Ens identifiquem tant amb la casa on vivim que sovint arribem a
considerar-la un organisme viu i independent per un mecanisme molt
similiar al que en literatura anomenem personificació. ¿Però no
deu ser-ho en realitat, una cosa viva, més enllà de les pròpies i
més o menys creïbles impressions que en rebem, al marge fins i tot
de la pròpia voluntat però en simbiosi amb els éssers de
reconeguda existència biològica que la poblen (no només humans ni
només visibles a ull nu)? En la seua llum i en les seues ombres, com
a la caverna ancestral i a la recreada per Plató, es projecten tots
els nostres somnis i fantasies, fantasmes i pesombres. Sentim bategar
la casa, el parpelleig dels aparells domèstics i els seus gemecs
mecànics, els xerrics de les portes, el degoteig de les aixetes.
Fins els sorolls del carrer, els crits, els vehicles, el vent i la
pluja hi troben el seu lloc o es converteixen en visites inoportunes
que seuen amb tu al sofà i al cap d'una estona marxen. Però hi ha
també els sorolls i moviments interns, com un cos que respira i
transpira, d'origen incert, fusta que cruixeix, líquids que
s'escolen per tubs i canyeries, un llibre que de sobte cau de la
prestatgeria com empès per una mà invisible, la pintura esgotada
d'un detall del quadre que s'esvaeix, la fotografia que va
impregnant-se de grocs, el calendari agafat a un clau que cedeix, els
pètals que volen a càmera lenta des del búcar al terra. La casa és
viva i t'alberga en soledat. Com més gran i més antiga, més vida,
més presències, més racons velats per l'insondable. Matèria de
literatura que naix de les nostres pors i desigs més pregons:
fantasmes que es corporifiquen, humitats a les parets que adopten
estranyes presències, miracles i llegendes, veus d'ultratomba,
encanteris i malediccions, les cases dels horrors més barates del
barri del terror, els palaus incomptables de les obres mestres, la
casa dels Usher solsint-se en el fons de la consciència, el secret
psicòtic d'Anthony Perkins, la casa dels Buendía a Macondo, una
antologia impossible per la infinitud de la matèria. Pense en tot
això amb les maletes preparades per eixir de vacances. Com respirarà
a partir d'ara la meua casa, en quin silenci continuaran sent les
coses? I això en un món tan familiar com la casa. Però com és el
món que no pot escrutar l'ull humà, l'univers que no fretura de cap
presència humana? És, són si no ho veiem, si no ho sentim, si no
ho habitem? La ciència, amb el seu telescopi d'intel·ligència, va
fent previsions, descrivint-nos amb pèls i senyals com és el món
d'allà fora. Mentrestant, la casa on amb sort vivim cada dia se'ns
escapa en la seua complexitat i els seus misteris (el nom que donem a
allò que ignorem). Continuarà alenant quan la deshabitarem, els
seus silencis i els seus sorolls seran els nostres. I segurament hi
serà encara quan tornarem a casa.
[Publicat a Tipografia La Moderna el dissabte 8 de juliol de 2017.]
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada