El cinema ha fet dels judicis un gènere que compta amb no poques
obres mestres. En episodis secundaris, com a seqüència climàtica o
motiu central, en pel·lícules i sèries de televisió, judicis fins
en la sopa omplint la imaginació de crims, defensors i fiscals,
jutges, perruques i togues, interrogatoris extenuants, jurats
imprevisibles, perversos homicides, falsos culpables, argúcies i
sobreactuacions, colps de maça, silenci a la sala, públic
expectant, rèpliques, contrarèpliques, testimonis i patracols
bíblics (nosaltres teníem missals i prou) sobre les quals es jurava
solemnement de dir la veritat amb aquella lletania del la, el tota la i el res més que la.
· · ·
Aquells judicis de cine en la llunyana Amèrica i l'invariable
castellà dels doblatges alimentaven l'esparança d'una reparació
final de les injustícies que la vida perpetrava dia a dia. Havíem
de ser bons xiquets que acceptaven amb resignació les penúries
presents i futures. Al final dels temps hi hauria un macrojudici
presidit per un jutge sense perruca, toga ni maça que castigaria els
dolents i premiaria els bons. Mentrestant a la gran sala
cinematogràfica els espectadors havien d'anar tirant, convidats de
pedra en judicis sumaríssims de la vida quotidiana.
· · ·
Matar
un rossinyol és una d'aquelles
fites inoblidables del cine i la literatura, molt més que una simple
pel·lícula de gènere o una
novel·la qualsevol.
Mig oblidat el film
entre la boira dels records antics, ja
començat el vaig identificar
tan bon punt vaig veure
aparèixer a la pantalla
Gregory Peck. Els últims anys
a l'institut solia
llegir
la novel·la de Harper Lee a classe. El dimecres, després d'haver
seguit les declaracions dels independentistes
en el judici del Suprem,
em vaig trobar el regal de
la pel·lícula de Robert
Mulligan en VOS a la tele.
· · ·
Amb el títol original To kill a mockingbird, l'ocell
que en el castellà de l'Amèrica Central i el Carib en diuen
sinsonte (de centzontle, d'origen amerindi, «que té
quatre-centes veus»), el mimus polyglottos capaç d'imitar el
cant de molts ocells i altres sons, fou traduït pel més
reconeixible «rossinyol», que és en les nostres latituds l'ocell
amb fama de més bon cantor. Per això l'advocat Atticus (Gregory
Peck) alliçona els seus fills que matar un mockingbird «és
un pecat», perquè és un ocell que no fa més que regalar-nos el
seu cant. Una crueltat, un pecat, una injustícia.
· · ·
Responent a un dels impresentables fiscals que estan traient totes
les vergonyes del sistema judicial espanyol, Joaquim Forn va afirmar
que el relat que feia de la violència era molt «peliculero».
Si la cultura general d'aquests lletrats està a l'alçada de la seua
incompetència professional, la definició de Forn és un pèl
exagerada. Una invenció tan rudimentària de fets inexistents, que
té com a guionista principal el jutge Llarena, no es pot haver
inspirat ni en les pel·lícules més lamentables.
· · ·
Malgrat la brillant argumentació que Atticus fa per demostrar la
innocència del negre Tom Robinson, acusat d'haver agredit una dona,
el jurat –integrat només per homes blancs– declara culpable el
seu client. Els prejudicis racials han estat més forts que la força
de la raó ( i per tant que la veritat) en aquest judici. A tot arreu
hi ha gent disposada a matar rossinyols. I els negres s'ho miren,
muts de ràbia i impotència, al pis superior de la sala.
· · ·
Felip VI ha irromput –màxima autoritat judicial de l'Estat
espanyol, jutge i part– enmig el Tribunal Suprem amb el paperet
signat de la sentència per declarar que no hi ha democràcia sense
llei. Efectivament. El que no ha dit és que pot haver-hi llei sense
democràcia. De fet ell i la institució que representa són
conseqüència directa d'una llei promulgada en ple franquisme i mai
avalada pel vot democràtic de la ciutadania. Per molt que la llei ho
permetés, matar elefants no deixaria de ser una crueltat, un pecat,
una injustícia i una estupidesa.
[Publicat a Tipografia La Moderna el dissabte 23 de febrer de 2019.]