L'any 2006 la premsa donava notícia d'una enquesta sobre fílies i
fòbies dels espanyols envers els altres pobles de l'estat. Desconec
els aspectes tècnics d'aquella enquesta, les preguntes, metodologia,
representativitat de la mostra seleccionada i tot això, de manera
que no puc dir res sobre el rigor amb què fou fet el sondatge ni
sobre la poca o molta fiabilitat de les seues conclusions. En tot
cas, les dades que aportava, tan distintes i distants del que era la
idea més comunament acceptada pels valencians sobre ells mateixos (o
més aviat sobre la imatge d'ells mateixos que creien que projectaven
en els altres), em venien de perles per amanir la columneta sabàtica
d'aquell 14 de gener que vaig titular «Amor no correspost». Perquè
que els catalans (en
l'accepció convencional del terme, ço és, els ciutadans de
Catalunya) fossen els pitjor valorats pels altres
era absolutament previsible, però que els valencians els seguíssem
immediatament en l'oprobiós llistat de les fòbies rebentava tots
els esquemes amb què havíem fet mans i mànigues per integrar-nos
de ple i amb totes les conseqüències, i amb la inestimable ajuda de
coaccions de tota mena, en la hispanitat. Tan simpàtics, dòcils i
oberts com ens pensàvem, tan disposats a continuar ofrenant glòries
i riqueses al tresor d'Espanya perquè en disposés a discreció, tan
reblanits o muelles com
la història ens havia fet, i resultava que encara se'ns devia veure
el llautó de la catalanitat, que amb prou feines i escàs èxit
havíem tractar de dissimular, corregir, ofegar i substituir per una
més lluïdora espanyolitat que ens assegurés un puesto en
el pervindre de la modernitat. Perquè a què es podia deure aquesta
mania sinó a la identitat que l'ull aliè establia entre valencians
i catalans del Principat? Valga l'anècdota –que d'això es tracta
a fi de comptes– per il·lustrar la idea que per a la determinació
de la identitat i la consciència de pertànyer a un poble no n'hi ha
prou amb un espill on mirar-se. Sobretot quan aquest espill és
dissenyat per distorsionar la imatge que projecta. A El
tercer home, la pel·lícula
dirigida per Carol Reed en 1949 sobre la novel·la homònima de
Graham Green i protagonitzada per Orson Welles, hi ha la cèlebre
seqüència a la galeria d'espills d'una fira d'atraccions. Em fa
l'efecte que els valencians sempre estem disparant a l'objectiu
equivocat, entre imatges distorsionades. Em fa l'efecte que no
l'encertem mai.
És veritat que del 2006 ençà ha
plogut, però no gaire tampoc. I en el tema que ens ocupa, la poca
pluja no sempre ha estat benigna. No cal sinó observar quina ha
sigut i és la resposta de la societat valenciana en termes de
solidaritat activa amb el poble de Catalunya en la seua lluita per la
democràcia i l'autodeterminació per constatar fins a quins nivells
d'afluixament dels llaços comuns (de consciència nacional) hem
arribat. El règim autonòmic en què descansa –o semblava
descansar, veurem què tarden a desmantellar-lo– l'edifici
constitucional espanyol no sembla haver facilitat, sinó tot el
contrari, la «natural» (per raons de llengua, història, cultura i
contigüitat geogràfica però també d'economia pura i dura)
connectivitat dels Països Catalans. Bé que ho van deixar lligat i
ben lligat, els pares de la «transició». El principal mecanisme
per al mutu (re)coneixement que va significar la recepció de TV3 al
País Valencià va ser tallat de soca-rel. «Ells» no disparaven
enmig d'una fosca sala d'espills sinó a la llum del dia del seu
objectiu uniformitzador sempre inacabat (són molt fartons). Sense
televisió on «veure'ls» i «veure'ns» i tots els grans mitjans de
formació de masses al servei del projecte centrípet espanyol, amb
la primera entitat civil valenciana greument tocada i escarmentada
per les multes pels repetidors de TV3 i els partits institucionals
maldant també perquè el mal exemple de Catalunya no s'encomane als
valencians, ara que estem en la cresta de l'ona però no sabem per a
què, dels Països Catalans només en queda l'autopista (de peatge,
això sí), la bossa de treball de professores i professors que van
amunt i avall, una xarxa universitària i un mercat cultural
compartit que resisteix amb penes i treballs. Sí, també ens queda
una economia que va a la d'ella, tan discretament fent que no se la
sent quasibé mai. I ens queda, sobretot, la necessitat que la
voluntat de la gent ha de fer possible.
Perquè malgrat tots els entrebancs
interns i externs, estic segur que els Països Catalans, en tant que
projecte compartit, és una realitat dinàmica que anirà imposant-se
per la tossudesa dels fets i la realitat, i per la voluntat de les
seues gents. Mentrestant ja sabem que la casa no es comença a alçar
per la teulada, perquè això va contra les lleis de la gravetat i
perquè a més la casa, encara que de vegades no ho semble, té bona
part dels fonaments fets i són més sòlids que no ens pensem, tot i
que encara no és apta per viure-hi. El dilema País Valencià o
Països Catalans és un fals dilema. Centrar-nos preferentment en
l'àmbit del país on vivim, amb els seus problemes específics i el
seu tempo històric,
no solament no pot negar la necessitat i la voluntat de construcció
nacional dels Països Catalans, sinó que és l'única forma
d'escometre-la, de continuar escometent-la. I a l'inrevés. En la
mesura que fem i farem País Valencià, fem i farem Països Catalans.
I a l'inrevés. Com les recomanacions que Pompeu Fabra feia als
valencians en el procés de normativització del català: com més
aprofundireu en les pròpies variants, com més depureu l'idioma, més
trobareu i consolidarem el català de tots.
La solidaritat del País Valencià amb Catalunya és avui, en ple
procés d'autodeterminació, més necessària que mai. És una pura
il·lusió, en el millor dels casos, pensar que els valencians tenim
la mínima possibilitat d'avançar socialment i nacionalment sense
Catalunya, que el que està passant a l'altre costat de la Sènia no
ens afectarà, que si el poble germà és doblegat per
l'autoritarisme de l'estat a nosaltres ens deixaran estar. La
solidaritat és gratuïta, sí, però també necessària, un préstec
sense terminis, concedit per la força de l'estima i la raó, el
primer recurs d'autodefensa que tenen els pobles sotmesos a un mateix
poder. La solidaritat del País Valencià envers Catalunya, en les
actuals circumstàncies, podria ser motor d'apoderament democràtic
del nostre poble, escola de democràcia, presa de consciència
col·lectiva, ens ajudaria a afrontar els nostres problemes
específics i els reptes compartits. Si Catalunya reïx en el seu
projecte de construcció republicana, l'horitzó serà per a
nosaltres molt més nítid. Hauríem d'acabar amb el fals dilema
expressat més amunt perquè el dilema real és acabar sent integrats
plenament al projecte espanyol, malgrat que no ens puguen veure ni en
pintura, o continuar construint un País Valencià més lliure, més
democràtic, més just. La més que probable i més o menys propera
implosió del Regne d'Espanya, el règim del 78, no ens pot agafar,
als valencians, amb el pas canviat de nou, sense un projecte propi
més o menys sòlid i consolidat, i en aquest sentit com en tants
d'altres tenim molt a aprendre de Catalunya i el procés
d'apoderament democràtic del seu poble.
Les tendències hegemòniques
actuals, almenys en quotes de poder polític i social, tant les
decididament partidàries del projecte espanyol com les que diuen
voler construir el país –com més va més comunitat–
al marge de Catalunya, combatran el projecte dels Països Catalans en
nom d'un realisme que mai no s'acaba de demostrar amb els fets. Els
altres, però, faríem bé de sincronitzar els passos cap a la unitat
en la diversitat, sense exagerar similituds ni diferències, i sempre
de baix cap a dalt, assajant un munt de propostes que encara no hem
posat en marxa, guanyant en l'objectiu de situar el País Valencià
com a autèntic subjecte polític i el procés d'apoderament popular
autodeterminista i republicà en el centre del debat i l'acció
política.
[Publicat a Passos l'11 d'abril de 2019.]