Antoni Albalat, Love is.
16è Premi de Poesia Jaume Bru i Vidal Ciutat de Sagunt, 2013. Onada
Edicions, Poesia núm. 20, Benicarló, març de 2014. Pròleg de
Josep Porcar.
· · ·
A
hores d'ara podem afirmar que l'obra d'Antoni Albalat Salanova
(Castelló de la Plana, 1961) és una de les més originals, potents,
transfrontereres i lliures de la nostra poesia. El darrer poemari,
Love is, ve a
confirmar-ho feliçment, després d'una trajectòria que abasta també
un parell de títols de narrativa i no sé quantes sèries-exposicions
de fotografia i poesia visual i que completen dotze poemaris més, un
dels quals a quatre mans amb en Lluís Messeguer i un d'integrat per
poemes per a infants. El primer que salta als ulls recorrent el nou
llibre de l'autor és que el conjunt de la poesia d'Albalat, malgrat
que indaga en múltiples direccions i es desplega per mil camins (com
no podia ser altrament tractant-se d'una pràctica tenaç de la
poesia, sobretot d'ençà de l'esclat que suposà Llibre de
voliaines de 1999, i en el cas
d'un poeta –tornem-ho a dir– tan inquiet i lliure), presenta una
gran coherència interna, amb temes, referències literàries i
culturals i maneres d'escriptura
com a autèntiques marques de la seua casa poètica. Així la
recurrència a la natura (sobre què tornaré més tard) com a motiu
constant d'inspiració, així l'àngel de Sylvia Plath o dels
clàssics orientals amb Matsuo Basho al capdavant sobrevolant els
versos, així l'escriptura considerada com una font inesgotable de
joc i lucidesa (lúdica lucidesa), la llibertat amb què dansen les
muses per a qui no té més regnes que les inevitables i entrena
tothora la disponibilitat creativa. Com els fractals que
van i tornen pel llibre, la poesia d'Albalat manté la seua forma
essencial, fragmentària, encara que variem l'escala d'observació.
Amb
tot, em fa l'efecte que Love is incorpora
uns matisos interessants, qui sap si uns paisatges nous per al camí
que sempre s'enceta, que potser fins ara ocupaven un lloc més
discret en la seua producció. L'amor que obri el títol, vitalista,
carnal, arrauxat però també de tant en tant tocat per la melangia
de l'absència, i la mirada, serena però emprenyada, sobre la mort,
han elevat la tensió poètica d'un Albalat que, tanmateix, no perd
mai l'alegria ni les ganes de v/riure, un vitalisme rebel, diríem,
ben meritori, perquè no deriva només del propi tarannà sinó del
convenciment intel·lectual, d'un meditat projecte de vida que brolla
tothora entre els poemes.
Micòleg
i entomòleg apassionat, naturalista infatigable, és potser Antoni
Albalat qui més i més bé posa en pràctica aquesta fusió de
ciència i poesia (que poètica pot resultar la ciència en mans d'un
bon poeta!) que no es cansa de reclamar Martí Domínguez als
escriptors. La ciència ací, amb la terminologia que s'hi relaciona,
no és, òbviament, motiu d'especulació ni menys d'adoració
racional (passeu-me l'oxímoron), sinó resultat de l'observació de
la natura i els seus prodigis, lliçó permanent de vida. Tot i que
Physics [o la ciència,
tant se val] isn't de most important thing. Love is (d'una
carta de Richard Feynman citada al poema “Love is”), o
precisament per això, “perquè la / ciència no és prou: és
només / un acte de fe / en la / ignorància dels experts”. Dividit
en tres parts, Love is,
Hang i Love
is als ulls, que tanca i
completa el llibre i el sintagma obert de la primera secció. Els
poemes de diversa extensió de Love is,
pautats pel vers i l'energia de l'amor, són travessats també per la
reflexió sobre la mort i l'absència i per metàfores de tanta força
com aquesta del poema “Els altres” amb la qual és difícil no
identificar-se col·lectivament: “Nosaltres som / els que no sabem
/ fugir del desert”. Hi segueixen els onze poemes en prosa de Hang,
l'instrument d'acer inventat per PANart, amb el poema homònim sargit
amb un bonic diàleg entre els dos amants, i altres bellíssimes
peces escrites sovint a la manera d'un dietari on abunden les
anotacions albalatianes sobre la vida dels insectes i de la natura.
Love is als ulls són
deu composicions visuals que pels títols remeten a poemes i versos
de les parts anteriors més alguna d'inèdita. Comptat i debatut, una
densitat que necessitaria més marge de maniobra que aquesta breu
ressenya, un llibre que celebra la vida i que fa de l'acte de la
lectura una festa per als sentits i una font permanent, també, de
coneixement de la natura que la sàvia mirada del poeta ens posa
davant els ulls del cor. Gaudiu-ne bona cosa.
[Publicat a Saó núm. 394, juny 2014.]
[Autorretrat fotogràfic de l'autor.]
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada