«A
Pedreguê / tot ho saben fê; / saben escurâ, granâ / i treure els
gossos a cagâ», diuen els dels pobles dels voltants imitant la
forma de parlar d'aquest poble de la Marina, que emmudeix les erres
finals, potser com una romanalla
de la presència mallorquina que repoblà quan
l'expulsió dels moriscos
tants
llocs
de la comarca. És ben probable que la dita continga també, al
costat de la broma, l'elogi a la laboriositat i esperit emprenedor de
les seues gents. Amb un deix d'indissimulada enveja el tòpic es
complementa amb la consideració dels pedregueros
com a gent molt orgullosa i amant de les coses pròpies, extrem
que potser demostraria
el fet que el municipi es negués a cedir part del seu terme quan van
fer l'autopista (i per això el nom del poble no hi té el
corresponent rètol, encara que això no sembla llevar
la son als veïns, que
deuen tenir preocupacions de
més substància)
i per la preferència
que diuen que tenen per la serra, quan són obvis per a la resta de
mortals els avantatges del turisme de masses en
platges superpoblades.
Incorregibles, vaja. Com
en tants pobles, ciutats, termes i llogarets –i no diguem nacions i
estats–, diuen que per a la gent de Pedreguer el món es divideix
entre els nascuts al poble i els forasters, condició que es conserva
o et conserven per molts anys que hi visques. No puc donar fe, la
veritat, de tan envejables virtuts, però pot contribuir a la
llegenda saber que Pedreguer té alcalde
de Compromís i dos regidors de les CUP, cosa insòlita aquesta
darrera, i una animada
activitat cultural
on el teatre i la música hi tenen destacada presència. I
la poesia, que compta si més
no amb les propostes que
Xavier, director de la casa de cultura, duu a terme amb mans
expertes, saber fer (o sabê fê)
i delicadeses que revelen el bon lector. I d'això sí que en parle
de primera mà gràcies al recital que amb el nom de «Pedra foguera»
vaig oferir el dimecres passat davant un públic amatent i generós,
entre el qual hi havia, com sol ser habitual,
alguns parents i amics, inclòs el poeta Carles Mulet, impenitent
foraster de Gata de Gorgos que viu des de fa molts anys a Pedreguer.
Després d'una sumària i elegant presentació d'en
Xavier, vaig començar a llegir en el format que trobe més amable
quan recite obra pròpia,
assegut, introduint cada poema amb
anècdotes
i pistes per
a la lectura que l'oient
agraeix per després viatjar més còmodament instal·lat en el tren
en marxa del poema.
Explicava que l'elecció del títol del recital era el meu humil
homenatge a Pedreguer i el terme que s'endinsa en la Vall del Girona
i mira de fit a fit el Segària, una manera d'expressar la meua dèria
de recol·lector de pedres amb perfecta ignorància de la geologia,
com a testimoniatges silents d'alguns viatges i instants,
una crida ancestral o
delit estètic, i una metàfora que s'escau molt bé a la naturalesa
de la poesia. Aquest art va
nàixer de l'oralitat i en l'oralitat resol la seua música, capaç
d'encendre espurnes en l'aire i d'il·luminar els cors concentrats en
la matèria de vida que s'escriu en paraules. Així va anar sent, en
l'ambient recollit, en la ucronia del temps poètic, amb els versos
d'Humus, de Lletra
per a un àlbum i d'Estranyament
més un feix de papers
inèdits que sí, van encendre la nit com una pedra foguera i van
deixar caure
des de Pedreguer, com per una tartera, paraules convertides en cudols
fins a les entranyes
del Girona i la memòria i els llocs insubornables on
es desgrana l'experiència
comuna al voltant del foc de la poesia.
[Publicat a Tipografia La Moderna el dissabte 2 de març de 2019.]
[L'autor recita el poema "Passatge de Fredes" (2018, inèdit) a Pedreguer el dimecres 27 de febrer de 2019.]
"i en l'oralitat resol la seua música", ben cert. M'agrada llegir en veu alta tot allò que em colpeix, que em commou, com aquest poema magnífic.
ResponElimina