Fa
un dia més aviat fresquet i lluminós, d'autèntica primavera
d'hivern, en què podria ser que res no fos mesquí. Després del
treball s'ha amanit un dinar frugal i saborós, amb pasta a la salsa
de mostassa i salmó fumat, recepta que acaba d'improvisar i que
paladeja amb un vistiplau discret, nous i una poma, tot acompanyat
d'una copa generosa de Vermell 2012 del Celler del Roure de Moixent,
amb què darrerament sondeja les delícies del vi dels Alforins criat
en gerres de fang soterrades, a la manera antiga. No hi ha faltat una
tassa de bon cafè i un rotllet d'anís que ha trobat a la panera. A
la TV3, que encara ha de veure per internet, el telenotícies del
migdia passa allà lluny i arriba al menjador com un instrument de
vent amb sordina, colors i mapes del temps. No sap per què, quan ha
acabat de desparar taula, just en el moment d'alçar-se de la cadira,
ha començat a cantar L'àguila negra,
senyal inequívoc que ja devia dur la cançó removent-se pels racons
de la desmemòria
feia estona. Ell la coneixia per
la versió que Maria del Mar Bonet gravà en 1981.
Perquè –ho sap ara,
després d'haver tafanejat una mica per la
xarxa– es tracta d'una
composició original de la cantant francesa Barbara, inspirada en una
sonata (quina?)
de Beethoven i enregistrada en 1970. Potser és mania
del costum, però tot i que Barbara se li ha revelat des
de la primera nota com una
cantant primorosa,
encara s'estima més escoltar-la en
la veu de la mallorquina, aquell crescendo majestuós com el vol
solemne i cadenciós d'una àguila, la veu de la Bonet que embolcalla
i acarona, de vellut, de seda, de profunditats palatals… És una
d'aquelles cançons que es presten molt bé al cant coral. I així la
recorda, entonada a duo o amb polifonies
més àmplies,
en els dies ja remots de la seua joventut, amb la claredat dels cels
oberts i l'ombra amenaçadora de
l'ocell
negre que desvetla el son
d'un infant, feta dels materials agredolços de la malenconia,
atracció i refús a parts iguals, ingravidesa del vol, odi i amor.
Continua la recerca, com qui busca explicacions als capricis d'un
record i al glop sobtat des d'on irrompen
certes
cançons,
i descobreix que, segons explicà Barbara en unes memòries d'última
hora, la cançó és el
transsumpte poètic i melodiós d'una relació incestuosa forçada
pel pare de l'artista. Eminents psicoanalistes, de llavors ençà,
s'han dedicat a resseguir els símbols que fins ara velaven els
misteris poètics de la cançó: el son, el llac, l'àguila negra, el
robí i el diamant blau, el bec i el coll, el núvol blanc i el país
d'altres temps. Potser tot això explica un poc el que la cançó ha
tingut per a ell d'inquietant, d'ambivalent (com
el plaer de la tristesa),
però deixa intacte al
capdavall el misteri de la
seua composició.
La versió de la Bonet és de Delfí Abella, psiquiatre integrant
d'Els Setze Jutges. Psiquiatre, es repeteix. El cercle es tanca.
Barbara va morir en 1997. A l'interior de cadascú i per l'aire
límpid sempre vola una àguila negra.
[Publicat també a http://www.tipografialamoderna.com/, dissabte 5 de desembre de 2015.]
[Maria del Mar Bonet i Manel Camps, L'àguila negra.]
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada