Quan els rostres pàl·lids, llavors comandats pel PSPV-PSOE, van
decidir segregar l'escola en dues línies diferenciades en funció de
la llengua vehicular que es fes servir a l'aula, vam adquirir plena
consciència de la nostra condició d'idígenes, més exactament de
sioux en una reserva índia. Els més irredepempts de la nostra
tribu, no sense raó, van argüir que això era una nova trampa
encaminada a l'extenuació de la llengua i el poble indígenes, i hi
van plantar cara amb més o menys fortuna i força; els més
pragmàtics, en canvi, hi van veure una possibilitat remota de
sobreviure enmig la voràgine de l'irremeiable. Contra tot pronòstic,
però, la reserva lingüística no solament va anar creixent amb el
pas del temps en volum i qualitat malgrat l'impost de valor afegit
(IVA) que exigia el subratllat explícit d'un dret formalment
reconegut, sinó que –i no per adhesió tribal ni qüestió de
principis sinó pel pur pragmatisme d'assegurar als fills el
coneixement de la llengua pròpia que només la línia garantia– la
demanda d'integració a la reserva, en molts llocs del país, va ser
molt superior a l'oferta de places oficials, de manera que el dèficit
en l'aplicació d'un dret sobre el paper legislat clamava al cel
sense que a cap dels governants de llavors ni als qui els van succeir
en tan lamentable gestió els caigués la cara de vergonya, concepte
ja dessuet en aquelles dates. Vista la cosa, els rostres pàl·lids
van reparar a temps en l'error d'un engany tan inconsistent i no
només van posar tots els pals que tenien a mà a les rodes de la
normalització del valencià a l'escola sinó que van fer mans i
mànegues per reduir a la mínima expressió els límits d'una
reserva que es desbordava per totes bandes en una algaravia de
creativitat, entusiasme i eficàcia. Els casos de les línies
segrestades contra la voluntat de la comunitat educativa, el clamorós
desequilibri entre la demanda i la satisfacció del dret a rebre
ensenyament en valencià (una contradicció en els termes: un dret no
es demana, s'exerceix), han augmentat en progressió geomètrica a
mesura que els rostres pàl·lids han anat adonant-se de l'error de
la trampa que deixava escletxes d'oxigen a un poble que ja
consideraven difunt i sense substància i que aprofitant un caliu a
penes perceptible anava alçant-se des de les pròpies cendres.
L'última batalla, ara com ara, es lliura en el territori mig
alliberat de Benimaclet, en una de les escoles de referència de tota
la nació índia, el Pare Català. Allà pot consumar-se, si no ho
impedim a temps, la darrera perversió d'una democràcia que atorga
el dret indiscutible a aprendre en castellà d'un 5 % de famílies a
costa del dret irrenunciable de fer-ho en valencià del 95 % restant.
En altres temps i circumstàncies en diríem dictadura pura i dura
però ara i ací no em ve a la boca la paraula que defineix l'oprobi.
Avui, doncs, tots som pares i fills, germans, del Pare Català i de
la seua lluita per la dignitat d'una tribu sotmesa però encara no
vençuda. I ací han tocat os, la nostra línia de foc que no
traspassaran ni amb tot el Setè de Cavalleria.
[Publicat a http://www.tipografialamoderna.com/ dissabte 22 de març de 2014.]
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada