El temps, els anys viscuts, l'experiència acumulada no garanteixen
la maduració del poeta. Hi ha un tipus de gran poesia que no
necessita envellir en barril per produir un vi extraordinari,
resultat de l'estranya confluència de condicions i qualitats
irrepetibles. Manel Marí, que la Vella Dama s'ha endut als 42 anys,
pertanyia a aquesta nissaga inspirada pels déus de la música i el
sentit. Fou madur als 20 i als 30, i als 40 conquistà un racó
d'eternitat amb Tavernàries: «mastego encenalls per escopir
l'incendi». / Perquè l'autèntic esperit del vi de la poesia és
jovialitat i joventut per molts anys que hom tinga, és la recerca
constant, el cul que no s'asseu enlloc, i menys que enlloc en la
pròpia raó o en les pròpies certeses: «la certesa és el crim que
endormisca l'estrèpit, / que apaivaga l'instint cabdal de la
recerca». / Si alguna cosa pot dir la poesia, si a algun misteri ens
acosta és al molt obert de la vida en carn viva d'una persona que,
en dir-se, esclata en el fulgor durable de l'universal, en el llamp
efímer d'allò que és comunicable, «el que es vol dir però no pot
ser audible». Al fons de tota gran poesia batega un vida viscuda
radicalment, en cos i ment. / Hi ha genis aliens per complet a la
immodèstia i la maledicència. El Manel atresorava aquestes dues
rares virtuts. No perquè no fos conscient dels propis mèrits sinó
perquè qui està acostumat a acarar-se a l'abisme humà dels propis
estimballs no estrafà la veu en eco ni traeix el cant en balbuceig.
Ni, coneixedor del dolor i la feblesa humana, cap home o dona no li
és aliè, ni superior ni situat per davall del muscle: «sóc la veu
i la cendra». / És tot això i més el que el feia tan amable i tan
estimat («tibar les fronteres cap a l'abast dels braços») des dels
primers compassos, la planera confiança amb què es lliurava
naturalment, sense punxes ni estridències, sense moviments
impostats, sense egos vacus. Era un home que sempre besava. / I
tanmateix fou llamp, terratrèmol, força desbocada, un home lliure
que es va fer creant. Mantingué, en temps de desencís i
d'impotència, la resistència de l'infant a qualsevol forma de
claudicació, tedi i tebiesa, i pagà amb l'única moneda que els
déus accepten, la pròpia vida esmerçada en la revolta: «no morir
cada dia és viure mort». / La mort és la més forta, sobretot quan
s'acarnissa amb una criatura jove. Tant s'enamorà d'ell que volgué
estalviar-li futurs oprobis, reservar-hi la incerta glòria d'unes
lletres de llegenda. No he vist mai en tan poc espai tanta gent
plorant a cor l'adéu a l'amic poeta. / Intuïm que per arribar a
l'autenticitat que Manel es va forjar hem de continuar escandallant
amb cura els seus poemes. No en vam tenir prou amb la seua
generositat, el seu art de fer-se estimar, el seu posat d'infant
alhora incrèdul, entremaliat, lúcid i bo. Sota la sociable
senzillesa que sempre li agrairem s'amagava la complexitat dels ulls
que hi veuen més lluny i un silenci intel·ligent fet a base de
moltes justes paraules. / Amb elles continuarem cercant «l'amor que
és pàtria, encís, cleda i esclat, / l'amor que acobla els pànics
a la vida». / Amb ell continuarem vagant per les tavernes de la
vida: «sóc tot allò que oblido i que no oblido».
[Publicat a Tipografia La Moderna el dissabte 3 de febrer de 2017.]
El trobarem molt a faltar, sobretot en aquests temps de porgues i renúncies. No me'l trac del cap, el Manel Marí, com si fos un salvavides que acabàssem de perdre en aquesta mar grossa que ens vol ofegats.
ResponEliminaEl seu vitalisme s'encomanava de tan pur però de tant en tant també espantava per la confiança entremaliada amb què jugava amb l'abisme. Els seus poemes ens faran de salvavides.
ResponElimina