Em permetrà l'amable lector d'aquesta columneta que passege avui per
terrenys més personals per parlar una mica del meu amic. Però qui
és JB? El famós whisky? El poeta Joan Brossa? James Bond? No, JB és
Jordi Botella, el meu amic Jordi. I ve a compte açò perquè la
revista El Gratis ha tingut l'encert de concedir-li un premi
Palmell, mà de futur 2018 per la seu tasca al capdavant del
Centre Cultural d'Alcoi (1986-2000). Per una vegada algú és profeta
en la seua terra, més val tard que no mai. Profeta, a més, en les
arenes movedisses de la cultura, que sol ofegar-se en cultureta i
estafa. Els timbals de l'alcoyanía, tan estridents llavors
com ara, no van poder impedir que l'inexpert i jove director remés
contracorrent per endinsar-se en mars nunca dantes navegados,
com els portuguesos d'Os Lusíadas. No és aquest lloc per a
l'inventari però sí per recordar que alguns dels primers projectes
de JB van ser aquell Alcoi-Lisboa en homenatge a Pessoa i la
commemoració dels trenta anys de La cançó de Mariola de
Joan Valls. Avís per a navegants, cosmopolites de calbot i beats del
localisme. Les raons de l'èxit i la influència que per fi algú
reconeix a la gestió de JB són moltes i molt diverses, però
subratllem-ne algunes. La primera és que JB no és profeta, sinó
artista, però dels profètics, amb una cultura molt sòlida i molt
ben armada per a la raó crítica. La segona és que va aplicar a
aquella santa casa (símbol d'esplendors passades, quan Alcoi tenia
seu del Banc d'Espanya, ora pro nobis) els infal·libles
principis dels drapaires mamats a casa: no estirar més el braç que
la mànega i vigilar els comptes del deure i de l'haver. És a dir,
la frugal i difícil síntesi del trellat amb uns principis ètics a
prova de bombes, una al·lèrgia innata a la infatuació, al figurar
i al vici conformista de «ser coseta». I moltes pàgines ben païdes
(prematurament) de Nietzsche, de Faulkner, i tutti quanti de
casa i d'arreu, erudició que no ha fet d'ell mai un docte cagalló
com tants se'n veuen en aquests rodals de la cultura i la
incultura perquè per a ell la cultura és simplement la vida. En el
seu pas pel Centre de Cultura JB va seguir les passes del llop
estepari, del disciplinat resistent que ha estat i continua sent el
meu amic. Hi estava, com se sol dir, més soles que la una en la seua
tasca, enmig d'una ciutat que anava perdent un llençol en cada
bugada, sumida en la impotència del que va poder ser i no fou i del
que podent ser tampoc no es veu enlloc, dedicada a mitges al totxo (i
així ens va) i a la sublimació festiva (i així ens lluu), perduda
i sense nord. Els qui no el coneixien llavors prompte es van poder
adonar que JB, a més de solitari, era corredor de fons, com es
demostraria molts anys després literalment, quan l'homenatjat ja es
trobava lliure d'aquells maldecaps i pujava i baixava muntanyes com
un esperitat acumulant trofeus i marques (de veterà). En un substrat
més profund que la meritòria tasca d'excitar la cultura en una
ciutat fèrtil però abandonada com un ermàs hi ha el seu treball
com a escriptor, íntimament lligat a l'anterior i alhora
independent. Però per a això, i per a donar altres pistes personals
d'una amistat que ja dura mig segle, necessitaria escriure una
biografia de JB que alhora seria una autobiografia. Fet i fet JB és
l'espill que m'ha servit d'exemple, de rèplica, d'estímul, de
consell i no sé quantes coses més d'ençà que vam conèixer-nos
quan encara portàvem pantalons curts, anàvem junts a escola i
fantasiejàvem amb les pel·lícules d'espies, llavors molt de moda.
El títol Vides paral·leles de Plutarc de Queronea podria
aplicar-se al nostre cas, però no sé quin dels dos seria el grec i
quin el romà, que en qüestió de clàssics Jordi sempre ha anat
molt per davant (a banda aptituds personals, va triar el batxillerat
de lletres quan jo encara penava entre les ciències). Si no fou ell
qui m'ensenyà a parlar en valencià, estic segur que en fou un dels
principals inductors, perquè amb dotze o tretze anys ja componia
alguna cançó en l'idioma del país. Això de país vindria més
tard, perquè Alcoi llavors, per a nosaltres, era el món –amb
el permís d'Agres i de l'Almadrava, lloc aquest darrer que ha acabat
esdevenint mútua fortalesa. En fi, que la resta, amistat mútua i
literatura compartida, és, fet i fet, poesia, com deia aquell, i la
deixarem per a un altre dia. Llarga vida!
[Publicat a Tipografia La Moderna el divendres 28 de setembre de 2018.]
[Imatge de JB captada per Tomàs Tàpia en el lliurament del premi de poesia Manuel Rodríguez Martínez-Ciutat d'Alcoi el dissabte 10 de març de 2018.]