Sovint oblidem que l'escola i la societat són dos espills que
s'escruten mútuament, dos espills amb quatre ulls que es
reflecteixen i emmirallen en l'escenari fluctuant del temps, que
anomenem història quan el poblen els personatges del drama, els
homes. L'una es contempla en l'altra amb els seus vicis i virtuts,
les seues mancances i contradiccions, les seues esperances i
defalliments. Per això les grans utopies socials, des dels
il·lustrats si més no, i amb especial èmfasi en els moviments
revolucionaris del XIX i el XX, han fet de la pedagogia l'eina
principal de transformació social, d'engendrament de l'home nou.
L'educació, convertida en dret elemental i raó d'estat,
universalitzada, laica i democràtica, havia de complir una funció
anivelladora de les desigualtats socials i escampar arreu els ideals
de justícia, fraternitat i llibertat. En la pràctica, però, la
institucionalització de l'escola també ha servit exactament per al
contrari, per a monopolitzar el control social, per alienar
l'individu i menar el ramat per les estretes sendes de déu, pàtria
o rei. Al potencial alliberador de l'ensenyament públic els
poderosos sempre hi han oposat la privacitat elitista, la catequesi
indissimulada, l'alliçonament a major glòria de la submissió i el
statu quo dominant. L'escola es mira en els ulls de la
societat i es pregunta si la imparable dessubstanciació de les
humanitats (i molt especialment la literatura en les seues diverses
formes) en els vigents plans d'estudi és un accident fortuït de la
història o respon a una mena d'evolució natural de l'homo
literatus a l'homo tecnologicus, entesos com realitats
irreconciliables. L'escola es mira en l'espill del seu doble i només
hi veu contradir sistemàticament els postulats que li donaven sentit
des del segle XVIII almenys, les arrels literàries de l'humanisme,
només hi veu la gasofa televisiva convertida en pinso social, el
menysteniment constant de la intel·ligència, la burla dels
autènticament savis, una banalització de la condició humana que no
sembla tocar fons. Es mira en el seu espill i no vol ser excepció a
la norma, no vol instruir en les arts i les lletres i el sentit
crític i creatiu dels joves. I per ofegar la mala consciència es
diu que així ho dicta el mercat, que ha d'adaptar-se als temps que
corren, que prémer un botonet ens estalviarà el gran esforç de
pensar i repensar-nos cada dia. A les nostres escoles –meritòries
excepcions a banda, que sempre n'hi ha– se celebra cada dia un
ofici de difunts per l'ànima de la literatura i totes les branques
de les humanitats mortes en acció de combat. O pitjor, s'hi segueix
mansament el cercle viciós de lleis perfectament inútils per a
l'educació enmig del silenci i la indeferència de la majoria. I
així l'homo tecologicus, convenientment desil·letrat,
sembla que ha arribat per quedar-s'hi, amb el seu analfabetisme
radical, el seu avorriment insondable mancat dels somnis i monstres
que engendra la raó. Només espere que després de tant de brou
insípid, de tant de mercantilisme de fum i canyot, algun dia tornem
a estar en disposició de reinventar la sopa d'all, d'aprendre per fi
que els fonaments de la cultura humana són valors imprescriptibles i
universals. Que així siga.
Supose que ens comptes entre eixes meritòries excepcions. Completament d'acord amb tu. Al Pare Català fem una sessió setmanal de lectura col'lectiva, amb tot el que comporta de gust per la lectura compartida, de vivència de moments veritablement màgics, d'enriquiment personal i de respecte en les intervencions dels companys i d'engrandiment i d'autoestima en les personals.
ResponEliminaI en la sessió setmanal de lectura persona, prioritzem l'elecció lliure dels llibres però induïm amablement la lectura dels clàssics que, una volta tastats, inoculen la malaltia del pensador lliure.
Merxe, el Pare Català i la seua incombustible i magnífica directora sempre són l'excepció a la norma per la part bona. Però si la societat en conjunt no empeny en la mateixa direcció, l'escola s'ofega en l'esforç utòpic. És el que intente dir. Ja sé que tu treballes en tots els fronts. Una abraçada.
ResponEliminaL'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaLa veu dels escriptors del País Valencià ha respost a la crida del Col•lectiu Pere Quart que s’expressa a través del manifest “SOS Literatura a l’ensenyament”, penjat a la pataforma “change.org” i que reclama encara més adhesions. Fins a la data han escrit Dolors Jimeno, Francesc F. Mira, Manuel Molins, Rodolf Sirera, Muriel Villanueva, i ara Manel Rodríguez-Castelló. Esperem que en vinguin més, d’articles, i moltes adhesions. A tots, en nom dels membres de CPQ, moltes gràcies. Perquè la nostra causa, que també és vostra, és un assumpte d’interès general.
ResponEliminaIsabel-Clara Simó, que fou de les primeres en signar el manifest "SOS Literatura a l’ensenyament", és una altra de les veus que es va afegir a la causa. Va escriure un interessant article sobre la importància de la oralitat en la transmisssió de la matèria literària, publicat a l’"Ara" el mateix dia que se li va concedir el Premi d’Honor de les Lletres Catalanes. A ella, moltes gràcies també.
ResponEliminaSí, ja fa temps, i de part de ca nostra més, que l'escola s'escola, que diria Maria Fullana, i és inevitable repensar-la si la volíem recuperar com una eina de cohesió social. La seua raó de ser.
ResponElimina