Isabel
Robles, Les sabates i
altres poemes.
Premi Ibn Hazm Ciutat de Xàtiva 2013. Bromera poesia núm. 108.
Alzira, octubre de 2014.
· · ·
«Tot
el que dura costa de guanyar; / tot allò que roman deixa solatge».
Aquests versos pertanyen al poema «Paisatge càrstic» de la segona
part, Més que
literaris,
del llibre que ressenyem i podrien funcionar com a divisa per
entendre com Isabel Robles concep la seua escriptura, o l'escriptura
en general, en tant que procés i com a punt d'arribada, com a
aconseguiment i fixació. Per molt que el poema citat evoca unes
lectures públiques de poemes a l'interior de les coves d'Arrikrutz i
Vilenica, casos particulars i ben concrets, com sol passar en la
poesia de la nostra autora la maniobra poètica rau precisament a
elevar a categoria i generalitzar certes anècdotes i experiències
vitals, sovint recreades amb tot luxe de detalls en els poemes. Els
processos geològics, tan lents en termes humans, i les lleis de
l'erosió encarregades de motllurar les entranyes de la terra amb les
formes més belles, suggereixen la lentitud i bellesa mateixes de
l'escriptura. A la cavorca convertida en «metàfora d'aquell úter
matern» vibren les estalactites del llenguatge humà, les paraules,
entre espectaculars formacions geològiques, una conjunció que
remunta el riu del temps en un sentit també històric i que recrea
efímerament un retorn als misteris inicials, als llocs primigenis de
la humanitat.
A
propòsit de l'aparició en 2009 del Llibre
dels adéus
ja vam tenir ocasió d'escriure (Saó
núm.
339, de juny de 2009)
que
«el llenguatge poètic és per a Isabel Robles més sovint una eina
de prospecció analítica de la realitat (i en ajuda d'això hi ha el
distanciament crític de la ironia) que d'emotiva afirmació, tot i
que de vegades aconsegueix una síntesi entre ambdues perspectives».
A la vista de Les
sabates i altres poemes no
sembla sinó que aquelles impressions es confirmen ara. En aquest
sentit, la poesia d'Isabel Robles (Alhambra, Ciudad Real, 1948) se
situa una mica contracorrent de les tendències hegemòniques
actuals, tant de la poesia feta per homes com de la feta per dones, i
s'acosta a la de, per exemple, un Gabriel Ferrater, més segurament
pel camí de les preferències compartides per la poesia anglosaxona.
Així sovint els poemes d'Isabel Robles es construeixen com assajos
breus que, a partir d'una experència narrada/evocada, plantegen una
proposta moral. Si en els plats d'una balança imaginària (i
segurament massa tòpica i reduccionista, però útil per al nostre
propòsit d'ara) col·locàssem en un costat l'emotivitat d'arrel més
o menys romàntica i en l'altre la racionalitat il·lustrada, no hi
ha dubte que la balança es decantaria pel costat d'aquest segon
plat, amb la qual cosa el pensament feminista que es troba en
l'epicentre de la sensibilitat i de la creativitat poètica de
l'autora ha aconseguit negar el tòpic que assimila la poesia
femenina amb la sensibleria més o menys explícita o amb la manca
d'intel·ligència i de profunditat intel·lectual. Perquè la d'ella
és precisament una magnífica mostra de la poesia entesa
fonamentalment com a eina de coneixement, de prospecció, d'indagació
en la realitat pròpia i en la circumdant, més que no pas una manera
més o menys elegant de satisfer el desig o la pulsió expressiva. No
hi ha ací a penes lloc per a la improvisació, la troballa fortuïta
o el joc balder (narcisisme que l'autora ja atacava explícitament en
l'anterior llibre) que de vegades tant enllegeixen les construccions
poètiques, ni per als fantasieigs del que presumptament fuciona,
és a dir, ven i pretén passar gat per llebre. Al contrari, dreta
damunt la terra de la realitat amb unes belles sabates, Isabel Robles
escriu amb delicat sentit de l'austeritat i l'equilibri, sense
estridències ni havent d'alçar innecessàriament la veu, atenta a
construir la perdurabilitat poètica amb els maons del coneixement i
la intel·ligència i completament aliena als mel·liflus cants de
sirena que fan naufragar tantes naus. El lector agraeix la suavitat
d'una dicció plena de saviesa, equilibrada i profunda. L'emoció,
que hi és (no hi ha poesia sense emoció) i a dojo, és sempre
controlada pel principi d'austeritat i equilibri de què ara
parlàvem, puix que és aquesta l'única manera de fer-la productiva,
perdurable, alliçonadora i compartible. Llegiu amb atenció en
especial aquestes peces mestres que són poemes com «El primer vol»,
«Sabates a la vora del Danubi», «Les sabates al metro» o
«Reminiscències». Hi tenim solatge dens per fruir bona cosa i una
veu que guanya en precisió i potència a cada nou lliurament poètic.
[Publicat a Saó núm. 409 de novembre de 2015.]
[L'autora en una lectura poètica al casal de debat Els Quatre Gats de Meliana. A l'esquerra de la imatge, Montserrat Anfruns.]
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada