que criatures inermes, agosarats candidats a tota
mena de desgràcies, incloses
les evitables. Aspirar a una
societat millor implica
també la perspectiva
de mantenir algunes
pors a ratlla, si més no les
pors racionalment controlables. Però
malgrat tot, al si de les comunitats humanes pretesament més
avançades (amb parcs metereològics puntuals i precisos,
assegurances de tota mena, alarmes i caixes fortes,
targetes de crèdit, policia i ordre, assistència sanitària més o
menys garantida, tecnologia punta, fronteres inexpugnables i tota la
pesca) no fa l'efecte sinó que la por augmenta al mateix ritme de
les neurosis col·lectives, una
espiral que es retroalimenta.
Intactes i necessàries les pors íntimes, incloses les derivades de
la consciència del dolor i la mort, hi ha a més tot el catàleg de
pors induïdes, perfectament administrades, el mecanisme maquiavèlic
de què els poders se serveixen per assegurar-se el control social i
la renúncia a la llibertat dels ciutadans. Els Estats són avui
fàbriques de creació de grans pors col·lectives, expertes a
convertir els accidents circumstancials en amenaça permanent a fi de
justificar l'ús de la coerció, incloses lleis de
molt dubtosa eficàcia i indubtable sentit antidemocràtic (veja's,
com a mer
exemple, el xantatge impresentable de la denominada Llei Mordassa).
Acostumats a aquest bombardeig diari d'alarmes, oblidem la recepta
més genuïna
per poder enfrontar-les: mesurar-ne l'abast real i identificar els
altaveus
que les propalen. Per això una de les estratègies més valuoses de
les esquerres ha consistit a trencar el sinistre cercle de la por,
confiada en la força col·lectiva de la solidaritat, i una de les
armes més preferides de la dreta, pel contrari, la
de mantenir-la com la
font primordial dels seus negocis. L'incapacitat
per a aquest
senzill càlcul, el poregós per
antonomàsia, és home
doblement vençut: vençut
per la por i vençut pels
efectes de les amenaces finalment acomplertes i qui
sap si evitables gràcies a
una acció decidida (qui no s'arrisca ja perd; o qui no plora no
mama, com fa la dita). El verí de la por induïda, col·lectivament
induïda, manifesta els seus efectes més letals quan l'individu s'hi
avança, per pura desídia,
de
pur cangueli
acumulat,
aplicadament i en caiguda
lliure, amb la pràctica de
l'autocensura: ja tem el garrot ancestral molt abans que s'alce
(doble derrota si finalment li estova l'esquena). Com va deixar
escrit el gran poeta mallorquí Blai Bonet: «I el primer manament
és: "No tinguis por". La por és dels animals. / Que el
teu cos de cada dia menys s'assembli al d'un animal».
[Publicat també a http://www.tipografialamoderna.com/ dissabte 7 de febrer de 2015.]
[El crit de Munch, naturalment.]
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada