De tant en tant la cantarella de la
unitat torna com un eco insistent al debat polític. L'entonen tant
partidaris com detractors, els primers sovint com qui descobreix la
sopa d'all o es reconeixen devots de la fe en la vareta de les
fórmules màgiques, els segons afirmant que això de la
unitat és poc més o menys una
cortina de fum que amaga les intencions i contradiccions de la vida
real o interessos inconfessats. Però ni els uns ni els altres no
aclareixen gaire la qüestió. Perquè al capdavall, ni que només
siga com a lloc comú o per inèrcia històrica, la unitat (orgànica,
d'acció, estratègica...) és percebuda per les forces d'esquerra i
els moviments socials com a garant de l'èxit o responsable del
fracàs (si no s'articula). «La unitat fa la força», «Proletaris
de tots els països, uniu-vos», «L'exemple de la mata de jonc»…
La insistència a evocar la idea d'unitat fins en les sigles de
partits i organitzacions no pot ser un simple reclam publicitari ple
de substantius bonics com «unitat» o «unió», d'adjectius
entranyables com «junts», de construccions adverbials sinuoses com
«en comú» i fins metàfores més o menys llampants com «front» o
«bloc». No, ni que només siga com a declaració d'intencions,
ningú no vol renunciar al pedigrí unitarista, ningú no vol ser
acusat de sectari. De vegades, però, es practica el contrari d'allò
que es proclama perquè, assenyalat directament pel dit de déu (o de
Marx, ves a saber), hi ha qui només entén la unitat si tothom
s'arrenglera al seu darrera (i passeu-me la rima). Front a la unitat
amb calçador que tant de mal ha fet, al monolitisme d'un o altre
signe i la seua tendència a erigir monòlits al salvador de la
pàtria (o de la revolució) de torn, hi ha la idea ja comunament
acceptada de la unitat en la diversitat. Perquè la unitat, al nivell
que siga, només és possible des de la diversitat. És enmig
d'aquesta dialèctica, del xoc entre les tendències centrífugues i
les centrípetes, que ens trobem en la cruïlla dels nostres dies.
Potser ens valdria més, doncs,
substituir una certa obsessió per la unitat per la pràctica
sistemàtica del diàleg i el debat, per la confiança que només
sent clars podem arribar a desenvolupar la unitat i podem
entendre'ns, per salvar la tendència a escorxar-nos a la primera de
canvi, d'alçar la pols de les reticències, els fratricidis, les
malfiances i els prejudicis, en el fons tan humans i comprensibles
per altra banda.
Unitat i pluralitat no solament no es contradiuen sinó que es
necessiten i impliquen mútuament si no volem caure de peus en la
galleda dels totalitarismes. Que per ventura els diversos partits i
organitzacions no alberguen la pluralitat al seu si? Que no han de
fer equilibris entre els diversos components de la seua fórmula? I
per què, doncs, sembla tan difícil articular la unitat entre forces
diverses que comparteixen un mateix anhel fins i tot en moments
històrics com el que avui es viu a Catalunya, en què la
possibilitat de construir el propi estat des d'una perspectiva de
canvis socials profunds sembla tan a l'abast i més factible que mai?
Aquests darrers dies el debat a
l'entorn de la qüestió ha tornat a agafar força. Els crits per la
unitat s'han fet especialment audibles en les concentracions davant
les presons. Tothom enyora els temps de la gran unitat, la que va fer
possible el referèndum de l'1 d'octubre, la de la gran mobilització
del 3 d'octubre, aquelles grans fites de la nostra història més
recent. La posada en marxa del Consell per la República, la proposta
de Puigdemont en forma de globus sonda d'anar de segon de Junqueras
amb l'Anna Gabriel de tercera en una candidatura independentista a
les europees, la conferència de Quim Torra apel·lant a la unitat
electoral dels independentistes catalans (inclosos balears i
valencians), bascos i gallecs… I la proposta d'Arnaldo Otegi que
Vicent Partal, director de Vilaweb,
ha definit com la de la «via kurda», que uniria sota un mateix
paraigua electoral el sobiranisme peninsular més el republicanisme i
les forces rupturistes espanyoles.
Des de fora de la lògica, que de
vegades sembla molt il·lògica, dels partits, els entrebancs i
reticències a la unitat són difícils de comprendre. Hem de tornar
a apel·lar a la claredat i a la necessitat d'explicar bé els
problemes a la gent. L'argument que l'independentisme suma més en
llistes diferenciades no deixa de ser una hipòtesi, tan vàlida, sí,
com la contrària i sotmesa a les circumstàncies canviants del
moment, de cada moment. La unitat d'acció i estratègica és, però,
alguna cosa més que una llista electoral, una voluntat de sumar
forces en una direcció. Potser és això el que està per aclarir en
l'hora present i el que ajorna la desitjada unitat: no es veu clar
quin és el camí que porta a la república. Més prompte que tard,
però, la unitat s'ha d'afermar. Naixerà com naixen les coses que
importen i duren, de la necessitat peremptòria d'avançar, naixerà
empesa des de baix per a la defensa i la supervivència però també
per a l'embat i la construcció. La unitat en el reconeixement i el
foment de la pluralitat i la diferència, al voltant d'uns quants
eixos que formen l'arquitectura transversal del país i del poble i
que cal recuperar i enfortir. Amb generositat, claredat i confiança,
cal cosir la unitat amb fils resistents i elàstics per fer efectiva
la república.
[Publicat a llibertat.cat el mes de novembre de 2018.]