En
les parets més sòrdides del barri van començar a aparèixer
imatges de cossos nus d'homes i dones amb cap d'ocell (estruç,
flamenc, lloro, gall…). Es tractava de collatges fotogràfics,
poemes visuals de gran força expressiva, que captivaven la mirada
del transeünt i deixaven en la retina una empremta inesborrable. Ens
vam acostumar a conviure amb aquelles figures que embellien els
racons més anodins de Russafa i ens proposaven un diàleg silenciós
que s'apagava el dia en què una mà al·lèrgica a qualsevol traç
d'impúdica bellesa (si tota bellesa no és al capdavall impúdica)
les destruïa. Generalment, l'endemà de la fúria iconoclasta
tornava a emergir en un altre lloc un altre cos nu amb cap d'au
resolt a combatre durant unes hores la immundícia i l'oblit que
s'arrapa als murs de la ciutat com una llapassa i proclamar l'efímera
victòria de la llum. L'art, com la vida mateixa, s'ha convertit en
aquests temps de crítica opacitat en acte de pura resistència. Ha
estat ara que hem sabut que l'artista anònim respon a l'enigmàtic
nom de Vinz Feel Free i que va participar en el festival d'art
Incubarte V de València amb una obra titulada Don't be
afraid/No tingues por que havia
col·locat, amb permís dels propietaris, en un mur prop del Centre
Excursionista. Es tracta d'un homenatge a les dones dels miners en
què apareixien, d'esquena, tres policies apallissant sengles dones
nues que van ser arrancats, segons alguns testimonis, per membres del
mateix cos (vestit de dalt a baix, amb casc, porra i tota la
parafernàlia robotitzant) tan vívidament denunciat per l'artista
urbà. No hi ha crisi o estafa o abús d'autoritat que no comence
inoculant en el cos de la ciutadania, sobretot quan va a pit
descobert, el virus de la por que paralitza i que té com a objectiu
final la pràctica de l'autocensura i el silenci. Sobre la por va
escriure Raimon alguns dels seus crits més famosos un ja llunyà
però no tan distint 1968. I No tingues por diu
també una de les cançons més populars d'Obrint Pas. Però si el
llop fa por quan obri la seua bocota d'ullals esmolats, o quan
mossega el cos inerme de la víctima, és impossible o temerari no
tenir por: els valents, ens recorda Fuster, no és que no en tinguen,
sinó que se la saben aguantar. Resistim la por, doncs, encara que la
temible Rita Barberà ens esbronque amb la seua veu de brigada
xusquero o ens llancen tot el seu cos armat quan defensem la
dignitat. Més por i més mal fa el silenci submís i la
indiferència. I que brosten pertot arreu les flors dels cossos nus
doblegant les porres.
Publicat a Levante-EMV, dissabte 30 de juny de 2012.