Sóc poc amic d'assistir a cerimònies més o menys oficials, ho
confesse, sobretot les que tenen com a excusa la literatura o la
poesia. Deu ser un defecte professional, l'ancoratge potser una
mica antiquat en la idea que la cultura és encara una mena de
resistència, potser la més noble, al poder i les seues maniobres
d'idiotització del personal. Per desgràcia les meues suspicàcies
no són més que la constatació sostinguda en el temps que, excepte
en molt rares ocasions, aquestes gales només serveixen per a
l'exhibició impúdica dels responsables institucionals i el foment
del llepaculisme més descarat. Digem-ho clar: la cultura, entesa com
a qüestionament radical i debat permanent sobre la condició humana
i l'infinit ventall de les seues circumstàncies, no interessa al
poder si no és per penjar-se medalletes i practicar l'esport de
l'autobombo. Però aquesta vegada un company del gremi a qui havien
concedit un important premi de poesia a València m'hi va convidar i
no vaig veure'm amb cor de declinar la invitació pensant-me
(erròniament, com després vaig comprovar) que potser anava escàs
de companyia per assistir a un acte que, com és lògic, tenia una
importància especial per a ell. Som-hi, doncs, vaig dir-me,
conscient que l'experiència poètica s'hi reduiria, en el millor
dels casos (i sense cap dubte en el de l'amic al·ludit), a la
lectura d'alguns dels seus textos. Una vegada dins la gola del llop
del MUVIM fantasiejava, per donar-me ànims, amb la possibilitat que
els responsables de l'acte tinguessen alguna habilitat en allò que
els francesos diuen savoir faire i els italians finezza,
que no són més que l'art de la representació, el mínim que es pot
demanar en aquests casos. Prompte van ser decebudes les meues
il·lusions mentre un quartet de corda feia xerricar els seus
instruments a tota pastilla i el mantenidor, que em sonava d'algun
mig oblidat tràngol, bramava pel micro quan ja la sala era plena de
gom a gom. El presentador resultà ser un conegut i pretès humorista
de traç gruixut entossudit durant tota la gala a banalitzar la
literatura (feia de rabosa en el presumpte galliner, diríem) a base
de paròdies barates de concurs televisiu i la demostració empírica
que perquè un text qualsevol siga bo no cal sinó llegir-lo
amb l'entonació adequada, per a la qual cosa s'autodelectà en la
lectura d'un prospecte de Frenadol. És clar, el que pot ser fins i
tot graciós en unes festes patronals de poble o en certs sopars de
falla, es converteix en estrepitós fracàs i en gairebé un insult
al respectable en la gala d'uns premis literaris. Alguns, per superar
l'ostracisme del PP (tot i que a ells sembla que no els va afectar
gaire) creuen curar-se en salut netejant tota pàtina
d'intel·lectualisme i estrafent el paper de valencianot desinhibit i
mig analfabet, panxacontent i sense complexos. Vés per on exactament
el que feia la dreta casposa. Perquè per a la paròdia i la
dessacralització de la cultura, si és que això remotament es
pretenia, hi cal molt més que un parell d'ous i una bona cara. Això
sí, el còctel posterior, generós i suculent, els autors agraciats
ben pagats, els inevitables practicant les reverències oportunes i
els cotxes oficials, llampants i puntuals, a la porta. Bona nit,
cresol, i així fent la viu-viu el país i la cultura.
[Publicat el dissabte 29 d'octubre de 2016 a Tipografia La Moderna.]