Ahir vaig assistir a la
presentació del dietari d'un amic escriptor publicat a la col·leció
d'assaig de la Universitat de València. Prova que el gènere ja
compta entre nosaltres amb un públic poc o molt nombrós, fidel i
consolidat, i també de la brillant trajectòria literària de
l'autor, és que la sala era plena de gom a gom, fet que negaria en
part les inevitables queixes dels editors quant a la dubtosa aventura
que significa publicar papers d'aquesta mena. Mig buida o mig plena
la botella, el cas és que de Fuster (pare contemporani i indiscutit
del gènere) ençà l'abundància i qualitat dels dietaris publicats
en català al País Valencià és més que remarcable. Als
prolegòmens dels dos presentadors de l'acte, referits a aspectes com
els suara esmentats i, com és habitual en aquests casos, a les
definicions d'un gènere tan voluble com el dels dietaris, van
seguir, en forma de pregunta-resposta, les reflexions del mateix
autor. Sobre la dubtosa consistència dels binomis veritat/mentida o
realitat/ficció aplicats a l'escriptura dietarística, per exemple,
cosa que em sembla més que evident, no solament pel que fa a aquesta
forma literària (i en tant que literària) sinó al món (ai!) en
general. Hi ha també el problema de la identitat
de l'autor, o el de la construcció més o menys premeditada de la
seua veu, de manera que de l'oposició veritat/mentida podríem
passar a un aspecte que sí que em sembla rellevant: l'autenticitat.
O la versemblança, que també s'ha usat molt per referir-se als
gèneres narratius de ficció. En qualsevol cas, com apuntava l'autor
amb encert, sembla que vivim temps propicis a la proliferació
d'aquesta mena de pràctiques literàries: la universalització
d'internet està dissolent les fronteres entre allò públic i allò
privat. Probablement perquè allò íntim envaeix, com mai abans en
la història, l'espai públic. Potser (i ací seria pertinent
preguntar-nos si no està donant-se el fenomen precisament ara que
s'estrenyen els espais de comunicació física i directa entre les
persones, en què creix l'aïllament real i, doncs, la necessitat
d'esbandir arreu la privadesa amb una mena de comandament asèptic i
a distància…). Però l'escriptura assagística, oberta, efímera,
sobre el curs de les coses (o sobre una neu invisible) que avui
denominem dietari és tan antiga potser com la mateixa escriptura
literària tot i que té en Montaigne un punt d'inflexió i impuls
extraordinari. Llegir dietaris és mirar pel forat d'un pany que
l'autor ha deixat obert a dretcient. El dietari s'acosta a
l'escriptura poètica en el que té d'imprevisible, de sotmès als
vaivens de l'humor i les circumstàncies del temps, en el que té
d'obertura a la realitat immediata. I el que el lector vol veure-hi
no és un enfilall d'anècdotes més o menys ben sarzides, que al
primer que no deuen interessar és al qui les ha viscudes (inicial
obstacle a superar per l'escriptor: convertir el previsible
avorriment del déjà vu
en reflexió substanciosa), sinó l'efecte que les coses –el temps–
fan sobre el protagonista. No m'interessa la teua vida, que és
personal i intransferible, sinó com la vius, com la interpretes, què
me'n pots regalar, què en podem compartir amablement, dirà el
lector a l'escriptor. Terreny lliscadís, camp de mines propens a
l'autobombo i a l'exhibició gratuïta. Però quan hi ha ofici i
gust, quan se saben superar certes temptacions, quan s'hi arriba a
tocar la terra incerta d'una veritat, quan un dietari traspua
autenticitat, no hi ha gènere literari que se li puga comparar en
eficàcia i capacitat d'emoció. Ja ho deien els vells mestres,
causar-se d'esperar,
assajar-se. La resta, fet i fet, és poesia.
[Publicat també a http://www.tipografialamoderna.com/, dissabte 28 de novembre de 2015.]