Vicent Andrés Estellés, L'inventari
clement de Gandia. Edicions 96,
novembre 2012. Pròleg i edició a cura de Maria Josep Escrivà i
Josep Lluís Roig.
· · ·
Com a
pròleg al declarat per l'Acadèmia Valenciana de la Llengua any
Estellés el 2013 en
commemoració del vintè aniversari de la mort del poeta, acaba
d'eixir a la llum L'inventari clement de Gandia,
un llibre inèdit que ha estat quaranta-sis anys emboscat entre els
papers de l'Arxiu Històric de la Ciutat de Gandia… i discretament
oblidat sota el títol i la materialitat de l'altre L'inventari
clement publicat en 1971 per
l'Ajuntament de la capital de la Safor i més tard incorporat,
íntegrament, a Les homilies d'Organyà
(1981), volum 6è de l'obra completa editada per Eliseu Climent. El
llibre perdut i suplantat amb nous versos, doncs, hauria pogut acabar
així, esgrogueint-se a poc a poc per efecte dels fongs i bacteris
del temps en una prestatgeria d'un arxiu que imaginem més o menys
sinistre, en el llimb on deuen surar els albats i altres criatures
d'existència prematurament estroncada, o fins i tot en una
d'aquelles oficines d'objectes perduts, que no sé si encara
existeixen, i on de tant en tant van a parar les urnes amb les
cendres d'algun difunt ràpidament esborrat de l'agenda familiar. La
història, ben explicada pels seus protagonistes, els poetes Maria
Josep Escrivà i Josep Lluís Roig, al pròleg del llibre, és com
segueix. L'any 2009 es complien 50 anys del Premi de Poesia Ausiàs
March. Per commemorar l'efemèride els dos autors van començar a
preparar l'edició de S'ha obert l'arbre vell com un
paraigües, una
antologia que apareixeria l'any següent i per a la confecció de la
qual van haver d'escorcollar entre els papers desats en aquell arxiu
fins que, com qui no vol la cosa, van anar a raure davant l'exemplar
mecanografiat que Estellés va presentar al premi en 1966 i pel qual
fou guardonat… I que no tenia res a veure amb el llibre homònim
publicat en 1971 i fruit en certa manera d'una suplantació, que al
seu torn s'explicaria així: cinc anys després d'atorgat el premi,
els editors es posaren en contacte amb Estellés per enllestir-ne la
publicació, però el nostre autor n'hauria extraviat l'original de
manera que en confengí un altre d'urgència amb material “nou”.
M'entretinc tant en les circusmtàncies i hipòtesis de la magnífica
troballa de Maria Josep Escrivà i Josep Lluís Roig perquè, com sol
passar en aquests casos i tractant-se del nostre més gran poeta
contemporani, del clàssic valencià del segle XX per excel·lència,
es verifica el fet que sovint la realitat imita l'art, i més
concretament tanta novel·la com té en històries de manuscrits
desempolsegats i laberints de bibliofília la seua raó de ser, i en
previsió que l'assumpte excite el dia menys pensat la imaginació
d'algun dels nostres més inquiets ordidors de trames i hi clave el
seu ullal amb bon olfacte de mercadotècnia.
Fet i
fet ens trobem davant el primer inèdit d'Estellés digne d'aquest
nom i que en certa manera ha hagut de rebatejar-se per evitar
excessives confusions tot homenatjant la ciutat en què tota aquesta
història va començar a representar-se fa quaranta-sis anys. La
ciutat i de retruc el seu poeta,
Ausiàs March, amb qui no debades sempre ha estat parangonat Vicent
Andrés Estellés d'ençà que Fuster expliqués la transcendència
de la seua obra tirant mà de l'originalitat fundacional
ausiasmarchiana, immune als dubtes que provoca la tendència a la
ganivetada entre contemporanis. El canon té una dimensió vertical,
històrica, que Fuster va perfectament contribuir a perfilar; de
l'altra, igualment imprescidible per a la solidesa de la fita, de
caràcter horitzontal,
en relació amb els seus contemporanis d'ací i d'allà, encara està
per completar tot i els estudis posteriors que en aquest sentit han
fet estudiosos com Jaume Pérez Montaner, Dominic Keown o Vicent
Salvador.
I un parell
d'apunts per acabar, ja més centrats en la matèria del llibre
ressuscitat. La pemutabilitat dels poemes que integren cada llibre
d'Estellés ens parla de la forta unitat interna de la seua poesia.
De les filagarses de l'escriptura convulsa, apressada, de la poesia
del geni de Burjassot, fetes amb la urgència i la passió dels grans
inventaris vitals, amb uns ulls que clissen la dalla de la mort
darrere cada brot d'amor tendre i de vida, naix el bo i millor d'una
poesia que va deixar per sort molts fils per lligar. El seu fou, al
capdavall, un inventari obert i infinit, una obra que va
completant-se amb agradables sorpreses com la del present llibre, que
no pot faltar en la biblioteca de cap bon lector.
Publicat a Saó núm. 378, gener 2013.
[El dia de la presentació del llibre a Gandia, amb Maria Josep Escrivà i Josep Lluís Roig.]