Aprofitant la denúncia del sindicat de mestres AMES, proper a
Societat Civil Catalana i Ciutadans, que veu adoctrinament i falta de
rigor en textos escolars a Catalunya, el Ministeri d'Educació ha
instat l'Alta Inspecció de l'Estat (ignoràvem que tal cosa existís,
la veritat) a elaborar un informe sobre els materials sospitosos. El
zel amb què els màxims responsables de l'educació a Espanya vetlen
per la qualitat de l'ensenyament dels nostres estudiants és, com
tothom sap, incloses les partides pressupostàries que hi dediquen,
extrem i d'una eficàcia a prova de bombes. Els abnegats
«sindicalistes» de la denúncia, que segurament caben tots en un
taxi xicotet, han trobat arguments tan peregrins per demostrar el
perniciós adoctrinament que es perpetra a les escoles catalanes com
la preferència per l'àmbit comarcal del territori (en detriment de
les provincias de tota la vida) i l'atenció a l'estudi de les
institucions autòctones, que deixa en un segon pla, amb
indissimulada tebiesa patriòtica, la monarquia, la Constitució i
altres estructures d'estat. I és que això de les matèries
d'estudi, i més en el camp de les humanitats en general i en el de
la història (o les històries) en particular és molt pelut.
Descomptat el rigor amb què professors i editorials elaboren els
llibres de text, i que òbviament pot variar segons els casos, les
acusacions vénen pel cantó de la tria temàtica, de la focalització
a què tota anàlisi obliga. No debades del que es tracta és
d'inspeccionar els llibres de Catalunya i no, posem per cas, els de
Castella-Lleó o Madrid. No deu agradar als conspicus
inspeccionadors, vaja, que els xiquets aprenguen abans el que ha
passat al propi país o la geografia on viuen que les aventures del
Cid Campeador o que el Pisuerga passa per Valladolid. Deuen saber que
la història, al capdavall, és una construcció de memòria, un
relat de carn i ossos fet des del present, una interpretació
subjectiva de fets documentats, i no s'equivoquen, però simulen –des
dels seus interessos centrípets– que d'Història (en majúscules i
en singular, com la Llengua i la Literatura) només n'hi ha una. Són
tan interessadament cecs que denuncien la palla en l'ull aliè i no
volen veure la biga en el propi. Oberts tots els fronts de la guerra
per terra, mar i aire contra la voluntat majoritària dels catalans
d'autodeterminar-se, fins i tot amb (o gràcies a) la restricció
desbocada de les llibertats democràtiques, ara toca mamprendre-la
contra els llibres de text i el sistema educatiu català (vencedor
reiterat de totes les enquestes de qualitat fetes a l'estat). Hi ha
també la popular dita castellana «se cree el ladrón que todos
son de su condición», una nostàlgia del NODO nacional, de la
censura d'un nihil obstat que faran renàixer a la que badem.
Jo els recomanaria un passeget pels centres de secundària
valencians, on la pròpia història és sistemàtica amagada per la
Història. Encara costa fer-los adjectivar l'assignatura de Lengua,
que és la implícita i universal gràcies a una història on mai no
es ponia el sol però que ara viu tristament entre les ombres. Però
no crec que el sobrevingut zel pel rigor i contra l'adoctrinament a
les escoles els done per a tant. València, com Catalunya, queden
massa lluny, als marges d'una realitat alçada –aquesta sí– a
base de molta doctrina sostinguda en el temps, invisible per als qui
tenen l'ull ple de bigues i necessària per a la sacrosanta unitat i
l'assimilació dels altres.
[Publicat a Tipografia La Moderna el dissabte 20 de maig de 2017.]
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada