Lourdes Toledo, Amèrica endins. XXè Premi d'Assaig Mancomunitat de la Ribera Alta 2018. Textures núm. 32, Edicions Bromera, Alzira, març de 2019.
· · ·
Amb el llibre que avui presentem a Alcoi, Amèrica endins,
Lourdes Toledo va guanyar el XXè Premi d’Assaig Mancomunitat de la
Ribera Alta dels Premis Ciutat d’Alzira corresponents al 2018.
Tot i l’evident atractiu
del títol, que sembla poar de la memorable tradició nord-americana
pel ganxo mediàtic, l’obra es podria haver anomenat,
amb un punt més descarnat d’ironia, amb
les paraules que encapçalen
aquestes línies: Aventures i tribulacions d’una
valenciana als Estats Units d’Amèrica. Si
Mark Twain va publicar en 1889 la cèlebre Un ianqui en la
cort del rei Artús (A
Connecticut Yankee in King Arthur’s Court,
en la forma original), considerada la primera novel·la
ucrònica, ara les tornes es
giren i ens trobem una europea (mediterrània i valenciana per més
senyes) viatjant al regne no gens ucrònic del far
west i
sud de Nord-Amèrica,
carregada amb la maleta de les seues perplexitats i incerteses i
acompanyada dels dos fills i el marit per treballar-hi com a
professora d’espanyol durant els tres cursos que s’estenen entre
2014 i 2017.
Però
a diferència de la famosa novel·la, allò que Lourdes Toledo
transcriu al llarg dels 41 capítols ben comptats que conformen el
llibre, no pertany en rigor al món de la ficció, sinó al del
testimoniatge, al de la memòria, al del reportatge, al
d’aquells
territoris transfronterers (com els que l’autora travessa durant
les llargues excursions pels
Estats Units) que s’eixamplen entre el periodisme i la literatura
més estricta. Assaig, fet i fet, o
dietarisme, o
llibre de viatge,
autobiografia, narració, que una mica de tot trobareu per les
pàgines d’Amèrica endins.
Al
capdavall ens agafem a les definicions donant per descomptada la
nostra acceptació dels
tòpics més adobats i
emmascarats per la indolència o la necessitat. Per això ens creiem
viatgers quan la majoria de les vegades, i en el millor dels casos,
som simples turistes, transeünts, passatgers més o menys perplexos
d’una realitat inabastable. Són temps de bolets a tort i a dret (i
mai millor dit ara que ja
la tardor sembla que ha
arribat per fi) en què les
aventures es compren per peces i es poden reservar còmodament
on line. Lourdes
Toledo malda en aquestes pàgines, no sempre amb èxit,
per
sortir-se’n, dels camins massa trepitjats i les idees
preconcebudes, dels paranys que en especial la societat
nord-americana (que en això és model universal) tan bé sap parar
als més il·lusos, feliços
o despreocupats. I ho fa
entre l’atracció fatal, sota els efectes de l’embruix de la
fascinació, i la mirada crítica, entre la tendència al camuflatge
que et permet sobreviure en un medi hostil i l’afirmació personal
més rebel.
En el fons el seu llibre és,
més que no pas les peripècies més o menys amables o amargues a què
ens convida a assistir des de
la lectura, l’autèntic
viatge. Tota literatura ho és, al capdavall. I és la voluntat de
construir, le dur désir de durer
que naix de les deus profundes de la insatisfacció, la que realment
mou les cames i els motors dels cotxes i les rodes dels trens i els
rems de les barques i el fragor dels avions. Més enllà de la
matèria concreta de vida que no es pot rescatar, que no es pot
encasellar en còmodes capítols, com qui col·lecciona souvenirs
de l’experiència (és curiós
que dues paraules assimilades internacionalment al viatge tinguen
origen francès, turisme i
souvenir, degueren
ser els primers a gaudir d’unes vacances pagades),
és l’esforç de posar negre sobre blanc, de veure imprès en
lletra el fruit del propi viatge vital,
la voluntat de transmetre-ho, el vell vici de contar i xafardejar,
allò que hi compta. És ací
on rau el major valor d’Amèrica endins.
Situada l’aventura americana en una cruïlla vital de l’autora
(amb fills adolescents, un marit del qual s’acabarà separant en
el transcurs del periple americà,
i la visita d’una mare septuagenària que, com aquell que diu, no
havia
eixit mai del poble), de vegades he tingut la sensació que és més
important allò que s’intueix en el rerefons de l’escenari que
l’escriptora munta i que té com a actriu principal i protagonista
a ella mateixa que no pas el que efectivament s’hi diu: intuïcions
mig velades, esforços i lluites amargues, passió per descobrir i
conèixer, una
gana infinita de saber, una curiositat a prova de bombes i una
voluntat de donar sentit a
una vida que potser sense l’escriptura no valdria tant.
Amèrica
endins és també, en la part
des del meu punt de vista més atractiva,
una mirada sobre el paisatge de les immensitats naturals del país,
sobretot quan és capaç de sostreure’s a tots els tòpics
cinematogràfics, publicitaris i culturals que entelen
la visió original de les coses. Per conèixer és imprescindible
oblidar, per omplir primer hem de buidar. La paradoxa final potser
consisteix en l’admiració profunda envers un país ple
d’injustícies i misèries, la insistència a pintar de color rosa
(o roig, o ocre) una societat profundament insana,
sense que arribe a trobar-se el punt d’equilibri necessari perquè
l’amor
i el desafecte
puguen ser comprensibles i transitables per
al lector menys embadalit, més exigent en la part de poesia que tota
gran prosa ha de cercar, aquella veritat última de les coses.
Amb
tot, crec que no m’enganye si dic que l’aventura autèntica tot
just comença ara, quan aparentment ha acabat un viatge, una part
d’un viatge, i continua vida enllà pels camins difícils i
apassionants de la paraula. En aquest sentit estic convençut que
Lourdes Toledo creixerà, i
creixerà molt, si sap fer
net de les pròpies experiències, si és honesta amb les exigències
de l’ofici, si fuig a temps dels cants de sirena que a tots ens
criden cap als espadats de la banalitat i la pirotècnia fàcil,
l’aplaudiment i l’ensabonada amb
interès. Llarga vida, doncs,
a l’aventura de Lourdes
Toledo!
[València,
27 de setembre de 2019.]
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada